Arktis er endeløse isvidder og store, kalde hav. Under isen gjemmer det seg ikke bare russiske atomubåter. Her finnes også ressurser: viktige metaller og mineraler, olje og gass.
– Kina ser på Arktis som en mulighet for tilgang på naturressurser, sier Iselin Stensdal. Hun forsker på kinesisk energipolitikk ved Fridtjof Nansens Institutt (FNI).
– Men kineserne snakker også om hvor viktig det er å beskytte miljøet i regionen.
Iselin Stensdal er forsker på kinesisk energipolitikk ved Fridtjof Nansens Institutt.(Foto: Jan D. Sørensen / FNI)
Hun mener det ikke er så rart at Kina ser
mot nord:
– Kina har stormaktsambisjoner. Og skal
man være en stormakt, må man interessere seg for alle steder i verden. Med
store ambisjoner og stor handlekraft er det naturlig for kineserne å bruke litt
ressurser på Arktis. Kina ønsker seg økonomisk utvikling og internasjonalt
samarbeid.
Men ting ser nok ulikt ut for Norge og for Kina, mener hun.
Hun forklarer at for småstaten Norge som har Arktis tett på, har det stor betydning at et så stort land
som Kina interesser seg for Arktis. Men for Kina, som vil ha en finger med i
spillet over hele verden, er ikke engasjementet deres for Arktis noe spesielt i
kinesisk målestokk. For Kina er Arktis bare et av mange områder.
– Faktisk er det mye som tyder på at Kinas
interesse for Arktis er dalende, forteller Stensdal.
– Kina utgav en
Arktis-strategi i 2018, hvor de kalte seg en nær-arktisk stat. Blant vestlige
arktiske land ble det oppstandelse rundt denne ordbruken. Beskrivelsen har
dermed vært lite brukt fra kinesisk hold siden den gang.
Hvis Kina har strategiske interesser i
Arktis, hvordan kommer de til uttrykk?
Ingen polar silkevei
Mange har trodd at Kina ville satse stort
på en snarvei gjennom Arktis for handel med Europa. Men Den nordlige sjøruten
(NSR) har ikke blitt den nye motorveien mange forestilte seg. COSCO, Kinas enorme,
statseide rederi, satte rekord med 14 gjennomseilinger i 2021.
Erdem Lamazhapov forsker på Kina i Arktis ved FNI.(Foto: Jan D. Sørensen / FNI)
Men siden 2022 har
ikke kinesiske selskaper seilt fra Asia til Vest-Europa via NSR en eneste gang.
– Den nordlige sjørute har derimot blitt
ekstremt viktig for handel inn og ut av russisk Arktis, sier Erdem Lamazhapov.
Han forsker på Kina i Arktis ved FNI. Han ser særlig på samspillet mellom Kina og
Russland.
– Handelen mellom Russlands europeiske
havner, som St. Petersburg og Arkhangelsk, og Kina har økt, særlig på grunn
av oljeeksport. Samtidig har containertrafikken mellom landene vokst, sier
Lamazhapov.
Dette
er en helt ny utvikling. Et av de kinesiske selskapene som deltar i denne
transporten, er det samme som nylig har blitt anklaget for sabotasje på kabler
og rør mellom Estland og Finland.
Kina hjelper Russland til nye markeder
– Mens Europa har innført harde sanksjoner
mot Russland, har Kina og India fortsatt å handle med russerne.
Annonse
Før 2023 ble
råolje svært sjelden transportert gjennom Arktis siden de høye kostnadene gjorde
det mer lønnsomt å selge oljen på mer tilgjengelige markeder.
– Kina har hjulpet
Russland ved å åpne alternative markeder for russiske varer, inkludert
sanksjonert olje, sier hun.
Samtidig var flytende naturgass (LNG) fra
russisk Arktis opprinnelig ment for asiatiske markeder. Men siden 2022 har den
i stor grad blitt solgt til Europa, drevet av høyere priser etter nedgangen i
russisk rørgass. Kinesiske selskaper har spilt en viktig rolle i å fortsette å
holde nye russiske LNG-prosjekter i gang, blant annet Arctic LNG 2.
Russland åpner døra, men Kina nøler
Kinas forhold til Russland er komplisert. Men russisk Arktis er et av få steder der Kina har tilgang til strategiske
ressurser og transportruter.
Passasjer til sjøs.(Illustrasjon: Grid Arendal)
Russland har invitert Kina til samarbeid
om NSR, inkludert skipsbygging og forsikringsløsninger. Men Kina har vært
forsiktig med å ta en større rolle.
– Man kan ikke seile NSR uten å forholde
seg til Russland. Skip trenger russisk tillatelse og ofte også hjelp fra russiske
isbrytere, forklarer Lamazhapov.
I tillegg er det vanskelig å få forsikring
for seilinger i området, særlig etter 2022. Dette er grunner til at kinesiske
aktører har vært forsiktige med å bruke NSR som en handelsrute til Vesten.
Hva er Den nordlige sjørute?
Den nordlige sjørute (NSR) er en skipsrute
langs Russlands nordkyst. Når isen smelter om sommeren, kan skip seile mellom
Europa og Asia gjennom Arktis. Dette er en kortere vei enn via Suezkanalen, men
fortsatt utfordrende på grunn av is, økonomi, værforhold og svak infrastruktur.
Russland kontrollerer ruta og krever at skip får tillatelse til å seile. Mange
fartøy er avhengige av russiske isbrytere for å navigere gjennom islagte
områder. Noen moderne LNG-skip er bygget for å bryte tynnere is selv,
noe som gjør det mulig å seile også deler av vinteren uten isbryterassistanse.
Kilde: Fridtjof Nansens Institutt
Kina trår varsomt i russisk Arktis
Kinesiske selskaper vil ikke risikere
omdømmet sitt eller utsette seg for straffetiltak fra andre land.
– En interessant episode i denne sagaen
har vært forhandlingene rundt gassrørledningen Power of Siberia 2, som Russland
desperat trenger for å redde det statseide selskapet Gazprom, sier Lamazhapov.
Gazprom har lenge
vært et av Russlands viktigste økonomiske og geopolitiske verktøy. Etter at
europeiske kunder vendte dem ryggen på grunn av krigen i Ukraina, har de mistet
store inntekter. Power of Siberia 2 skulle styrke eksporten til Kina, men
avtalen har latt vente på seg.
Annonse
Kinas president Xi Jinping og Russlands president Vladimir Putin under BRICS-toppmøtet i Russland 2024.(Foto: Reuters/ Maxim Shemetov)
– I mars 2023 sa Putin at han og Xi var
blitt enige om «nesten alle detaljene i avtalen». Men den ble aldri signert,
trolig fordi Kina ikke var fornøyd med prisen eller traseen gjennom Mongolia,
forklarer Lamazhapov.
Selv om Kina ser strategiske fordeler ved
å styrke båndene til russisk Arktis, er kommersielle vurderinger viktigst. De
går ikke inn i prosjekter som ikke lønner seg.
En plass ved bordet
– Kina balanserer hele veien mellom
samarbeid og konkurranse, forklarer Lamazhapov.
– På den ene siden fremmer de
partnerskap med arktiske land, men på den andre siden vil de styrke sin egen
posisjon.
Kina fikk observatørstatus i Arktisk råd i
2013. Dette betyr at de får være med på møter og diskutere saker om klima og bruk av ressurser.
– Å få en plass ved bordet har vært viktig
for Kina, som ser på seg selv som stormakt. De vil vise at de er en seriøs
aktør i regionen, sier Lamazhapov.
Stormaktene rykker inn
Men Kinas tilstedeværelse skaper også
bekymring blant andre arktiske land. Russland har tidligere uttrykt skepsis til
Kinas ambisjoner i regionen. USA er nå særlig opptatt av kinesisk
tilstedeværelse i Arktis.
Andreas Østhagen, seniorforsker ved FNI har stormaktsspill i nord som spesialfelt.(Foto: Jan D. Sørensen / FNI)
– Dette handler ikke bare om ressurser, men også om stormaktspill,
forklarer Lamazhapov.
– USA brydde seg knapt om Arktis før Kina
fattet interesse, sier Andreas Østhagen, seniorforsker ved FNI. Han har stormaktsspill i nord som spesialfelt.
Nå som Kina viser økende engasjement,
har også amerikanerne blitt interessert.
Annonse
– I den internasjonale debatten får man
noen ganger inntrykk av at folk tror at Arktis er et blankt kart der man kan
grabbe til seg, sier Østhagen.
– Men
Arktis er ikke noe ingenmannsland der det er fritt fram for stormakter som
ønsker å kapre ressurser. Alle grenser i Arktis er avklart.
Hva betyr dette for Norge?
Norge som en arktisk stat, må forholde seg
til Kinas økende interesse for Arktis. Kinas investeringer kan gi muligheter
for samarbeid, men det kan også skape utfordringer.
Spesielt når stormakter som
Kina og USA har motstridende interesser i regionen.
– Norge må finne en balanse mellom
samarbeid og å sikre sine egne interesser i Arktis, sier Stensdal.
For Norge handler dette både om ressurser
og om miljø. Arktis er sårbart for klimaendringer, og mange frykter at økt
aktivitet i området kan gjøre situasjonen verre.
Hvis Arktis blir en arena for stormakter
som Kina og USA, kan det få konsekvenser for klima, økonomi og samarbeid mellom
land.
– Arktis er ikke mer
enn én brikke i Kinas langsiktige mål om å gjenoppbygge sin tapte status som
Midtens rike. De vil samarbeide når det lønner seg – men de spiller for å vinne,
også i Arktis, mener Lamazhapov.
For Norge gir Kinas rolle i Arktis både
muligheter og utfordringer. Kinesiske investeringer kan gi samarbeid, men også
avhengighet.
Samtidig styrker Kina og Russland båndene, mens USA har blitt en uforutsigbar
maktfaktor. Norge må balansere økonomiske interesser, sikkerhet og stabilitet i
en region der stormaktene stadig justerer kursen.
Referanser:
Erdem
Lamazhapov og Arild Moe: Russia’s Geopolitical Position in the Arctic: What’s
New? Strategic Analysis, 2025. Sammendrag. Doi.org/10.1080/09700161.2025.2459571
Annonse
Erdem
Lamazhapov: Polar Contradictions: China’s Dialectical Thinking About the
Arctic. Geopolitics, 2024. Sammendrag. Doi.org/10.1080/14650045.2024.2408601
Iselin
Stensdal and Gørild Heggelund (red.): China-Russia Relations in the Arctic:
Friends in the Cold? Palgrave Macmillan, 2024. Sammendrag.