Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nasjonalt senter for e-helseforskning - les mer.
En medisindispenser. Doseringskamrene fylles av helsepersonell, og det er mulig med lyd- og lysvarsling. Den kan også sende SMS-varsling til telefonen.(Foto: Kristin S. Grønli)
Kan teknologi redde helse og omsorg? – Det er jo ikke som å kjøpe en ny Office-pakke, dette her
Skal teknologi skape endring, så må den bli brukt til å organisere arbeidet på nye måter. Det kan være med å berge helse- og omsorgsektoren.
Stadig flere av oss trenger tjenester innen helse og omsorg. Samtidig øker ikke antall helsearbeidere like fort som denne utviklingen.
Teknologi kan spille en viktig rolle når det blir færre ansatte per pasient.
Det viser en rekke utredninger og rapporter. For eksempel Helsepersonellkommisjonens
utredning fra 2023. Tjenestene kan i verste fall kollapse om vi ikke
gjør noe.
Nye studier viser at evnen til endring og
omorganisering er minst like avgjørende som valget av teknologiske løsninger.
Nordiske forskere har samlet seg i et eget prosjektet for å fremme og
forene nordisk forskningsbasert kunnskap om helse- og velferdsteknologi. Nederst i denne artikkelen kan du se konkrete råd til beslutningstagere.
Umoden teknologi i starten
I 2011 pekte stortingsmeldingen Innovasjon i omsorg på et stort,
uutnyttet potensial for teknologi i omsorgstjenestene.
– Fortellingen var at den ville gi så mange gevinster – både for kvaliteten i
tjenestene, ressursbruken og økonomien. Dette var nok å selge skinnet før
bjørnen var skutt, sier Cecilie Campbell.
Hun jobber som nettverkskoordinator for velferdsteknologi og digital
hjemmeoppfølging i Møre og Romsdal.
– Teknologien var umoden. Folk skjønte ikke hvor stor organisasjonsendring
som skulle til. Dessuten var det stort sett bare ildsjeler som jobbet med
temaet. Stillingene manglet, forteller
hun.
Går sakte
Blant kommunene er det fremdeles noen som ikke har ansatt folk for å jobbe
spesifikt med teknologi i helse og omsorg.
– At man ikke setter av nok ressurser er en av de viktigste årsakene
til at innføringen av velferdsteknologi går så sakte, sier Søgni Margrete
Grøndal.
Velferdsteknologi er løsninger som gir
personer med hjelpebehov større mulighet til å klare seg på egen hånd. For
eksempel at de kan bo hjemme lenger. Teknologien skal også gi økt trygghet og
livskvalitet. Det kan være alt fra medisindispensere til digitalt tilsyn
gjennom sensorer, gps eller kamera.
Grøndal er konsulent i velferdteknologi i Sykkylven kommune. Hun er også prosjektleder i Nasjonalt velferdsteknologiprogram for Midtre Sunnmøre som
består av fem kommuner.
–
Arbeidet er svært sammensatt og involverer mange ulike yrkesgrupper. Om de
involverte ikke har god informasjon om teknologien og mulighetene, så fungerer
det ikke, sier Grøndal.
Tre områder
Grøndal og Campbell jobber med tre
hovedsatsingsområder: Det første er trygghet og mestring. Det handler om alt
fra digitale trygghetsalarmer og fallsensorer til varsling og lokalisering med
GPS eller medisindispensere og digitalt tilsyn.
Annonse
Område nummer to er velferdsteknologi til barn og unge med nedsatt
funksjonsevne og personer med funksjonsnedsettelse. Dette kan for eksempel være en
robot-stedfortreder i klasserommet for elever som ikke kan komme på skolen over
lengre tid.
Tredje område er digital oppfølging hjemme. Der samarbeider kommunene med sykehusene om å følge opp pasienter med bestemte
diagnoser mens de er hjemme.
– Fremdeles trengs mer forståelse for
hvorfor teknologien er viktig. Vi er heller ikke flinke nok til å ta ut
gevinstene, sier Grøndal.
Det er ikke selve teknologien som er redningen, men heller de gode organisasjonsendringene den legger
til rette for, mener Grøndal. Hun etterlyser bedre planer for å få gevinstene.
– Dersom
for eksempel bruken av digitalt tilsyn eller medisindispensere fører til spart
tid for hjemmetjenesten, må avdelingslederen ha en plan for den sparte tida,
ellers forsvinner den, sier Grøndal.
Andre måter å jobbe på
Etty Ragnhild Nilsen er professor ved Institutt for sykepleie- og
helsevitenskap på Universitetet i Sørøst-Norge.
– Det kan høres lett ut å bare installere en
sensor eller kjøpe inn en medisindispenser, men det handler om å finne helt
andre måter å jobbe på, sier hun.
Nilsen mener dette har vært en feil i prosessen med implementering de siste 15
årene.
– Det har vært for mye fokus på selve teknologien og ikke nok på de andre
organisatoriske faktorene. Det er ikke teknologien som er barrieren her. Den
teknologiske utviklingen går raskere enn vi klarer å henge med, sier hun.
Derimot handler det veldig mye om endringsledelse. Kan digitalt tilsyn føre til
at kommunen kan kutte en av nattevaktene? Eller kan det gi ansatte på
omsorgssenteret mer kvalitetstid med de som bor der?
– Ledere
i helse og omsorg har alt for mye å gjøre fra før. De får ikke tid til å
finne ut av dette, sier Nilsen.
Annonse
Transformasjon
Thor Steffensen er seniorrådgiver i tidligere Direktoratet for e-helse, nå
Helsedirektoratet. Han har jobbet med Nasjonalt velferdsteknologiprogram siden
det startet. Han har vært leder for programmet i to år.
– For å komme i gang, må kommunene investere. Det tar tid før gevinstene
kommer. Kommunene må investere i både anskaffelser og i arbeidsinnsats for å
finne nye måter å jobbe på, sier han.
Steffensen tror mange har undervurdert de nødvendige endringsprosessene. De har ikke helt skjønt at det trengs et nytt prosesskart for helse og omsorg.
– Det er jo ikke som å kjøpe en ny Office-pakke, dette her. Om man setter i
gang med anskaffelser og glemmer endringsledelsen som skal til, da blir ikke
nye måter å jobbe på ordentlig implementert. Potensialet for gevinster blir
ikke utnyttet, sier han.
Han tror for eksempel at digitalt tilsyn, hvor ulike typer sensorer oppdager om
det er noe unormalt, kan være med å redusere besøksplanen til hjemmetjenesten
betraktelig.
– Da kan man kanskje slippe å kjøre ut om natta og gå inn på rommet til og
vekke sovende eldre bare for å se hvordan det går, sier Steffensen.
Ledelsen må altså forstå helheten i den tjenesteinnovasjonen som ny teknologi
gir muligheter til. De må forstå hva som skal til for å få innført teknologien ordentlig.
– Digital transformasjon må inn i ledelsesutdanningene og virksomhetene. Det må
også bli tydeligere hva statlig tilrettelegging kan bidra med – både juridisk,
teknisk og med tanke på finansieringsmodeller, sier Steffensen.
Koordinatorer
Gunn Hilde Rotvold er forsker ved Nasjonalt senter for e-helseforskning. Hun
ser på kommunenes innføring av velferdsteknologi, også kalt trygghets- og
mestringsteknologi.
– Utviklingen skjer steg for steg, men veldig, veldig sakte, sier hun.
Annonse
Arbeidet hennes viser at kommunene sliter med å få teknologien integrert i hele
tjenestene. Satsingene er fremdeles veldig sårbare fordi man har gjort
seg avhengig av ildsjeler som presser på.
– Jeg har sett spesielt på koordinatorene, forteller Rotvold.
Koordinator for velferdsteknologi er gjerne den første stillingen kommuner
setter av ressurser til på dette feltet. Ofte arbeider de med
velferdsteknologi ved siden av andre helsetjenesteytende roller
– De er ofte veldig nær tjenesten. Det kan
for eksempel være en som er 50/50 hjemmesykepleier og koordinator. Da får de
kanskje til noe bra der de jobber, men de er ikke godt rustet til å ha dette
ansvaret for hele den kommunale helse- og omsorgstjenesten, sier Rotvold.
Hun forteller at koordinatorene ofte møter motstand. De blir dermed stående
ganske alene som en slags selger av velferdsteknologi inn i
kommuneorganisasjonen. Rotvold mener forståelsen av hvorfor teknologien skal
innføres, må være bedre forankret enn dette.
– Troen på at teknologien vil hjelpe oss og at den vil være bra for brukerne,
er ikke en integrert del av utviklingen av helse- og omsorgstjenestene i dag –
altså av fagutviklingen, sier Rotvold.
Hun forteller om skepsis til hva slags effekt teknologien vil ha. Det er også mangel på
studier som dokumenterer effekter.
– Jeg tror ledere må ta større eierskap til endringene som skal komme. Mange
ledere internt i kommunene har ikke dette godt nok under huden, sier Rotvold.
Egen enhet
Mike Görtz
er prosjektleder for å etablere en egen enhet for e-helse og velferdsteknologi
i Bjørnafjorden kommune i Vestland. Tidligere har han jobbet som kommunalsjef
for flere andre kommuner.
– Det hjelper ikke å satse om vi ikke endrer holdninger, adferd og prosedyrer.
Velferdsteknologi er ikke «plug & play», sier han.
Görtz
understreker at forankringen må gå oppover mot administrasjon og politisk
ledelse, men og nedover i systemet.
– Helsefagarbeidere må ha tillit til teknologien. De må tro på at den ivaretar
pasienter og brukere. Jeg har selv sett at ting kan være godt forankret
oppover, mens tilliten hos helsearbeidere ikke er tilstede. Så ender man opp
med å jobbe som før, sier han.
Annonse
På samme måte som Steffensen, viser han til eksemplet med sovende eldre som skal
ha tilsyn hjemme.
– Tenk deg at det kommer inn forskjellige folk hver natt i ditt private hjem,
mens du er i en sårbar sovetilstand. Unngåtte kostnader og spart tid er viktig,
men vi skal også huske økt kvalitet. Det er egentlig ikke en bra tjeneste når
du blir vekket midt på natta bare fordi
noen skal se om det går bra med deg, sier han.
På samme måte som Nilsen, viser han til at enhetsledere og avdelingsledere i
kommunal helse- og omsorgstjeneste har altfor mye å gjøre.
– Det er knapt med ressurser i kommunene. Når man innfører velferdsteknologi må
man frigjøre ressurser til å lage en ordentlig prosjektplan. Man må sørge for at
kompetansen på endringsledelse og digital forståelse er på plass, sier Görtz.
Å hente ut gevinster er én ting, og å sørge for å dokumentere dette er en
annen. Görtz etterlyser mer forskning som kan dokumentere hvilke gevinster
som oppnås i form av spart tid, unngåtte kostnader og økt kvalitet.
– Slik forskning utføres i altfor liten grad, sier han.
Handler om tjenesten
Else Kristin Tobiassen er rådgiver i
Kommunenes sentralforbud (KS), avdeling for eHelse. Hun følger blant annet opp
kommunenes ulike prosjekter med helse- og velferdsteknologi.
– Det er veldig mye fokus på hva og hvorfor, men kommunene forteller at de
trenger å jobbe mye mer med hvordan, sier hun.
Altså: Hvordan jobbe og få hjelp til å jobbe på nye måter.
– Noen ganger er vi for fokuserte på teknologien. Vi glemmer at det er
tjenestene det handler om. Ingen teknologi passer for alle. Det viktige spørsmålet
er hvilke tjenester innbyggeren trenger, sier Tobiassen. Her trekker hun frem Lillestrøm kommune som et godt eksempel.
– Der tenker de ikke teknologi først, men
har fokus på tjenestene. Det bør bli like naturlig å velge teknologi som alt
annet når man tildeler en tjeneste. Da blir brukermedvirkning og det beste for
brukeren viktigere enn selve teknologien, sier Tobiassen.
Hun tror
begreper som velferdsteknologi er på vei ut.
– Flere kommuner snakker bare om teknologi nå og gjerne ressursbesparende
teknologi. Det er viktig å rydde i noen av begrepene som bidrar til forvirring
på feltet, sier Tobiassen.
Nordiske forskere har disse rådene for innføring og bruk av teknologi i helse og omsorg:
1) Omfavn kollektiv tilnærming. Sørg for multi- og transdisiplinære partnerskap, brukermedvirkning og deltagende prosesser, samt politikk som utvikles nedenfra og opp. Transdisiplinært samarbeid handler om helhetlig blikk på utfordringer. Her samarbeider alt fra sivilsamfunn til politikere, næringsliv og forskere med et klart mål om å finne ny kunnskap og løse utfordringer.
2) Gjennomfør orienterende aktiviteter. Sørg for forståelse og ikke bare opplæring. Legg til rette for prosesser med rom for medskaping og kritiske holdninger.
3) Anerkjenn brukernes mangfold. Husk at ingen brukere er like, og at alle har ulike behov.
4) Søk konsensus. Rydd i begreper og skap felles forståelse av hva helse- og velferdsteknologi er, og hvordan den bør brukes.
Forskernes råd for å ta i bruk helse- og velferdsteknologi:
1) Utfør endringsledelse.
Teknologien endrer tjenester, prosesser, arbeidsmiljø og selve omsorgen.
Endringsledelse trengs på alle nivå og stadier.
Mindre piloter og tester kan vise vei og bygge kunnskap om kortsiktige
effekter.
Få på plass større intervensjons- og effektstudier.
2) Sørg for god implementering.
Det er svært viktig at teknologien er godt forankret på ulike nivå i
organisasjonene.
Kjenn forutsetningene for god implementering – for eksempel tid, penger,
kunnskap og infrastruktur.
3) Pass på at teknologien gir mening.
Øk forståelsen av hvorfor teknologi er, kan være eller bør være i bruk – både
hos arbeidsgivere og helsepersonell.
4) Sørg for nok kunnskap.
Gi innsikt, utdannelse, opplæring og kompetanse
Kunnskapen gjør det enklere å sørge for tilgjengelighet, egnethet og nytte
for et mangfold av brukere.
Viktige spørsmål er: Hva slags teknologi skal brukes og når? Hva er
tilgjengelig, essensielt og nyttig og for hvem? Hva slags utdanning, opplæring
eller kompetansebygging trengs?
5) Få til studier av effekt og kost-nytte.
For å samle den kunnskapen som trengs, er det viktig å få til forskning med
ulike metoder på både effekt og kost-nytte.