DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV Fridtjof Nansens Institutt - LES MER.
Norge har en av de svakeste klimalovene i Vesten: – Vi har aldri nådd et eneste nasjonalt klimamål
Her har Norge mye å lære av Storbritannias klimalov, mener forsker.
– Det er ikke nok å vedta en klimalov. Det er innholdet som avgjør om den virkelig forplikter, sier forsker Tor Håkon Jackson Inderberg.(Foto: Ole Berg-Rusten / NTB)
Nylig la den norske regjeringen fram en ny klimamelding.
Forskere mener meldingen mangler tydelige mål og tiltak. De peker på svakhetene
i den norske klimaloven som en viktig årsak.
Erlend Hermansen er forsker ved CICERO senter for klimaforskning.(Foto: CICERO)
– Vi bør ha en klimalov som faktisk fungerer som et
kraftfullt styringsverktøy – ikke bare en som lovfester klimamålene,
innretningen og rapporteringen på dem, sier forsker Erlend Hermansen ved CICERO senter for klimaforskning.
– Det vi har i dag, er en klimalov som gir inntrykk av
handlekraft, men som egentlig ikke binder regjeringen til særlig mye, sier Tor
Håkon Jackson Inderberg, forsker ved Fridtjof Nansens Institutt.
Inderberg har sett på hvordan klimalover har blitt til og
hva de inneholder i Storbritannia, Finland og Norge.
I en ny rapport stiller han spørsmålet: Hvorfor er noen klimalover sterke,
mens andre er tannløse?
Det korte svaret? Alt handler om politikk.
– Det vi har i dag, er en klimalov som gir inntrykk av handlekraft, men som egentlig ikke binder regjeringen til særlig mye, sier Tor Håkon Jackson Inderberg, forsker ved Fridtjof Nansens Institutt.(Foto: FNI)
Ikke en vanlig lov
En klimalov handler ikke om å forby bensinbiler eller å
kutte kjøttspising – den handler om staten selv.
Når et land vedtar en
klimalov, gir landet seg selv noen regler for hvordan klimapolitikken skal
styres på lang sikt.
Det kan være mål for hvor mye utslippene skal ned
innen 2050, karbonbudsjett, krav om å rapportere til Stortinget eller en uavhengig
klimakomité med eksperter som sier ifra når noe ikke går som
det skal.
Eller helst alle virkemidlene i kombinasjon.
Storbritannia var først ute med en slik lov i 2008. Den har
blitt sett på som et forbilde for andre land fordi den inneholder både
langsiktige mål, konkrete planer for hvordan målene skal nås
(karbonbudsjetter) og et uavhengig klimautvalg.
Karbonbudsjettene setter grenser på hvor mye klimagass landet totalt kan slippe ut i hver periode på fem år.
Den britiske loven har inspirert mange, også Finland og
Norge.
En blek kopi
Etter at britene vedtok sin klimalov, ble mange andre land
nysgjerrige. Kan vi gjøre det samme?
Svaret ble ofte ja – men ikke alle lagde
loven på samme måte. Også prosessene fram mot vedtak av lovene var ulike i de
forskjellige landene.
I Finland bygget det seg opp et stort press fra en bred
allianse av frivillige organisasjoner, NGO-er.
Annonse
De kopierte kampanjen britene
hadde kjørt og fikk med seg både ungdomspartier og miljøorganisasjoner.
Finland vedtok en klimalov i 2015 og reviderte den i 2022.
I Norge var prosessen treigere.
Også her kom ideen fra
NGO-er, særlig WWF, men uten samme brede støtte. Noen klimaorganisasjoner var
skeptiske. De mente at en klimalov ikke var nødvendig. Først i 2017 ble den
norske klimaloven vedtatt.
Det er stor forskjell på hva de tre landene i realiteten
vedtok.
– Den norske loven er kort, har ingen nasjonale klare mål, den
har ingen karbonbudsjetter, og den mangler et uavhengig klimautvalg. Den binder
i liten grad politikerne til noe de ikke fra før har sagt de skal gjøre, sier
Inderberg.
En lov på papiret
Hvorfor blir lovene så ulike? Inderberg peker på tre
mekanismer: etterligning, læring og konkurranse.
– Noen ganger kopierer politikere rett og slett det de ser
andre har gjort fordi det ser bra ut. Det er etterligning. Andre ganger setter
de seg inn i hvordan loven fungerer og prøver å tilpasse den til eget land.
Det er læring.
Han forteller at mektige interesser i tillegg kan forsøke å bremse prosessen fordi de er redde for økonomiske konsekvenser. Politikerne kan heller ikke like forpliktelser eller å bli ansvarliggjort. Det er konkurranse – og det skjer
ofte.
Det er innholdet som teller
I Norge ble loven svekket av politiske kompromisser og
motstand fra deler av næringslivet.
I Finland fikk NGO-ene gjennomslag for en
lov, men var mindre opptatt av detaljene.
Annonse
Resultatet ble to relativt svake
lover i kontrast til britenes sterke. Den finske ble likevel klart
sterkere enn den norske.
Hvis klimalover ikke inneholder klare mål, rammer og
uavhengig oppfølging, er det fort gjort at framtidige politikere kan uthule
dem.
– Det er ikke nok å vedta en klimalov. Det er innholdet som
avgjør om den virkelig forplikter, sier Inderberg.
Hermansen er enig:
– Norge har aldri nådd et eneste nasjonalt klimamål. Når vi
ikke har et tydelig og sterkt styringssystem, bør ikke det komme som noen
overraskelse. Her har Norge mye å lære av Storbritannias klimalov.
Fridtjof Nansens Institutt (FNI) forsker på klimapolitikk og hvilke verktøy som kan bidra til en rettferdig og effektiv klimaomstilling. FNI ser på hvordan nasjonale og internasjonale rammeverk kan hjelpe land med å nå målene for utslippskutt. Forskerne undersøker også hvordan klimalovgivning kan bidra til å ansvarliggjøre politikerne og skape langsiktige løsninger.