Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.
Mange frykter framveksten av kunstig intelligens og samtaleroboter. Tom Ryen ser derimot veldig mange muligheter.
(Foto: Steve Johnson / Unsplash)
Kunstig intelligens enkelt forklart
AI eller kunstig intelligens eller bare KI? ChatGPT. Maskinlæring. Språkmodell. Er du også forvirret?
I møte med disse utfordringene er det bare en ting å gjøre, mener Tom Ryen, leder for institutt for data- og elektroteknologi ved Universitetet i Stavanger.
– Vi må alle innse at kunstig intelligens er kommet for å bli og sette oss grundig inn i hva det går ut på. Hver og en av oss må sørge for å lære oss det nye. Samtidig må myndighetene få på plass reguleringer og etiske og juridiske retningslinjer. De må også kreve større innsyn i KI-modellene som utvikles, sier han.
Her svarer Tom Ryen på mye av det du lurer på om alle begrepene:
Hva er kunstig intelligens?
Kunstig
intelligens (KI) er informasjonsteknologi som justerer sin egen aktivitet etter
hva som blir puttet inn i den av data/informasjon. Derfor virker det som
teknologien tenker og er intelligent.
AI er forkortelse for engelsk «Artificial
Intelligence».
Hva er maskinlæring?
Maskinlæring er
at man trener opp et dataprogram, en modell, slik at det kan ta beslutninger
uten menneskelig hjelp. Denne treningen foregår stort sett med data.
Beslutningene gjøres ved bruk av statistiske beregninger. Maskinlæring er en
viktig underkategori av kunstig intelligens.
Hvor finner vi kunstig intelligens?
Overalt! KI
brukes i søkemotorer, i medisinsk teknologi og ikke minst i sosiale medier.
Det
er to hovedtyper kunstig intelligens: Regelbaserte modeller og datadrevne
modeller. Dataprogrammer som tar beslutning på alle mulige utfall er
regelbaserte modeller. «Regelbasert» viser til at dataprogrammer basert på
betingede regler av typen «hvis x, gjør y».
ChatGPT er eksempel på en
datadrevet modell. Datadrevne modeller bruker maskinlæring og
sannsynlighetsberegninger til å ta beslutninger basert på det modellen er trent
opp på.
Hva er en språkmodell?
En språkmodell er en statistisk modell som er matet med
informasjon slik at den kan bruke maskinlæring til å forutsi de mest
sannsynlige ordene i en ordrekke.
Språkmodeller kan brukes til å tolke tekst,
for eksempel i søkemotorer som Google eller Bing, til å oversette tekst (Google
Translate) eller til å skape (generere) tekst (auto-utfylling, ChatGPT).
Hva er generativ kunstig intelligens?
Generativ
kunstig intelligens er kunstig intelligens som raskt genererer/lager svar på
spørsmål. Spørsmålene kan inneholde tekst, bilde, tale, og så videre. Svarene kan
inneholde tekst, tale, bilde, musikk, og så videre.
Hva er en samtalerobot?
En
samtalerobot, på engelsk chatbot, er et dataprogram laget for å simulere en
samtale med et menneske. Samtalen går som regel via skriftlig tekst, men muntlige
samtaler, eller en kombinasjon av muntlig og skriftlig, er også mulig.
Hva er ChatGPT?
ChatGPT er en språkmodell basert på generativ kunstig
intelligens, og er en veldig kraftig samtalerobot. Etter å ha analysert
spørsmålet, lager ChatGPT eller en tilsvarende samtalerobot, et svar basert på
sannsynligheter.
ChatGPT er utviklet av selskapet OpenAI og ble lansert 30.
november 2022. Det finnes etter hvert også flere slike, som for eksempel Bing
Chat Enterprise som er integrert med Bing, søkemotoren til Microsoft.
I
dagligtale kalles disse ofte bare samtaleroboter.
Hva er dyp læring?
I hjernen er hjernecellene (nevronene) koblet sammen,
behandler informasjon og sender signaler videre til hverandre. I et kunstig nevralt
nettverk, som er den mest vanlige grunnmodellen i maskinlæring, er hvert nevron
en forenklet matematisk formel i et dataprogram. Disse nevronene kobler man sammen i form av inngangsnevroner,
utgangsnevroner og ett eller flere lag med nevroner imellom.
Når man trener et
nettverk med mange lag, kalles det dyp læring. For hvert lag man legger til,
øker beregningskraften til systemet. Samtidig øker også behovet for
treningsdata.
Mange muligheter, men også mye å tenke på
Mange frykter framveksten av kunstig intelligens og
samtaleroboter. Tom Ryen ser derimot veldig mange muligheter:
– Samtaleroboter er på mange måter den nye kalkulatoren,
bare for tekst. For elever og studenter blir det som en hjelpelærer eller
studentassistent som blant annet kan brukes til å forbedre språket eller til
gjennomlesing før innlevering, sier han.
Men vi må også være føre var, understreker han.
Vi må passe på slik at ikke én stor tjenesteleverandør eier alt. Stort energiforbruk er et annet ankepunkt. Det samme er bevisst eller ubevisst spredning
av uriktig informasjon på en veldig rask måte.
– Misbruk av KI i hacking, altså innbrudd i datasystemer, og phishing, der noen forsøker å lure fra deg penger, og
annen kriminell virksomhet er en annen fare. Vi må også være obs på
språkmodeller kombinert med stemmekloning, i feil hender. Hva og hvem kan vi
virkelig stole på?
Tom Ryen oppfordrer alle til å lære om alt dette nye som allerede er her. Han mener at økt kunnskap om kunstig intelligens vil gi et bedre grunnlag for å treffe gode avgjørelser.
Les også disse sakene fra Universitetet i Stavanger:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER
Click to add text