Mobbing er et økende problem i norsk skole. Og det er fortsatt store utfordringer med oppfølging av elever og klasser etter at skolene har klart å stoppe mobbingen.
Elevundersøkelsen for 2023, gjennomført av Utdanningsdirektoratet, viser at ti prosent opplever å bli utsatt for mobbing. Alle former for mobbing øker. Ofte hjelper ikke skolens tiltak.
Så hvordan er det mulig å bedre læringsmiljøet i klassen og på skolen etter at mobbingen har opphørt? Det har forskere i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) sett nærmere på.
Oppfølging etter mobbing
Barneombudet er positiv til at det er økende oppmerksomhet rettet mot oppfølging i etterkant av mobbing.
– Mye av mobbingen som skjer i skolen handler om utfordringer i klassemiljøet og om sosiale relasjoner på avveie. Det kan derfor være en stor del av jobben som gjenstår etter at selve mobbingen har opphørt. Derfor er det stort behov for mer kunnskap om virksomme tiltak rundt oppfølging av mobbing, sier Rune Gulbrandsen, seniorrådgiver i Barneombudet.
Store kunnskapshull
Forskerne har tatt for seg 20
tidligere studier fra 11 land.
Stipendiat Anna Lange Moi ved
Universitetet i Stavanger forklarer at dette gir bredere oversikt over eksisterende forskning på et bestemt tema.
– Med slike studier kan vi identifisere
kunnskapshull, avklare begreper og definisjoner og utforske metodologiske
tilnærminger som har blitt brukt i tidligere studier. Vi oppdaget betydelige
mangler i den eksisterende forskningslitteraturen, sier hun.
Lite enighet
Det er gjennomført mye forskning på feltet over store deler av verden og på ulike skoletrinn.
Likevel finnes det altså lite forskning som
har sett på oppfølging av elever og klasser etter at skolene har klart å stoppe
mobbingen.
– Når vi sammenstiller den forskningen som finnes,
ser vi også at det ikke eksisterer en felles forståelse av hva konseptet
«oppfølging etter mobbing» er og bør være. Med andre ord ser ikke forskerne ut
til å være enige om hvordan vi best følger opp elever etter mobbing, sier Lange
Moi.
Individfokus
Forskerne
så også stor variasjon i bruk av metoder i studiene som ble gjennomgått.
Det
mest vanlige var å evaluerte forskjellige aspekter ved de utsatte
elevenes mentale helse. Dette ble gjort ved å se på hvordan for eksempel angst, depresjon og
psykosomatiske plager ble redusert som følge av et oppfølgingstiltak etter
mobbing.
Systemisk arbeid og tiltak
som er rettet mot klasse- eller skolemiljøet, har ikke fått like mye oppmerksomhet fra forskere.
Annonse
Lange Moi advarer derfor om mulige
konsekvenser av å fokusere for mye på kun ofrene i mobbesaker.
– Dette kan være problematisk fordi problemene ofte kan
vedvare i klassemiljøene, selv om skolen klarer å stoppe mobbingen. Det kan
gjøre at elevene som har vært utsatt for mobbing, fortsetter å føle seg utrygge
på skolen og dermed at konsekvensene blir langvarige. I tillegg øker risikoen
for ny mobbing eller at den samme mobbingen gjenoppstår, sier hun.
Resultatene viser behov for en mer
helhetlig og systematisk tilnærming fra forskere. Både enkeltelever, klasser og skoler bør bli involvert i oppfølging etter mobbing.
– Denne artikkelen bekrefter at det er et stort
individfokus i oppfølgingen av mobbing. Vi imøteser mer kunnskap om hvordan
skoler kan legge grunnlag for en positiv utvikling av skolemiljøet i etterkant
av mobbesaker, sier Rune Gulbrandsen i Barneombudet.
Om studien
Studien om mobbing og oppfølging i etterkant ble publisert 11. juni 2024 i The International Journal of Bullying Prevention. Dette er den første vitenskapelige artikkelen fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning
og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er et samarbeid
mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet,
Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Senteret skal løfte kvaliteten på den
spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen
i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål: