Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.
Tidlige språkvansker hos barn har en beskjeden sammenheng med senere leseferdigheter. Men det har mye å bety at barnet får god oppfølging når vanskene blir oppdaget.(Foto: Shutterstock / NTB)
Det er ikke nok å oppdage at barnehagebarn strever med språket
For at barna skal få riktig hjelp, må verktøyene for kartlegging være av god kvalitet. De som skal hjelpe, må også ha kompetanse i språkutvikling og -forstyrrelser.
Når barnehagen er bekymret for et barns
språkutvikling, kan barnet bli henvist til pedagogisk-psykologisk tjeneste
(PPT).
Da finnes det en rekke ulike dokumenter i det som
kalles en spesialpedagogisk tiltakskjede. Dette er dokumenter som henvisninger,
tester, sakkyndige vurderinger, vedtak, møtereferat og lignende.
Forsker Maya Dybvig Joner ved Lesesenteret har undersøkt dokumentene i den spesialpedagogiske tiltakskjeden for en gruppe barnehagebarn i Stavanger.
Felles for barna var at barnehagen henviste dem til PPT. De var bekymret for språkutviklingen. Ved å undersøke dokumentene knyttet til barna, kan man få mye kunnskap om hvilken oppfølging barnet har fått.
Barna har større vansker enn barnehagen oppdager
Studien viser at gode observasjonsverktøy
brukt i barnehagen, kan identifisere barn med svake språkferdigheter allerede ved 33
måneder. Det er de ansatte som observerer barnet i sitt daglige samspill med andre.
Det er imidlertid ikke alltid samsvar
mellom hvilke utfordringer de ansatte i barnehagen oppdager at barnet har, og
hvilke språklige utfordringer barna faktisk har.
– Når barn i barnehagen strever
med språket, er det ofte vansker med uttale de ansatte i barnehagen mener er
hovedproblemet. Når barna utredes hos PPT,
viser det seg imidlertid at barna kan ha et bredere spekter av språkproblemer
enn bare uttalevansker, forklarer Joner.
Studien viser også at den
spesialpedagogiske hjelpen som ble tilbudt disse barna, varierte i kvalitet. Samarbeidet mellom barnehagen og PPT og innholdet i tiltakene kunne dessuten fremstå
som fragmentert.
Tiltakene er ikke alltid rettet mot enkeltbarnets behov
Joner fant også at tiltakene som ble satt
i verk i barnehagen, før PPT blir koblet på, i hovedsak gikk ut på inndeling av
barna i mindre grupper. Det ble gjort i stedet for å sette inn spesifikke tiltak mot språkproblemene.
– Studien bekrefter tidligere forskning. Den tyder på at barnehagen «venter» på PPT etter en henvisning før
de setter inn andre tiltak enn å dele barna inn i mindre grupper. Vi ser også at tiltakene som ble iverksatt
etter PPT-utredningen, riktignok var forskningsbaserte, men ofte generelle. De var
ikke nødvendigvis tilpasset det enkelte barnets spesifikke behov, sier hun.
Språkproblemer kan knyttes til adferdsvansker
Manglende oppfølging kan ha hatt
konsekvenser for disse barna, sier hun.
– Dette kan ha vært en medvirkende årsak
til at behovet for spesialpedagogisk hjelp økte i takt med barnets alder. Mange
av disse barna begynte også å slite sosialt på grunn av svake
språkferdigheter.
Joner forklarer at barn som strever med språket, kan komme inn i en ond sirkel. De kan utvikle adferdsproblemer som en konsekvens av språkproblemene. Derfor
er det så viktig å være tett på disse barna og gi dem målrettet og riktig
hjelp.
Tidlig identifisering er ikke nok
Forskningen til Joner tar utgangspunkt i et syn på
at barns språkutvikling og språklæring styres av et vekselspill mellom barnets
biologiske forutsetninger og miljøet det er i.
Annonse
– Tidlig innsats i barnehagen har et stort
potensial til å utgjøre en forskjell i barnets språklige og sosiale utvikling.
Men studien viser at tidlig identifisering alene ikke er nok for å
sikre rask og effektiv hjelp til disse barna, sier Joner.
Hun forteller at undersøkelsen blant annet viser hvor viktig det er
å bruke kartleggingsmateriell av god kvalitet når man skal kartlegge barnas
språk. I tillegg må de ulike aktørene rundt barnet, altså barnehagen og PPT,
sette i gang med tilrettelegging med en gang de blir bekymret for et barns
språkutvikling.
– Dette viktige laget rundt barnet må ha en felles forståelse av
sine roller for å kunne tilby et godt og helhetlig tilrettelagt tilbud til
barna som strever.
En del av en stor studie med tusen barn
Studien er en del av forskningsprosjektet Stavangerprosjektet –
det lærende barnet. Der fulgte forskere utviklingen til 1.000 barn i Stavanger i en
tiårsperiode.
Den viser også at tidlige språkvansker hos barn har en beskjeden
sammenheng med senere leseferdigheter.
– Det unike med denne studien er derfor at
jeg har hatt tilgang til samtlige dokumenter som inngikk i den
spesialpedagogiske hjelpen for disse barna, over flere år. Det har vært behov
for mer kunnskap om hvordan barn med språkvansker følges opp og hvordan de
utvikler seg på sikt. Jeg håper funnene fra studien vil tas i bruk både av
barnehageansatte og i PPT, sier Joner.