Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Agder - les mer.

Kjenner du på stemme­skam? Forskerne mener sang kan være bra for helsa 

Sang gir glede og fellesskap. Forskning viser at vi trenger den, men sang har fått mindre plass i hverdagen.

Dirigent foran et kor
Forsker Anne Haugland Balsnes dirigerer tre kor. Her er koret på UiA.
Publisert

Sang utløser velværehormoner, demper stresshormoner og trener muskler og skjelett. 

Du får dessuten bedre holdning når du står oppreist og synger, enten det er i kor, på skolen eller hjemme i dusjen. Når du hører noen synge, blir du glad selv også. 

Det viser forskningen til Anne Haugland Balsnes.

Naturlig å synge

Balsnes er musikkprofessor ved Universitetet i Agder (UiA). Hun er opptatt av at man skal synge med småbarn, på skolen og la sangen følge deg gjennom livet.

– Stemmen er det eneste instrumentet som er en del av kroppen. Vi er alle født med en stemme som fint kan brukes sammen med andres. Småbarn synger av seg selv, det er en naturlig del av det å være menneske. Man blir rett og slett glad av å synge. Men sang må holdes ved like ellers dør den ut av seg selv, sier hun.

Portrett forsker
Anne Haugland Balsnes ønsker mer sang i barnehage, skole og folks hverdag.

Selv om sang er nyttig for mye, mener Balsnes det aller viktigste er at sang, som en menneskelig og estetisk uttrykksform, har egenverdi.

Stemmeskam og sangtrygghet

Dessverre er det ikke uvanlig å kjenne på stemmeskam. At du ikke synes at stemmen din er fin nok og lar være å synge. 

Vi hører musikk og sang på mange arenaer og har mange å sammenligne oss med. 

Ifølge Balsnes er det også mange som ikke klarer å skille mellom det å ha en utøverstemme og å være med i allsang.

– Det motsatte av stemmeskam kaller jeg sangtrygghet. Det at du er så fortrolig med stemmen at du kan dra i gang en sang blant venner eller være med i allsang, sier hun.

Styrker språkferdigheter og konsentrasjon

Sang kan brukes i læring. Elever kan synge gangetabellen eller om fellesskap. Når du har lært en sang som består av fraser og setninger, kan du setningsoppbygging. 

Det er en smart måte å lære språk på fordi det er lettere å lære en sang enn å lære en tekst eller å snakke.

Balsnes har blant annet forsket på sang i skolen. Hun mener det bidrar til konsentrasjon.

– Når man begynner en time med å synge, får elevene felles fokus, sier hun.

Men forskningen hennes viser at sang på mange skoler ikke har en like stor plass som tidligere. 

Musikk er ikke lenger en obligatorisk del av lærerutdanningen. Det må tas som fordypningsstudium. Sang har heller ikke særlig stor plass i skolens læreplaner.

– Jeg ser at skolene gjerne er avhengig av noen enkelte ildsjeler. Derfor blir det også veldig forskjell fra skole til skole hvor mye som synges. Og når en slik lærer slutter, er det ikke sikkert det er noen som kan overta, sier hun.

Hun tror det synges en god del i musikktimer og på større samlinger, gjerne ledet av musikklærere, men det virker å være mindre sang ellers i klasserommene. 

Noen ganger kan det skyldes stemmeskam, men også fordi læreren ikke er vant til det når de ikke har hatt det i utdannelsen.

– Hvis du går gjennom skolen uten å synge og begynner på lærerstudiet, så lærer du sannsynligvis heller ikke noe om sang der. Når du da begynner å jobbe som lærer, synger du selvfølgelig ikke. Det blir en ond sirkel, sier hun.

I undersøkelser hun har gjort, er det få lærere som er negative til sang. Likevel er det mange som ikke føler seg trygge på å synge selv. Når lærere trenger musikk, bruker de, ifølge Balsnes, gjerne karaokeversjoner på YouTube.

Sang binder sammen

For Balsnes handler ikke sang om kvalitetskriterier, men om fellesskap og tradisjon. Om kulturarv, å uttrykke seg og å sette ord på følelser. Selv om det også er meningsfullt å jobbe med kvalitet.

– Det synges på fotballkamper, fester og i religiøse sammenhenger. Og ikke minst på 17. mai. Her er sang viktig. Vi må jo kunne synge nasjonalsanger sammen. Det ville vært veldig trist hvis vi mistet det felles limet. Vi trenger sanger til høytid og fest, i sorg og glede, og sang er med på å skape identitet, sier hun.

Kor – en god møteplass

– Jeg pleier å kalle korsang for lyden av fellesskap. Man hører at folk samarbeider og blander sine forskjellige stemmer, sier hun.

Som forsker har Balsnes intervjuet mange korsangere i ulike livssituasjoner. Blant annet personer med kroniske sykdommer, flyktninger og pensjonister.

– Noen av de jeg intervjuet, som hadde kroniske sykdommer og ikke kunne jobbe lenger, var opptatt av fellesskapet. De andre i koret ble som kolleger. Koret ble et sted hvor de ikke bare var pasienter. Sang kurerer ikke nødvendigvis sykdom, men fremmer den friske delen av mennesket. Kordeltakelse kan også forhindre ensomhet, sier hun.

Mange synes det er godt å ha noe fast å komme til. For noen oppleves det som et fristed og en vitamininnsprøytning. I et kor har du noe å se fram til når det øves til konserter, og du kan få nye venner. 

Men det er viktig med god ledelse, et inkluderende miljø og et passende repertoar. Alle kor passer ikke for alle. Du må finne et som passer ditt nivå og din interesse.

Sang og demens

Mange fulgte med på NRKs serie Demenskoret og så hvilken glede sangen ga koristene. Demenssykdommen rammer ikke den delen av hjernen hvor sanger er lagret, så demente husker sanger de har lært før de ble syke. 

Hvis sang skal være en ressurs i siste del av livet, og når sykdommen rammer, så må man begynne i andre enden.

– Jeg pleier å si til studentene mine at nå har dere i lekse å ta kontakt med besteforeldrene deres, og dere må få ut minst én sang som de er glad i. Og så må du lære deg den sangen slik at dere har den felles, sier professor Anne Haugland Balsnes.

Referanser:

Anne Haugland Balsnes: Singing for singing`s sake? Community singing in Norwegian schools. Kapittel i boka The Oxford Handbook of Community Singing, 2024. Sammendrag.

Anne Haugland Balsnes: Singing for a better life: Choral singing and public health. Music and Public Health, 2018. Sammendrag.

Anne Haugland Balsnes : ComSing presentation: Singing – a golden thread through life (PDF). I Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 15, 2014.

Powered by Labrador CMS