Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nasjonalt senter for e-helseforskning - les mer.

Slik gikk det da sykehuset skulle innføre en ny app i pasientbehandlingen

Digitaliseringen ved pasientsengen gir nye muligheter for bedre behandling. Men hvordan sikrer vi at teknologien virkelig kommer pasientene til gode? Svaret ligger i tettere samarbeid og smart bruk av helseteknologi.

Sykepleier ser på mobiltelefon
På Nordlandssykehuset har de byttet ut papirskjemaer med en mobilapp for å følge med på helsetilstanden til pasientene.
Publisert

I en ny studie fra Nasjonalt senter for e-helseforskning har forskere undersøkt hvordan Medanets-appen ble innført ved Nordlandssykehuset. 

Studien viser at godt samarbeid og koordinering mellom flere aktører kan gi bedre pasientbehandling gjennom digitale løsninger.

Forberedelse er halve jobben

Alle helseinstitusjoner vil gjerne forbedre arbeidsprosessene sine ved hjelp av teknologi. Ofte investerer de i nye verktøy som digitaliserer gamle rutiner. Likevel er det krevende å endre vaner.

Hvorfor er det så vanskelig og hva kan gjøres?

Studien viser at veien fra idé til daglig bruk er full av uforutsette hindringer som krever tett samarbeid. Ofte er de skjult for brukerne. 

Dette ble tydelig i arbeidet med å få den finske Medanets-appen til å fungere med det norske journalsystemet DIPS og Helse Nord IKT. Det er de som styrer den regionale digitale helseinfrastrukturen.

Medanets-appen

Medanets-appen er utviklet for å øke pasientsikkerheten, sikre en effektiv arbeidsflyt og gi helsepersonell en enklere arbeidshverdag. Den reduserer krav til manuelt papirarbeid og unødvendig dobbeltføring, slik at mer tid kan brukes på pasientpleie og omsorg.

En app som forenkler hverdagen

Hovedformålet er å gjøre hele prosessen rundt måling av puls, blodtrykk, temperatur og så videre hos pasientene enklere, tryggere og mer effektiv for både sykepleiere og leger.

Appen digitaliserer disse målingene og beregner det som kalles NEWS (National Early Warning Scores) direkte ved pasientens seng.

NEWS brukes i helsevesenet for å oppdage tidlige tegn på forverring hos pasienten. 

Dataene oppdateres umiddelbart i pasientjournalen (DIPS) og på de elektroniske tavlene i avdelingen. Slik unngår de manuell utfylling og dobbeltregistrering.

Tidligere ble dette gjort på papir. Det tok tid og økte risikoen for feil.

Portrett forsker
Samordning krever tilpasning og forståelse for hverandres ulike mål, sier Malm-Nicolaisen.

– Å ta i bruk ny teknologi i helsevesenet er komplisert. Likevel kan ulike aktører samarbeide om å balansere dagens behov med fremtidige mål. Det så vi med denne appen.

Det sier forsker Kristian Malm-Nicolaisen ved Nasjonalt senter for e-helseforskning.

Hva er National Early Warning Scores (NEWS)?

NEWS brukes i helsevesenet for å oppdage tidlige tegn på klinisk forverring. Systemet gir poeng for seks vitale tegn:

1. Respirasjonsfrekvens (antall pust per minutt)

2. Oksygenmetning (oksygen i blodet)

3. Kroppstemperatur

4. Systolisk blodtrykk (det øverste tallet i en blodtrykksmåling)

5. Pulsfrekvens

6. Bevissthetsnivå

Jo høyere poengsum, desto større risiko for at pasienten er alvorlig syk. Tanken er å oppdage problemer tidlig, slik at riktig behandling kan settes i gang raskt.

Ny teknologi krever fleksibilitet og improvisasjon

En av utfordringene var at journalsystemet DIPS ikke kunne håndtere strukturerte data fra appen. Løsningen ble å sende dataene som PDF-filer til DIPS, mens de digitale tavlene i avdelingene kunne vise den strukturerte informasjonen. 

Denne midlertidige løsningen gjorde at prosjektet kunne gå videre. Samtidig ble de langsiktige planene ivaretatt. 

Mobiltelefon ved sykeseng
Erfaringene med bruk av appen ved Nordlandssykehuset har vært stort sett positive. Mindre tid til manuelt papirarbeid og mer tid med pasienten.

For å illustrere dette i en sykehushverdag: 

  • Når en sykepleier måler blodtrykk, puls eller oksygenmetning, tastes disse verdiene fortløpende i appen ved pasientens seng. 
  • Appen beregner automatisk en NEWS-score, som umiddelbart vises for sykepleieren og overføres som en PDF til DIPS. 
  • På de digitale tavlene i avdelingen sendes de samme dataene i et strukturert format. Tavlene oppdateres fortløpende slik at leger og sykepleiere ser pasienter som har kritiske verdier eller høy score. 

Brukerne viser vei

Sykepleierne og legene ønsket en enklere arbeidshverdag. Engasjement deres var avgjørende for å få appen på plass. De ble involvert i utviklingen. Slik kunne teknologien virkelig møte behovene deres.

– Mens helsepersonell raskt opplevde fordeler ved appen, møtte andre aktører store utfordringer i forberedelsesfasen. De hadde ulike perspektiver og mål. Det gjorde prosessen mer komplisert, sier Malm-Nicolaisen.

Andre aktører var de tekniske utviklerne og den regionale organisasjonen for drift og infrastruktur.

Nordlandssykehuset
Medanets, DIPS, Helse Nord IKT, brukerne og ledelsen ved Nordlandssykehuset hadde alle reell påvirkning på prosjektet.

Utviklerne av appen ønsket for eksempel å levere en lettvektsapp med rask nytte for brukerne. Folkene bak DIPS ville vente med integrasjon til deres nye elektroniske løsning for pasientjournal var klar. 

Samtidig fokuserte Helse Nord IKT på å sikre at alt ble gjort i tråd med regionale retningslinjer og uten å risikere stabiliteten i plattformen.

Dette skapte utfordringer fordi hver part la vekt på ulike krav og målsettinger. 

Helsepersonell opplevde samtidig umiddelbart fordelene av å kunne registrere og dele NEWS-data direkte.

Balanse mellom rask løsning og langsiktige mål

Sykehuset trengte en rask løsning, mens DIPS og Helse Nord RHF hadde langsiktige planer for en større teknologiplattform. 

Ved å kombinere akutte behov med fremtidige strategier fikk de en løsning som fungerte der og da. Samtidig la den grunnlaget for videre utvikling.

Tre viktige funn

  1. Forberedende arbeid: Slike prosjekter krever god planlegging. Ofte blir dette arbeidet usynlig når alt går bra, men svært synlig når noe feiler. Vi må lære av våre suksesser og feil.
  2. Ulikt tempo: Aktørene beveger seg i forskjellig tempo på grunn av ulike arbeidsmiljø, mål og ressurser. Dette gjør integrasjonen komplisert og krever god koordinering.
  3. Fordelt innflytelse: Medanets, DIPS, Helse Nord IKT, brukerne og sykehusledelsen hadde alle reell påvirkning på prosjektet. Å gi plass til slik delt kontroll er avgjørende for å lykkes.
To sykepleiere ved sykeseng
– Når ulike aktører med egne teknologier og strategier må finne en felles vei fremover, krever det betydelig innsats i kulissene, sier Malm-Nicolaisen.

Når veier møtes

Innføringen av appen ved Nordlandssykehuset viser hvor komplekst det er å innføre ny teknologi i helsevesenet. Samtidig ser vi at godt samarbeid, fleksibilitet og involvering av brukerne er nøkkelen til fremgang.

– For pasientene og helsepersonellet er det sluttresultatet som teller. Men for å komme dit trengs både fleksibilitet, tålmodighet og koordinering, sier Malm-Nicolaisen.

Referanse:

Kristian Malm‑Nicolaisen mfl.: Evolution of Information Infrastructures in Healthcare as Convergence of Digital Trajectories. Computer Supported Cooperative Work, 2024. Doi.org/10.1007/s10606-024-09502-0

 

Powered by Labrador CMS