Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

Skolen bør skreddersy de beste undervisningsoppleggene for den enkelte elev hvor nivået på leseforståelse må være avgjørende.

Elever som strever med å lese: Hva betyr skjermbruk i skolen for dem?

– Har du lesevansker, så har du det hele livet. Det på høy tid å velge undervisningsopplegg som fremmer læring for alle, sier forsker.

Publisert

«Skjerm eller ikke skjerm» er blitt det store spørsmålet i dagens Skole-Norge.

Leseforskere som er opptatt av de som strever, mener at spørsmålet ikke kan være så enkelt.

Basert på fersk forskning mener de at vi heller må stille spørsmålet «skjerm for hvem» og til hva. Det handler om å skreddersy de beste undervisningsoppleggene for den enkelte elev hvor nivået på leseforståelse må være avgjørende.

Lesedata fra elever i 14 land

Oscar Skovdahl skriver doktorgradsavhandling ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo (UiO). 

Lesevansker og digital leseforståelse er to av hans hovedinteresser. Professor Øistein Anmarkrud ved samme institutt, som har lang fartstid i nettopp denne tematikken, er hans veileder. 

Sammen med Professor Ladislao Salmerón ved Universitetet i Valencia, Spania, har de nå analysert lesedata fra over 85.000 femteklassinger i 14 ulike land.

De ville finne ut om nivået på leseforståelse på papir har noe å si for hvorvidt nettbruk i undervisningen fremmer eller hemmer videre læring. Det fikk de svar på.

– Vi må huske på at det i hvert klasserom sitter minst tre elever som strever med lesing, sier forsker Oscar Skovdahl Jørstad.

Å streve med lesing innebærer å streve på flere områder

Men hva er lesevansker og hvilke konsekvenser har dette for elever som strever med å lese? 

De som strever med lesing, er ofte både svakere i ordforråd, ortografisk kunnskap og ordavkoding.

Skovdahl forklarer at både ortografisk kunnskap og dekoding kan påvirke leseforståelsen. 

Ortografisk kunnskap handler om forståelsen og bruken av regler og mønstre i skriftspråket, spesielt hvordan lyder blir representert av bokstavkombinasjoner i et gitt språk.

Dårlig ortografisk kunnskap kan påvirke lesing ettersom personen kan ha problemer med å gjenkjenne ord raskt og korrekt, noe som igjen kan hemme flyt og forståelse.

– Lav ortografisk kunnskap kan også begrense personens evne til å formidle ideer skriftlig på en klar og presis måte, sier han.

Ordavkoding betyr å gjenkjenne bokstaver. Det handler om å forstå hvilke lyder de representerer og deretter sette sammen lydene for å danne ord. Ordavkoding er grunnlaget for leseflyt. 

    – Hvis en person har problemer med ordavkodingen, vil de ofte lese sakte og ha problemer med å lese tekst jevnt, noe som påvirker flyt og rytme. Når mye mental energi går med til å avkode ord, har leseren mindre kapasitet igjen til å forstå og tolke innholdet i teksten. Dette kan føre til redusert leseforståelse, forklarer han.

Nivåforskjeller i lesing

I internasjonale storskala-undersøkelser som PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) er det vanlig å skille mellom lav, middels, høyt og avansert nivå på leseforståelse. 

Enkelt forklart er nivåforskjellene slik:

1) Elever med lav leseforståelse kan finne eksplisitt og overfladisk informasjon i tekster og grafikk, trekke enkle konklusjoner fra tekster, men kan streve med å forstå hovedpoenget og temaer hvis det ikke framkommer eksplisitt.

2) Elever med middels leseforståelse kan forstå hovedpoenget i en tekst, men har problemer med å forstå mer komplekse tekster og trekke dypere konklusjoner.

3) Elever med høy leseforståelse kan forstå og tolke komplekse ideer og temaer i ulike tekster. De er også i stand til å trekke mer avanserte slutninger og forstå underliggende informasjon i tekst og grafikk.

4) Elever med avansert leseforståelse kan kritisk analysere og evaluere teksters innhold og struktur med forståelse for nyanserte temaer og underliggende betydninger. De har også evnen til å trekke sofistikerte konklusjoner og vurdere argumenter og føringer i tekst og grafikk.

Lav leseforståelse og digitale leseaktiviteter

Skovdahl og hans forskerteam så nærmere på lesedata som kunne si noe om sammenhengen mellom hvilke digitale leseaktiviteter som påvirket forholdet mellom leseforståelse på papir og på skjerm.

Var det en sammenheng mellom nivå av digital leseforståelse og generelle digitale undervisningsopplegg? Generelle digitale undervisningsopplegg er undervisning som ikke tar sikte på lesetrening, som for eksempel å bruke nettbrett eler PC for skriving, eller bruke internett.

Funnene var solklare:

1) Elever med lav leseforståelse på papir som generelt bruker mye tid på skjerm i undervisningen, skårer lavere på digitale leseprøver.

2) Typiske digitale leseaktiviteter (for eksempel å finne og lese relevant informasjon på internett) hadde ingen sammenheng med skårer på digitale leseprøver for elever med lav leseforståelse.

3) Elever som har høy eller avansert leseforståelse på papir, profitterer på typiske digitale leseaktiviteter og skårer høyere på digitale leseprøver.

Skovdahl kommenterer funnene slik:

– Vi vet at digitale ferdigheter er viktig for alle, også de som strever med lesing. Dette fordi vi alle vil møte digitale tekster i hverdagen. Derfor er det nyttig for alle elever å trene på lesing, både i bøker og på nett. 

Han sier at det er viktig å være skille mellom ren digital lesetrening og generelle digitale undervisningsopplegg. 

– Vi må huske på at det i hvert klasserom sitter minst tre elever som strever med lesing. Hvis læreren velger mange digitale aktiviteter i undervisningen, være seg det er individuelle oppgaver eller samarbeidsoppgaver, kan det påvirke disse tre elevene negativt, sier han.

Skovdahl mener at dette bør være en øyeåpner for alle lærere på alle trinn.

– Har du lesevansker, så har du det hele livet. Og skal vi ha en skole for alle er det på høy tid å velge undervisningsopplegg som fremmer læring for alle.

Skovdahl utdyper:

 – Det å lese digitalt er i utgangspunktet ikke noe annerledes enn å lese tekster i mer tradisjonelle formater som bøker. Men i dag så har evnen til å effektivt kunne finne relevante og troverdige kilder på Internett blitt en avgjørende ferdighet for aktivt medborgerskap. Denne ferdigheten er på mange måter et uttrykk for ganske avansert bruk av lesing. Det er åpenbart like viktig at elever med lesevansker lærer seg dette som deres medelever, men veien dit for de med lesevansker preges av større behov for støtte og oppfølging av læreren, sier han.

Referanse:

Oscar Skovdahl mfl.: When struggling readers meet the screen–A secondary analysis of ePIRLS 2016 dataLearning and Individual Differences, 118, 2025. doi: 10.1016/j.lindif.2024.102623 

Powered by Labrador CMS