Du har kanskje opplevd at det er lettere å
snakke med barnehagebarn om en hendelse som skjer her og nå, enn ting som
skjedde i går. Da kan du peke på det du snakker om og forsikre deg om at
barnet forstår.
Slike her-og-nå-samtaler kalles kontekstualisert språk. Vi
bruker språket om selve konteksten vi er i.
Kontekstualisert språk er spesielt viktig på et tidlig tidspunkt i språkutviklingen, når barnet skal lære sine første ord. Da er det stor hjelp i å både høre ordet og se tingen eller handlingen det representerer. For eksempel «Se, en buss!» eller «Oi, ballen spretter!».
Etter hvert vil barnet nå et stadium hvor de ikke lenger trenger den visuelle støtten som ligger i omgivelsene. Barnet kan da bruke språket som sin egen kontekst og snakke om hendelser som ikke skjer her og nå.
Dette kalles dekontekstualisert språk. Nå er barna klare for større språklige utfordringer.
Vi gir barn viktige erfaringer med mer komplekst språk når vi inviterer barn inn i dekontekstualiserte samtaler. Dermed er vi med på å berike barnas språkmiljø.
Ellen Brinchmann er forsker ved
Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo. Hun er særlig interessert i kommunikasjon og
samspill i barnehagealder. Hun har sammen med sine forskerkolleger Hanne
Røe-Indregård, Jannicke Karlsen, Stefan Schauber og Bente Hagtvet undersøkt samtaler
mellom barn og barnehagelærere.
De var nysgjerrige på de språklige
erfaringene som barn får gjennom deltakelse i kontekstualiserte og dekontekstualiserte
samtaler.
Hva skjer med språket når vi snakker om noe vi ikke kan se?
Brinchmann er opptatt av det
dekonstekstualiserte språket hos barn:
– Forskjellen mellom kontekstualisert og dekontekstualisert språk
handler i bunn og grunn om hvorvidt man kan observere det man snakker om eller
ikke, forklarer Brinchmann.
Forskjellen om de to ulike variantene:
Kontekstualisert språk bruker
vi når vi snakker om en hendelse som skjer her og nå eller fysiske ting man kan
se, ta eller føle på – personer eller ting som er til stede i rommet – og så
videre.
Dekontekstualisert språk
bruker vi derimot når vi snakker om noe uobserverbart – en opplevelse man hadde
forrige uke, planer for sommerferien, personer som ikke er til stede, en drøm
man har hatt eller en fantasiverden man skaper. Altså, det dreier seg om mer
abstrakte samtaler om alt som vi ikke kan se, ta eller føle på, eller som
eksisterer eller skjer «der og da».
Men hva skjer når vi bruker et språk som går utover det som skjer her og nå?
– Når vi snakker om noe vi ikke kan se, blir vi tvunget til å
formulere oss mer presist. Resultatene våre viste at det skjedde noe med
språket til både barnehagelærerne og barna. Språket ble rett og slett mer
komplekst. Setningene blir lengre, grammatikken mer avansert og de brukte flere
innholdsord.
Innholdsord er ord med selvstendig betydningsinnhold,
altså ord som viser til gjenstander, handlinger eller egenskaper, slik som «dame»,
«hoppe» og «tålmodig». Enkelt sagt, er det disse ordene som bidrar til å bygge barns
ordforråd.
Forskerne sammenlignet språket i forskjellige aktiviteter
Forskerne filmet 38 barn, som gikk siste
året i barnehagen. Filmene var fra tre ulike samspillsituasjoner i en-til-en
aktivitet med en barnehagelærer: samtaler under boklesing, samtaler rundt
bildekort og samtaler i en lekeaktivitet.
Annonse
– Dette er aktiviteter som
inviterer til samtaler om forhold «her-og-nå», så vel som «der-og-da»,
forteller Brinchmann.
Ved analysen av datamaterialet så
forskerne spesielt på hvor rikt språket var både
hos barnet og barnehagelæreren. Forskerne sammenlignet deretter det
kontekstualiserte språket med det dekontekstualisert språket.
– Vi fant at det
dekontekstualiserte språket var rikere enn det kontekstualiserte språket i alle
aktivitetene, sier Hanne Røe-Indregård.
Boklesing og samtaler rundt bildekort ga
høyest språklig kompleksitet
Resultatene viste også at både det dekontekstualiserte
og kontekstualiserte språket var mest komplekst ved boklesing og i samtaler
rundt bildekort.
– Resultatene våre samsvarer
med funn fra annen forskning på voksen-barn samtaler. De viser at nettopp
boklesing og samtaler rundt kort inviterer til bruk av mer komplekst språk,
forklarer Røe-Indregård.
Konklusjonen er at dekontekstualiserte samtaler
kan bidra til å fremme bruk av mer komplekst språk hos både voksne og barn.
– Tidligere forskning har vist
at bruk av dekontekstualisert språk kan bidra positivt til barns
språkutvikling. Våre funn kan være med på å forklare hvorfor. Barn får tilgang
til et rikere språk. De får også anledning til å øve seg på det, sier Ellen Brinchmann.
Hanne Røe-Indregård legger til at det mer komplekse
dekontekstualiserte språket ligner mer på det språket som barn senere møter i
skriftspråket.
– Tidligere forskning viser at barns erfaringer med dekontekstualisert
språk kan bidra til å lette overgangen til et mer akademisk skolespråk, sier hun.