Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Norge er et av de mest digitaliserte landene i verden og regjeringen skal bruke én milliard på å forske på kunstig intelligens og digital teknologi.(Illustrasjonsfoto: Shane Colvin / UiO)
− Lærerutdanningene må øke den digitale kompetansen hos lærere
En studie viser at det er nødvendig å tenke mer overordnet om bruk av digitale verktøy for lærere.
– Vi underviser lærerstudentene på ulike måter i digital kompetanse, men lærerutdannere må samarbeide mer og få en felles forståelse for hva det betyr for lærerprofesjonen, sier Ilka Nagel.
Digitale verktøy gjennomsyrer hverdagen vår. Enten det gjelder å kjøpe en bussbillett eller å finne frem en adresse. Også når vi ikke har digitale verktøy tilgjengelig, påvirker de oss. Elever i klasserommet som ikke rekker opp hånda, men heller Googler svaret etter timen er ferdig.
– Vi trenger en felles forståelse for hva ny teknologi betyr for lærerprofesjonen, sier hun.
Mer enn bare verktøy
Skal læreren skru av chattefunksjonen i samarbeidsplattformen Teams for
å forhindre digital mobbing? Og bør skolen eller læreren forby Facebook-grupper
opprettet av elever som ikke alle elever får tilgang til?
Med teknologi oppstår det en rekke av denne typen problemstillinger.
Landets lærerutdanninger skal gi kommende lærere god digital kompetanse. de skal i neste omgang undervise elevene i det samme.
Da er det ifølge Nagel ikke nok å kun fokusere på verktøyene:
– Et overdrevent fokus på de digitale verktøyene i seg selv kan gå på
bekostning av å tenke litt mer overordnet om hvordan lærere skal bruke digitale
verktøy, sier forskeren.
– Læreutdannerne må jobbe
sammen
Digital kompetanse for lærere handler også om at de skal ha
innsikt i hvordan den digitale utviklingen endrer og utvider innholdet i
fagene.
– For at vi skal komme dit må lærerutdannere jobbe sammen, forklarer hun.
Nagels forskning viser at lærerutdannerne i undervisningen sin er
mindre opptatt av de mer prinsipielle og samfunnsmessige betydningene av økt
teknologibruk i skolen.
Det kan gjøre at lærere og skolen ikke evner å være i forkant av
samfunnsutviklingen for bruk av teknologi.
– Digital kompetanse for lærere handler også om at de skal ha
innsikt i hvordan den digitale utviklingen endrer og utvider innholdet i
fagene.
På hvilken måte endrer
teknologien hvordan vi lærer?
Nagels forskning har konsekvenser for hvordan lærerprofesjonen skal
forholde seg til bruken av teknologi i klasserommet.
– Det er sentrale spørsmål her for hva som skjer med
læringsprosessene for elevene når vi bruker digitale verktøy.
Annonse
For eksempel endrer kunstig intelligens og chattebotter som ChatGPT
måten vi lærer på og hvordan lærere vurderer elevene sine, forteller Nagel.
Målet må være å lære elevene å bruke chattebotter på en god måte. Samtidig må vi også lære dem å reflektere over hvilke fallgruver det innebærer å ikke
alltid vite hvor kildegrunnlaget stammer fra.
Læreren kan på sin side få hjelp av kunstig intelligens til å lage
undervisningsmateriell.
− Må kunne gjøre bevisste
valg
Nagel gir oss et eksempel fra et klasserom der elevene skal ha quiz.
– Ofte er det en tidsbegrensning for å lese og svare på spørsmålet i de
ulike programmene. Allerede her kan en del elever falle av fordi de ikke leser
fort nok. Da bør læreren lese opp spørsmålet slik at alle kan henge med.
– Et annet eksempel er at musikken som spilles av underveis kan gi
følelsen av at det er et spill vi spiller, men ønsker vi det? spør forskeren.
Verktøyene gir mange muligheter. Ikke alle er ønskelige.
– Det er viktig å ha en oversikt over konsekvensene ved å bruke ulik
digital teknologi i undervisningen og ikke bare reagere på teknologien. Det
betyr at lærere må kunne ta bevisste valg, poengterer Nagel.
Generelt er forskeren opptatt av hva hensikten er med å bruke
teknologien. Det krever refleksjon ut over å velge selve verktøyene.
Digitale verktøy gir mange muligheter. Ikke alle er ønskelige.
Hvordan kan lærere
inkludere alle elever?
Annonse
Hva er ønskede og uønskede konsekvenser av ulik teknologi, hva betyr
det for elevene, og hvordan kan vi inkludere alle elevene?
– Lærere trenger kompetanse for å håndtere de mange ulike typene
problemstillinger som oppstår i det teknologirike klasserommet, sier Nagel.
Men det er ikke er nok med ett seminar eller en enkelt forelesning.
Lærerutdanningene må jobbe kontinuerlig med å øke den digitale
kompetansen hos lærere, sier hun.
Referanse:
Ilka Nagel: Professional
Digital Competence in Norwegian Teacher Education Policy and Practice: Teacher
Educators’ Professionalism in the Post-digital Age. Doktorgradsavhandling ved Universitetet i Oslo, 2023. (Nettside på UiO om avhandlingen)
Fakta om Nagel
Ilka Nagel har skrevet doktorgrad om hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse kommer til uttrykk i lærerutdanningen.
Hun har analysert læreplaner og gjort intervjuer med lærerutdannere om temaet.
Funnene viser et til dels overdrevent fokus på digitale verktøy og mindre refleksjon rundt de prinsipielle og samfunnsmessige endringene knyttet til teknologi.
Nagel har tidligere jobbet som lærer og med skoleutvikling med fokus på at lærere skal øke sin digitale kompetanse, undervist i digital kompetanse i lærerutdanningen og vært prosjektleder for digitalisering i lærerutdanningen.