Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Ola Henningsen lever og arbeider i landsbyen Vidaråsen utanfor Tønsberg. Han er hovudpersonen i ein dokumentarfilm om å vere ein heilt vanleg uvanleg fyr.(Foto: Shane Colvin / UiO)
Prisbelønt film: Ola er ein heilt vanleg uvanleg fyr
– Du er den personen du er, uavhengig av diagnosen, seier filmskapar Nøst Bergem. Ho har laga ein dokumentarfilm om Ola. – Filmane hennar er viktige bidrag i det større spesialpedagogiske prosjektet med å skape eit rausare samfunn, seier forskar.
– Vi er alle berre
menneske, seier Ola Henningsen. Han er hovudpersonen i den hjartevarme filmen Ola – en helt
vanlig uvanlig fyr. Filmen vann i fjor Gullruten for beste dokumentarfilm.
No er han og Nøst
Bergem dei 36. vinnarane av Jonasprisen. Han vert årleg delt ut av Institutt
for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
Korleis skaper vi eit inkluderande samfunn?
Dei to
gler seg stort over å ha kome i same selskap som dei tidlegare vinnarane Leo
Ajkic, Kjersti Horn, Margreth Olin, Wenche Foss, Lars Monsen, Ingvar Ambjørnsen
og NRK Super, for å nemne nokre få.
I filmen fortel Ola historia om sitt eige
liv – ei forteljing som rører og engasjerer, utfordrar og foreinar.
Juryen skriv: «Med sine
opne, ærlege og kloke refleksjonar om seg sjølv og omverda minner han oss på at vi alle er unike, men i grunnen også ganske like.»
Men korleis skaper vi eit inkluderande samfunn i skule- og arbeidsliv? Kva skal til for at endå fleire kjenner seg meir lik enn ulik «det store vi-et»?
Podcast: Om eit inkluderande samfunn i skule- og arbeidsliv
I denne episoden av Universitetsplassen snakkar Ragnhild Nøst Bergem med professor Øistein Anmarkrud ved Universitetet i Oslo. Ola Henningsen er også intervjua.
I filmane sine
gir Nøst Bergem oss nærbilete av sårbare personar, ikkje berre av personar med funksjonshindringar,
men også andre sårbare grupper.
Filmane Husker du meg? og Vær her portretterer
personar med demens, over tid. I Koronadagbøkene skildrar ho livet til helsepersonell tidleg i pandemien.
– Å vere med på å bryte fordommar er ei av
målsettingane mine med det å lage dei filmane eg gjer. Eg vil vise at sjølv om
du har ein diagnose, så er du ikkje diagnosen. Du er den personen du er, seier
Nøst Bergem.
Skaper eit rausare samfunn
– Filmane hennar er viktige bidrag i det
større spesialpedagogiske prosjektet med å skape eit rausare samfunn, seier Øistein
Anmarkrud.
Kva kan eigentleg spesialpedagogikken
gjere for oss?
–
Litt forenkla kan vi seie at faget skal hjelpe oss å realisere dei moglegheitene
som ligg i ei mangfaldig befolkning. Då må ein først forstå mangfaldet. Dernest
handlar det om å identifisere læringsutfordringar, avhjelpe dei og å førebygge dei, seier han.
Anmarkrud vedgår at vi ikkje er heilt i
mål med å skape ein inkluderande skule.
– Ei utfordring er at det ikkje
nødvendigvis er ein klår samanheng mellom det å ha eit vedtak om
spesialundervising og det å få god spesialundervising, seier han.
Dette er noko av det forskarane håpar å justere på.
Annonse
– Inkludering er komplekst
Så kva er reell inkludering?
– Mange tenker at inkludering handlar om å
vere saman, romme kvarandre fysisk eller organisatorisk. Det er ein viktig
faktor, men ikkje tilstrekkeleg, seier Anmarkrud.
Han og andre spesialpedagogar er opptatt
av å utvide og nyansere omgrepet inkludering.
– Sosial inkludering, til dømes, handlar
om at du ikkje berre er på same stad, men at du er ein del av det sosiale
miljøet på ein arbeidsplass eller på ein skule, seier han.
I tillegg kjem det forskarane kallar
psykisk inkludering. Det er ei meir subjektiv side av omgrepet.
– Dersom personane vi prøver å inkludere, likevel ikkje opplever at dei er inkludert, så er dei heller ikkje det. Inkludering er komplekst, rett og slett, seier Anmarkrud.
– Eit betre utgangspunkt finst knapt. Nøst Bergem er overtydd om at dokumentarfilm kan bidra til meir inkludering.
– Eg ynsker å vise fram livet slik det er
i all sin variasjon. Det trur eg er med på å bryte ned fordommane som hindrar
at vi ser og rommar kvarandre. Filmen om Ola handlar om utviklingshemming og
det å vere annleis, men aller mest handlar han om å vere menneske. Med
demensfilmane vil eg vise kor viktig det er å leve livet best mogleg også med
ein dødeleg sjukdom, seier ho.
Som forskar kan ikkje Anmarkrud gå like
tett på personane og familiane han intervjuar.
– Noko av det viktigaste gode historier
gjer, anten det er film, litteratur eller anna kunst, er å gi oss –
familiefolk, lærarar, arbeidsgivarar og forskarar – gode utgangspunkt for
refleksjon, seier han.
Juryen for Jonasprisen er hjartans einig.
Annonse
– Å skildre uvanlege
menneskeliv, utan at det samstundes står fram som sært eller framandt, er utruleg
vanskeleg. Det er nett difor filmen om Ola er ei heilt spesiell og viktig
forteljing, seier juryleiar Ellen Irén Brinchmann.
– Sjølv om filmen handlar
om det å vere annleis, held framstillinga seg nær det ålment gjenkjennelege. Eit
betre utgangspunkt for å bryte ned skiljet mellom om oss og dei finst knapt, seier
Brinchmann.
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER
Om Jonasprisen
Jonasprisen er ein ærespris etablert i 1984 som årleg vert tildelt ein person, organisasjon eller institusjon som har medverka til å skape eit romslegare og meir tolerant samfunn, der menneskeleg variasjon og personlege særtrekk vert sett på som ein rikdom og ikkje eit problem. Æresprisen er kalla opp etter Jens Bjørneboes roman, Jonas, frå 1955. Det er Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo som deler ut prisen.
Juryen: Ellen Irén Brinchmann (leder), Ona Bø Wie, Henrik Daae Zachrisson og Grete Indahl.