Denne artikkelen er produsert og finansiert av Handelshøyskolen BI - les mer.

Det er lettere å bli overbevist av noen man føler at bryr seg.

Hvordan overbeviser du rasistiske onkel Bjørn om å endre synspunktene sine?

Ifølge forsker er den mest vellykkede fremgangsmåten å kombinere kritikk med omtanke for personen du kritiserer.

Av og til møter vi alle folk med litt gammeldagse meninger eller måter å ordlegge seg på. Det første instinktet er ofte å fortelle personen at de tar feil. For eksempel: «Onkel Bjørn, det lyder rasistisk når du klager over offentlig feiring av Eid i Norge.»

– Selv om det kan føles godt å fortelle noen at de tar feil, er det sjelden vellykket dersom målet er å overbevise dem om å endre synspunktet sitt. Faktisk er det mer sannsynlig at det gjør folk defensive, og enda mer overbeviste om at synspunktet deres er riktig, sier forsker Nathan Warren ved Handelshøyskolen BI.

Si hyggelige ting

I en ny studie med over 1.400 deltagere fra USA har han og kolleger sett nærmere på hvordan folk reagerer når deres holdninger og utsagn kritiseres.

Forskerne distribuerte et spørreskjema på internett til deltakerne via verktøyet Amazon Mechanical Turk. Det brukes ofte av forskere til å rekruttere deltagere til eksperimenter og studier.

– Ingen liker å føle seg som et dårlig menneske. En person som blir kritisert, kan tenke «den som kritiserer meg skjønner ingenting av det jeg står i og bryr seg ikke heller. Hvorfor skal jeg lytte til det hen mener?»

En mulig taktikk for å hindre at folk går i forsvar, er ifølge Warren å si hyggelige ting til personen.

– For eksempel: «Onkel Bjørn, jeg vet du er et godt menneske, men det lyder rasistisk når du klager over offentlig feiring av Eid i Norge.»

Kombinasjonen kritikk og omtanke

Denne metoden kan lykkes i å gjøre folk mindre defensive, men ifølge studien er det likevel lite sannsynlig at de endrer meningen sin. 

Den mest vellykkede fremgangsmåten er å kombinere kritikk med omtanke for personen du kritiserer.

– Når en kritiker viser omtanke, er det lettere for den som blir kritisert, å endre mening. Prøv å fortelle onkel Bjørn «Jeg skjønner at du bekymrer deg for at innvandring endrer tradisjonell norsk kultur, men det lyder rasistisk når du klager over offentlig feiring av Eid i Norge.» 

Warren sier det er mye lettere å bli overbevist av noen man føler at bryr seg.

Anerkjenn problemet

En studie av politiske grupper i USA viser samme resultater.

– Liberale og konservative fikk lese om en politisk uavhengig direktør som kritiserte deres politiske gruppe. Halvparten av deltagerne fikk imidlertid også vite at samme direktør hadde uttrykt omtanke for deres gruppe. I studien var sannsynligheten 6,6 prosent høyere for at de som ble vist omtanke, var enige med direktøren.

Studien er ifølge Warren relevant uansett hva du prøver å overbevise noen om.

– Uavhengig av om du prøver å overbevise onkel Bjørn om å utvide horisonten sin, nordmenn om at EU er bra eller dårlig, eller å løse Israel-Palestina konflikten er et viktig første steg å anerkjenne problemene til dem du snakker med.

Referanse:

Lauren C. Howe,  Nathan B. Warren mfl.: Expressing Dual Concern in Criticism for Wrongdoing: The Persuasive Power of Criticizing with Care. Journal of Business Ethics, 2023. Doi.org/10.1007/s10551-023-05475-0

Powered by Labrador CMS