Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Agder - les mer.
– Mange var skeptiske til dei strenge fastereglane den katolske kyrkja ville påleggje dei da kristendommen kom til landet, seier professor Helje Kringlebotn Sødal.(Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Klar for 40 dagar utan kjøt og sex?
Da Noreg var eit katolsk land galdt det å ete seg god og mett på feitetysdag. All fest og moro skulle vere unnagjort før den lange fasta fram til påske tok til på oskeonsdagen.
I dag er det feitetysdag. Og oskeonsdag er 14. februar i 2024, og 5. mars i 2025. Opprinneleg var dagen starten på 40 dagar utan kjøt og sex. Og ingen kunne gifte seg i denne fastetida.
Fastetida i Den norske kyrkja er ein periode på 40 dagar, som startar på oskeonsdag og varer fram til og med påskeaftan. Sundagane i perioden blir ikkje rekna som fastedagar.
Meir inngripande før
Den norske mellomalderen reknar vi frå omkring 1050
til reformasjonen i 1536. Det var katolsk tid her i landet. Og da var dagane vi
no er inne i, meir inngripande i kvardagen til folk flest enn dei er i dag.
Fastelavnssøndag,
blåmåndag, feitetysdag og oskeonsdag varsla både fest og alvor.
– I mellomalderen strødde dei gjerne oske i håret. Da skulle du helst ikkje vaske deg før påske.
Helje Kringlebotn Sødal, professor ved Universitetet i Agder
Blåmåndagen viser til kyrkje- og folketradisjonen.
Dagen kunne vere ein blåmåndag for tenestefolk som hadde festa mykje dagane
før, men for kyrkja var det annleis.
Blåmåndag dekte prestane alteret med eit blått klede.
Det varsla at prestane gjekk inn i fastetida, to dagar før oskeonsdag.
Feitetysdag var den siste dagen med mat og skjemt før
fastetida. Da galdt det å ete seg opp. Da hadde folk noko å tære på under
fasta.
Oske i håret i 40
dagar
– Oskeonsdag var den
første fastedagen. Faste kjem av ordet fast. Frå no av skulle alle halde fast
ved kyrkjereglane for faste og førebuing til påske. Folk skulle legge om livet
og stemme sinnet til høgtid. Anger og oppgjer høyrde med, altså bot, seier Helje
Kringlebotn Sødal.
Sødal er professor i kristendomshistorie ved
Universitetet i Agder (UiA).
Sekk og oske kjem frå Bibelen, og på oskeonsdag
kledde ein seg gjerne i striesekk og oske. Det skulle minne folk om det jordiske
opphavet sitt og det forgjengelege jordelivet som ein dag tek slutt.
Sødal seier dei katolske tradisjonane på mange vis
hadde eit kroppsleg preg som også var pedagogisk. Folk erfarte på kroppen det
liturgi, salmar og forkynning handla om.
– I mellomalderen strødde dei gjerne oske i håret. Da
skulle du helst ikkje vaske deg før påske. Du skulle gå og klø i håret for å
hugse på Jesu liding og for å samle sinnet fram mot påske, seier Sødal.
Grip inn dagleglivet
Sødal seier dei strenge reglane for faste var noko av
det som hindra bønder og vikingar i å vende seg til kristendommen.
– Reglane var ganske tøffe for folk flest. Kjøt, som
det var mest næring og kaloriar i, var det ikkje lov å ete. Du kunne heller
ikkje gifte deg i denne perioden. Og du måtte avstå frå sex, seier Sødal.
Reglar og restriksjonar under fastetida var ein av
grunnane til at vikingar og bønder hadde vanskar med å ta i imot den nye trua i
den første kristningstida
omkring år 700–1000.
Annonse
– Den nye trua greip veldig regulerande inn i livet
til folk. Faste og måtehald var eit konkret og tydeleg uttrykk for tru. Du
måtte leggje om livsstilen din. Men det hjelpte på at folk gjorde det saman,
seier Sødal.
Gulatingslova
formidla dei katolske reglane. Det var forbod mot å ete kjøt, forbod mot å
gifte seg og forbod mot å ha sex. Og det vanka bøter om du braut lova.
Kyrkje- og folketradisjon
Fastelavn vart etter kvart eit fellesord for
fastelavnssøndag, blåmåndag og feitetysdag. Dagane var gjerne tre livlege
festdagar før oskeonsdag og faste.
I Sør-Europa var karneval vanleg. Karneval betyr
farvel til kjøt, og det innebar farvel til kjøt både som mat og sex. Men først
var det fest.
– Slik kunne folkelege og kyrkjelege tradisjonar koplast
saman. Karneval, fest og fråtsing var ikkje eit kyrkjeleg påfunn, men folkelege
tradisjonar som var ein kontrast til den tida med faste og avhald som ein
skulle inn i. Kyrkja godtok stort sett dette, seier Sødal.
Strengt
fram til reformasjonen
Oskeonsdag oppstod tidleg, og 40 dagar med faste var
vanleg alt frå 300-talet av. Onsdagen markerer inngangen til langfasta og varer
fram til påske. Kristendommen har arva tradisjonen for faste frå jødedommen.
– I mange religionar handlar det om at du skal avstå
frå noko i bestemte periodar. Du skal vie tida og merksemda til Gud og det som
ikkje er materielt og daglegdags, seier Sødal.
På
500-talet kom det til større semje om kva ein skulle faste frå: kjøtt, mjølk,
ost og smør. Men opp gjennom historia har det vore fleire syn på kva ein ikkje
skulle ete og kor lite ein burde ete.
Mens
det var strenge reglar for faste i katolsk tid her i landet, vart reglane
oppheva etter reformasjonen i 1536–37.
Faste
og gi noko til andre
Annonse
Reglane
har generelt vorte mildare og mindre spesifikke. No er reglane for katolikkar i
Noreg ikkje ein gong heilt tydelege på at ein skal forsake alt kjøt.
–
Avkall i fasta handlar kristent sett ikkje om å vise seg fram som spesielt
fastande, eller om å skulle slanke seg. Det handlar om å konsentrere seg om det
aller viktigaste i livet, gudsforholdet, seier Sødal.
Ho
minner om at forholdet til Gud også skal gi konsekvensar for forholdet til
andre menneske. Derfor handlar fastetida like mykje om å gi vidare til nokon
som treng det.
– Det
kunne vere fysiske ting som mat og klede, eller åndelege ting som oppmuntring
og omtanke, seier Sødal.
Referanse:
Ørnulf Hodne: «Påske. Tradisjoner omkring en høytid». Novus forlag, 1988. (Forlaget om boka)