Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Hvordan endte en dyslektiker opp som forsker i Sintef med en mastergrad fra NTNU? Kristine Midtbø (26) forteller sin historie.(Foto: Fredrik Solli Wandem / SpedAims)
Kristine (26) har dysleksi: — Du er ikke dum! Du sliter med å lese og skrive
Kristine Midtbø er 26 år gammel og har det som ofte kalles ren dysleksi. I dag jobber hun som forsker i Sintef og har en mastergrad fra NTNU. — Det å ha dysleksi er på ingen måte en dans på roser. Det er veldig mye hardt arbeid, sier hun.
Som liten var Kristine Midtbø nysgjerrig og vitebegjærlig, og hun gledet seg til å begynne på skolen.
– Jeg hadde masse venner, og læring var veldig gøy for meg. Men etter hvert oppdaget både foreldrene mine og lærerne mine at jeg slet med lesingen. De bestemte seg for å sende meg til en optiker for å sjekke synet mitt. Det viste seg at jeg faktisk trengte briller, men selv etter at jeg fikk brillene mine var det fortsatt noe som skurret, sier hun.
I tredjeklasse ble Kristine utredet for dysleksi. Hun fikk til slutt diagnosen da hun var åtte år gammel.
– Heldigvis hadde jeg ekstremt flinke lærere rundt meg som forsto viktigheten av å gi meg den hjelpen jeg trengte. Samtidig tilrettela de på en måte som ikke fikk meg til å føle meg dum. Dette var utrolig viktig for at jeg fortsatt skulle trives på skolen, forteller hun.
Podcast: Hva er egentlig dysleksi?
Denne episoden av Det virker! En podcast om spesialpedagogikk handler om dysleksi. Gjester: Monica Melby-Lervåg, professor i spesialpedagogikk ved Universitet i Oslo og leder i SpedAims, Stig Berdal, logoped og seniorrådgiver i Statped, og Kristine Midtbø, dyslektiker og forsker i Sintef. Programleder og produsent: Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Du finner episoden nederst i denne artikkelen.
Innhold
er min styrke
I dag
jobber Kristine Midtbø som forsker i Sintef. Hun har en mastergrad i energi og
miljø fra NTNU.
– Hvis noen hadde fortalt meg da jeg gikk på ungdomsskolen eller
videregående at jeg skulle skrive en så stor oppgave, hadde jeg nok bare ledd
og ikke tatt det seriøst. Men jeg har jobbet hardt med egen selvtillit og
forstått at innhold er min styrke, ikke selve teksten og lesingen. Det trenger
jeg fortsatt hjelp til, men så lenge innholdet er på plass, kommer jeg utrolig
langt, forteller hun.
Du
er ikke dum!
Kristine
har jobbet hardt for å komme dit hun er i dag. Hun har en klar oppfordring
til andre som strever med å lese og skrive.
– Å være dyslektiker er på ingen måte en dans på roser. Det krever mye
hardt arbeid. Men hvis jeg skulle gi et råd til andre som er i samme situasjon
der ute, så er det dette: Du er ikke dum. Du sliter med å lese og skrive. Det
finnes en vei for deg å lære. En vei som ikke handler om lesing og skriving. Når
du finner den veien som fungerer best for deg, tror jeg at du kan nå så langt
du bare vil, sier Kristine.
Hva
er egentlig dysleksi?
Dysleksi
kan enkelt beskrives som problemer med å koble sammen lyder og bokstaver.
Det
kan enten være vanskelig å finne sammenhengen mellom lyd og bokstav, eller det
kan ta lang tid og kreve mye innsats å automatisere denne koblingen. Dette
resulterer også ofte i vansker med staving.
Det sier
Monica Melby-Lervåg, professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo og
leder i det nasjonale forskningssenteret SpedAims.
– Dette betyr at når de starter på skolen, vil mange slite med å lære seg
å lese. Det tar dem mye lengre tid enn andre barn, og de kan ha problemer med
de første leseoppgavene. Senere kan dette også påvirke andre ferdigheter,
spesielt staving og leseforståelse, legger hun til.
Når det
gjelder hvor vanlig dysleksi er, kan tallene variere avhengig av definisjonen
og grenseverdiene som brukes.
– Et
ganske vanlig anslag er at omtrent fem prosent av befolkningen har dysleksi, sier hun.
Tilleggsvansker
Annonse
Kristine
har det som ofte kalles ren dysleksi. Det vil si at hun kun strever med
avkoding av bokstaver og ordlesing.
Ifølge Stig Berdal, logoped og
seniorrådgiver i Statped, er bildet ofte mer komplisert.
– Det
finnes absolutt personer som har dysleksi som en isolert vanske. Samtidig
er det ganske vanlig at personer med dysleksi også har bredere språkvansker i
tillegg, sier han.
Han forteller videre at forskningen antyder at rundt halvparten av de som har dysleksi, også
innfrir kriterier for DLD. Det kalles også utviklingsmessige språkforstyrrelser.
Det
er også ganske høy grad av samtidig forekomst mellom
oppmerksomhetsvansker og dysleksi. Det vil si at forekomsten av dysleksi blant
personer med oppmerksomhetsvansker er vesentlig høyere enn i befolkningen
ellers.
Monica Melby-Lervåg
legger til at det også er viktig å merke seg at det er veldig mange med
dysleksi som også strever med matematikk. På den andre siden er det mange med
matematikkvansker som også har dysleksi.
– Vi ser
ofte dysleksi, eller avkodingsvansker, som en del av bildet i mer komplekse og
sammensatte lærevansker, sier hun.
Lesing
og læring
Lesing
er en stor del av skolehverdagen de første årene. Det kan være avgjørende for
hvordan elevene opplever å mestre skolen.
– Lesing bruker man i alle fag. Det påvirker nesten all læring som skjer
i skolen. Det påvirker også troen på hva man selv kan få til som elev.
Forskning viser dessverre at barn skal ha overraskende kort tid med strev i
leseopplæringen før de stempler seg selv som dårlige lesere, forteller Stig Berdal.