Å ta hensyn til pasientens erfaringer, behov og ønsker gir en individuelt tilpasset behandling. Pasientene blir mer fornøyde.
Forskere mener det er mulig å forbedre helsetjenesten ved å lytte mer til pasientene. Det bør også bli enklere å dele helseinformasjon mellom systemer. Da blir behandlingen bedre og ressursene blir brukt mer effektivt.
Det viser en studie fra forskere ved Helse Vest IKT og Nasjonalt senter for e-helseforskning. To forskere ved Nord
Universitet er en del av Valkyrie-prosjektet i Nasjonalt senter for e-helseforskning.
Bedre samarbeid for bedre helse
Forskerne i Valkyrie-prosjektet utvikler et datasystem som gjør det lettere
for helsepersonell å samarbeide på tvers, spesielt innen psykisk helse.
Mange
pasienter får ikke god nok hjelp på grunn av dårlig informasjonsflyt mellom den
kommunale og spesialisthelsetjenesten.
Ved å gjøre det enklere å dele helseinformasjon håper forskerne at systemet skal gi bedre tjenester, økt livskvalitet og færre dødsfall.
Hvorfor
pasientenes mening er viktig
Tidligere har helsetjenester ofte vært styrt av leverandører. Medisinske prosedyrer og helsepersonells vurderinger har vært det viktigste.
Men pasientenes egne
erfaringer og behov er avgjørende for gode resultater.
Studien Flipping
healthcare viser at standardisert innsamling og deling av pasientenes egne opplevelser gjør det lettere å tilpasse behandlingen,
særlig ved bruk av elektroniske pasientjournaler.
– Resultatet kan bli bedre
tilpasset behandling, mer fornøyde pasienter og en mer effektiv bruk av
ressurser, sier forsker Sonja Cassidy i avdeling for strategisk IKT
ved Helse Vest IKT.
Enklere
deling av pasientinformasjon
Det er viktig at helsepersonell enkelt kan få tilgang til pasientens helseinformasjon uansett hvor pasienten tidligere har vært. Det viser en annen studie fra forskerne.
I Valkyrie-prosjektet utvikler forskerne et system som muliggjør
koordinering uten fysisk utveksling av journaldata. Dette gjør at leger og
sykepleiere får riktig informasjon når de trenger den, uavhengig av hvor
pasienten tidligere har fått behandling.
Systemet bruker såkalt sikker blockchain-teknologi for å
styre hvem som har tilgang til dataene og hvor de lagres.
Pasienter kan gi
tillatelse til hver del av sin informasjon. Dette gjør at viktig og kryptert
informasjon kan deles raskt og trygt, spesielt viktig i nødsituasjoner hvor
hvert sekund teller.
Seks veier til bedre deling av data
Annonse
Hvordan kan helseinstitusjoner få tilgang til hverandres elektroniske helseregistre? I en studie har forskere identifisert seks metoder.
Noen data
lagres lokalt hos hver institusjon. Andre metoder har sentraliserte systemer som samler all
informasjon i én felles database. Erfaring viser at en hybrid modell kan være
mest effektiv.
– Selv om sentrale systemer kan virke enklest, har
erfaringer fra Danmark og Finland vist at de kan ha store problemer med brukervennlighet,
selv etter flere år. Dette tyder på at mer fleksible hybridløsninger kan være
bedre, sier forsker Øivind Skeidsvoll Solvang ved Helse Vest IKT.
Utfordringer på veien
Helsepersonell stoler ikke alltid på
informasjon fra andre steder. Det kan føre til dobbeltarbeid og svekket
pasientsikkerhet.
Løsningen er brukervennlige systemer som gir
god informasjon.
Får å få til dette, må helsepersonell ta del i utviklingen og få opplæring og
støtte, mener forskerne.
Pasienten i sentrum
Studien viser at det er viktig å digitalisere pasientenes
erfaringer og involvere dem mer i behandlingen. Det er nødvendig å lytte til pasientene og forenkle deling av
helseinformasjon.
Målet med Valkyrie-prosjektet er at helsepersonell skal få verktøyene de trenger for å gi best mulig
behandling, uansett hvor pasienten har vært.
Om Valkyrie-prosjektet
Forskerne i Valkyrie-prosjektet i Nasjonalt senter for e-helseforskning utvikler en løsning for å forbedre koordinering, samarbeid og deling av data i helsetjenesten.
Helsevesenet står overfor et skifte der pasientens egne erfaringer og behov blir avgjørende i utformingen av behandlingsforløp. Forskere fra Helse Vest IKT og Nasjonalt senter for e-helseforskning har gjennom flere nye studier vist hvordan dette kan oppnås.
Mange pasienter innen psykisk helse får ikke optimal hjelp på grunn av dårlig informasjonsflyt mellom kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten. Målet er at helsepersonell kan dele viktig informasjon enklere, slik at disse pasientene får bedre hjelp.
Forskerne bak prosjektet: Professor Terje Solvoll ved Nasjonalt senter for e-helseforskning (NSE), prosjektleder og hovedveileder for PhD-studentene Øivind Skeidsvoll Solvang og Sonja Cassidy. Seniorforsker Conceição Bartnæs ved NSE, biveileder for Øivind og Sonja. Seniorforsker Ove Lintvedt ved NSE, biveileder for Sonja.