Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Veterinærinstituttet - les mer.

Oppdrettsanlegg på Vestlandet.

Slik kan laksenæringen bli mer bærekraftig

– Vi kan velge mellom å fortsette som før, med økt dødelighet, dårlig omdømme og stengte lakseelver eller å gjøre en innsats, sier forsker.

Publisert

Norge er verdensledende på oppdrettslaks, men næringen står overfor store utfordringer for å bli mer bærekraftig. 

Videre vekst må derfor skje på en annen måte for en bærekraftig fremtid. 

Trafikklyssystemet regulerer vekst i oppdrettsnæringen. Det er rødt lys langs kysten i Vestland med høyest dødelighet, mest sykdom og mest lus. 

Trafikklyssystemet

Trafikklyssystemet deler inn norskekysten inn i 13 områder. Det skal sørge for en forutsigbar og bærekraftig vekst i havbruksnæringen.

Trafikklyssystemet ble innført i 2017, og ble tatt i bruk første gang i 2018 – 2019. Systemet setter farge – grønn, gul eller rød – på produksjonsområdene ut i fra hvordan lakselus påvirker villaks i området. Fargen avgjør om oppdretterne får tillatelse til å vokse, opprettholde produksjonskapasitet eller må redusere kapasiteten.

Kilde: Fiskeridirektoratet

Men er det mulig for havbruksnæringen i regionen å oppnå grønn status og da hvordan? 

Forskning, forvaltning og næring har sammen lagt grunnlaget for den såkalte miljøfleksordningen for oppdrettsnæringen. Den er lovet lagt frem i 2024. 

Det er Stortinget som har bedt regjeringen om å utforme ordningen. Målet er å bedre situasjonen i næringen. Med innføringen av nye løsninger for null- eller lavutslippsteknologi mot lakselus vil helse og velferd for både oppdrettslaks og villfisk bedre seg. 

Men hva betyr det egentlig og hva skal ordningen inneholde og føre til?

I et eget prosjekt har forskere studert en mulig løsning for produksjonsområdene som er hardest rammet. De mener at det er mulig å få hele Vestland i grønt, men at det er et stort og krevende prosjekt.

Podcast: Om en bærekraftig laksenæring

Hvordan få oppdrettsnæringen i Vestland grønt er tema i en ny episode av Veterinærinstituttets podcast, VETpodden.

Hør hele episoden her.

En vinn-vinn for alle

– Vi kan velge mellom å fortsette som før, med økt dødelighet, dårlig omdømme og stengte lakseelver eller å gjøre en innsats. Vi kan gjøre det vi kan for å beherske denne typen produksjon og produksjonsstrategier, sier oppdragskoordinator ved Veterinærinstituttet, Ketil Skår.  

Han sier at det krever nye nasjonale mål om vi skal lykkes med en ny miljøfleksordning og sikre videre vekst for næringen. 

Miljøfleksordningen

I 2023 kom en NOU (Norges offentlige utredninger) fra regjeringen med forslag om en miljøfleksordning. Den skal gjøre det mulig å gjennomføre en overgang fra tradisjonell produksjonsteknologi til en null- og lavutslippsteknologi. 

I etterkant av dette forslaget har prosjektet Fra rød til grønn kyst, et samarbeid mellom Veterinærinstituttet, Havforskningsinstituttet og Universitetet i Stavanger, skissert mulige løsninger som vil ha fordeler for fiskens helse og velferd, i tillegg for miljøet og oppdretterne. 

Løsningen tar for seg blant annet produksjon i lukkede eller nedsenkede systemer, produksjon av storsmolt og kortere produksjonstid i åpne merder. Tiltakene får mest effekt dersom man velger ut lokalitetene som betyr mest for smittespredningen i hver region. 

Miljøfleksordningen kan bli et virkemiddel for å få en slik konvertering lønnsom nok til at oppdretterne tar sjansen på slik produksjon.

– Et mål om grønn kyst vil være bedre for alle parter. Det vil gi en vinn-vinn-effekt. For å lage en god miljøfleksordning trenger vi et mål og en hensikt. Da må vi også etablere langsiktige mål for næringen. For at næringen faktisk skal være bærekraftig, må belastningen være innenfor det miljøet tåler. Videre vekst må ikke overskride disse grensene.

Skår mener at en eventuell videre vekst må skje ved produksjon i systemer som ikke gir mer lus. Det må til dersom man vil beholde grønn vurdering i Trafikklyssystemet.

– Om vi lykkes med et slikt tiltak, vil vi få bedre samfunnsøkonomi, vekstmulighet og bærekraft. Det betyr også bedre økonomi og omdømme for oppdrettere. Det vil også gi bedre fiskehelse og fiskevelferd for oppdrettsfisken og større mulighet for bærekraftig utvikling av bestandene av villaks og sjøørret, sier Skår.

Haster å bedre situasjonen

Avdelingsdirektør Geir Lasse Taranger fra Havforskningsinstituttet understreker at det haster å få fortgang på endringer i Vestland med tiltak for å få ned smittetrykk og dødelighet. 

Han påpeker at lakselus er den viktigste driveren for dødelighet hos fisken. Fisken dør som følge av håndteringen ved behandling mot lus. 

Taranger mener løsningen er å skape større avstand mellom lus og fisk. Det kan blant annet gjøres med kortere produksjonstid i sjøen. Ved å redusere tiden fisken står i sjø, klarer ikke lusen å formere seg.

Fra venstre Geir Lasse Taranger, Ragnar Tveterås og Ketil Skår.

– Det kan også oppnås ved å benytte lukkede eller semilukkede anlegg og/eller nedsenkede merder. 

Han sier at en nullstrategi på kun ett av tre steder i tillegg potensielt kan redusere lusepresset med 70 prosent. Det er hvis en velger ut de stedene som betyr mest for spredningen av lus. 

Trafikklyssystemet har vært i funksjon i ganske mange år. Forskerne ser at det så langt gir en begrenset gevinst for villaksen til tross for massiv innsats. 

Trafikklyssystemet skal sørge for forutsigbar og bærekraftig vekst i havbruksnæringen.

Taranger forteller at situasjonen for villaksen er mer og mer utfordrende. Problemene med lakselus, høy dødeligheten og dårlig velferd er ikke noe vi kan leve med lenge. 

– Det må løses og det haster.

Storskala omstilling

Professor Ragnar Tveterås ved Universitetet i Stavanger understreker at det vil kreve nye investeringer å oppnå grønn status i sjøbasert lakseoppdrett i Vestland. 

Det er en omstilling som må gjøres i storskala. Det vil ta tid, men det vil være lønnsomt og et felles gode for samfunnet.

– Vi trenger innovasjon og investeringer for å lære hva som fungerer og ikke fungerer. Vi trenger å komme i gang nå fordi det tar tid å bygge anlegg og deretter lære av produksjonserfaringer, sier professoren.

Han mener den største vinneren her vil være den norske skattebetaleren fordi det er staten som er den største lakseoppdretteren i Norge, målt i kontantstrøm. 

– Nye løsninger for å løse miljøproblemene i oppdrettsnæringen kan gi staten større inntekter fra næringen, betydelig mer enn det eierne av havbruksselskapene vil få. Så dette er noe som staten kommer til med å tjene godt på hvis vi lykkes, sier Tveterås.

Hør hele episoden her:

Dette er saken

  • Store utfordringer i oppdrettsnæringen: Høy dødelighet, sykdom og lakselus i oppdrettsanleggene, spesielt i Vestland, gjør at videre vekst krever mer bærekraftige løsninger.
  • Trafikklyssystemet og miljøfleksordningen: Trafikklyssystemet regulerer vekst i oppdrettsnæringen, og en ny miljøfleksordning, som skal presenteres i 2024, vil fokusere på null- eller lavutslippsteknologi for å bedre situasjonen.
  • Forskning og tiltak: Forskning viser at løsninger som kortere produksjonstid, lukkede eller semilukkede anlegg og nullusstrategier kan redusere lakselus og forbedre fiskevelferden.
  • Lønnsom omstilling: Overgangen til bærekraftige løsninger krever store investeringer, men vil være til fordel for oppdrettere, villaksbestander og gi større inntekter for staten.
Powered by Labrador CMS