Vi har alle sprunge rundt på skulen vår med kart for
å finne postar i nærområdet. Gjerne med litt uforståelege orienteringskart med
abstrakte symbol og litt vanskelege perspektiv.
Om Jon Anders Græsli på Høgskolen i Innlandet fekk bestemme, så hadde norske skular teke i bruk ein metode han og kollegaene hans har forska. Der lærer ein seg kart veldig trinnvis.
– Vi samanliknar kartlæring med lese- og skriveopplæring. Du må begynne med lettlestbøker før du kan lese meir avanserte romanar, seier Græsli.
Nyleg fekk førstelektoren på Fakultet for lærarutdanning og pedagogikk publisert ein vitskapeleg artikkel om temaet saman med professor Gudbrand Lien, også han frå Høgskulen i Innlandet.
Karttypen er nøkkelen
Jon Anders Græsli har sjølv vore aktiv
orienteringsløpar. Han har også vore trenar for barn og ungdom som driv med
orientering.
Interessa for orienteringsfaget har gjort at han og
kollegaene hans, Trine Bjerva og Thorsteinn Sigurjónsson, i mange år no har
forska på korleis barn kan læra seg å bruka kart på best mogleg måte.
I det arbeidet har dei
mellom anna introdusert noko dei kallar
Kartstigen. Illustrasjonen under syner korleis ein kan starte med praktiske aktiviteter ute i terrenget.
154 barn i alderen
5–11 år har testa ut fem ulike karttypar når dei leitar seg fram til ei rekkje
kontrollpostar. Forskarane registrerte kor mange som fann postane og kor lang
tid dei brukte.
Dei fem karttypane tek utgangspunkt i den nemnde
Kartstigen som spenner frå eit konkret bilete av staden du skal finna, via
skisser og teikningar av området du orienterer i og til abstrakte
orienteringskart med fugleperspektiv på omgivnadene dine.
Barn sin tankeverd er handgripeleg
Resultata av denne forskinga er no klare.
– Når barn har
konkrete kart, og dei er i ein synsvinkel som dei er fortrulege med, så er det
enkelt å finna fram. Når dei kjem på meir abstrakte kart og får eit
synsvinkelskifte der dei til dømes ser ting ovanfrå, fell veldig mange av. Dei
finn ikkje fram, og dei som klarer det bruker mykje lenger tid, fortel
Græsli.
Blant dei yngste deltakarane i forskinga er det
rundt to prosent som ikkje finn postane med dei tre mest konkrete karta.
Når du bevegar deg til
dei to «vanskelegaste» karta, aukar andelen som ikkje finn postane til langt
over 40 prosent.
Blant dei eldste barna finn alle postane med dei
enkle karta – 15 prosent missar postane med eit tradisjonelt orienteringskart.
– Kva er grunnen til
dei store forskjellane i å finna postane med dei ulike karta?
– Vi tenkjer det har med den kognitive utviklinga
hos barn å gjera. Kva dei forstår og ikkje forstår. Tankeverda til barn er konkret
i motsetning til nokre av desse karta. Dette gjeld også for synsvinkel. Det er vanskeleg å visualisera når karta til dømes er i
fugleperspektiv, seier Græsli.
Annonse
Treng vi å lære kartlesing?
Svaret er ifølgje
forskarane ja – sjølv om vi lever i 2024 med mobiltelefonar og digitale
duppedingsar som hjelper oss med å finna fram, og som fortel oss i detalj kvar
vi skal gå.
Ein ting er det
openberre som å finna vegen dersom du har gått deg bort på ein stad du ikkje er
kjend. Dersom det er dårleg GPS-dekning eller du har gått tom for straum på
mobilen, kan det vera greitt å finna vegen heim sjølv utan hjelp frå
redningsmannskap.
Ifølgje Græsli er
det eit par andre ting som gjer kartforståing nyttig.
– Mobiltelefonar og karta der har små utsnitt. Dei
store karta gir deg ein mykje meir heilskapleg oversikt. Du veit kvar du er på
skjermen, men du klarer ikkje å sjå det totale biletet. Det er ein grunn til at
folk som skal ut på lange turar på ukjende stader, har med seg store og gode
kart.
Og dersom du skal
på storbyferie, kan kartkunnskap vera nyttig.
– Om du kjem til
eit nytt område, ein heilt ukjend by til dømes, så ser vi at behovet melder seg
med ein gong for å få kjennskap til staden du er. Det er viktig å få ei
forståing av kvar i eit område du er, og at du kan referera det til eit kart,
meiner Græsli.
– Det å kjenna seg
igjen, og vita kvar du er, skaper ei ro og tryggleik.
Skulane på rett veg
Metoden for å læra
kartlesing som Græsli og kollegaene hans har komme fram til, blir allereie
brukte i ei viss grad i den norske skulen i dag.
– Det som står i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, er at ein skal introdusera kart
allereie på 1. til 4. trinn. Då skal ein bruka nærkart som er konkrete, fortel
Græsli.
Også det å læra
ting i rett rekkjefølgje står det om i læreplanverket.
Annonse
– Du skal gradvis
gå over til meir abstrakte kart og til kart over meir ukjent terreng enn til
dømes skulegarden, seier Jon Anders Græsli.
Det å læra kompass
er ute av læreplanverket. Dermed blir kart, og det å læra å bruka det, meir
tydeleg.
Græsli meiner
modellen deira kan vera eit godt supplement i opplæringa av barn og unge i
kartbruk.
– Vi er veldig
interesserte i å få kartstigen vår ut i skulane. Det vil gjera at elevane ikkje
møter dei same karta i 3. trinn som i 7. trinn. Vi må gi dei nye ting heile
vegen så dei får ei trinnvis utvikling, seier han.