Denne artikkelen er produsert og finansiert av aldring og helse - les mer.
Slik kan unge mestre foreldres demens bedre
Forskere har undersøkt hvordan unge omsorgspersoner finner støtte og mestring gjennom et helgekurs.
Det å være alene med en forelder som har demens, er overveldende for mange. Et nasjonalt kurs forøker å hjelpe disse unge voksne til å lære, finne fellesskap og finne tilbake til seg selv.(Foto: Colourbox)
For unge voksne mellom 18 og 30 år som har en forelder med
demens, er livet ulikt fra mange andre og alt annet enn normalt.
Mange blir
tvunget inn i en voksenrolle med mye ansvar samtidig som de prøver å balansere
sitt eget liv.
Med helgekurset Tid til å være ung? mestrer unge voksne foreldrenes demens
bedre.
Det nasjonale kurs forøker å hjelpe disse unge voksne til å lære, finne fellesskap og finne tilbake til seg selv.
På kurset får de hjelp til å håndtere følelsesmessige, praktiske og sosiale utfordringer som følger med omsorgsrollen.
Fire hovedtemaer
Celine Haaland-Johansen konkluderer med at kurs som dette er viktige for å gi unge omsorgspersoner bedre mestringsstrategier og redusert stress.(Foto: Martin Lundsvoll)
I studien ble åtte tidligere
kursdeltakere intervjuet. Målet var å se på temaer rundt deltakernes livssituasjon
som unge omsorgspersoner, hvordan de opplevde kurset og hvordan livene deres
ble påvirket av kurset i etterkant.
Gjennom studien ble fire hovedtemaer trukket
frem:
Hjelp til å akseptere
situasjonen.
En følelse av fellesskap.
Behov for informasjon.
Behov for å leve sitt eget liv.
Studien er gjennomført av
Celine Haaland-Johansen ved Aldring og helse. Hun konkluderer med at kurs som dette
er viktige for å gi unge omsorgspersoner bedre mestringsstrategier og redusert
stress.
Hun peker også på behovet for mer kunnskap
fra helsevesenet om unge pårørendes situasjon og bedre
støtteordninger.
Hjelp til å akseptere situasjonen
Det første hovedtemaet som ble belyst, var
det å få hjelp til å akseptere situasjonen. Det var vanskelig å akseptere
at en av foreldrene var syk og at fremtiden ville bli annerledes enn de hadde
sett for seg.
Kurset hjalp dem ved å gi
informasjon om demens. Det gjorde dem bedre rustet til å forstå endringer
hos forelderen. Det å møte andre i samme situasjon ga en følelse av å ikke
være alene.
«Det hjalp virkelig (…) Det
suger, men andre har klart det samme. Da kan jeg også klare det», sa en
deltaker som deltok i studien.
En følelse av fellesskap
Mange av deltakerne opplevde at de var
alene i rollen som omsorgsperson. Kurset ble en arena for å dele erfaringer
med andre unge som forsto deres frustrasjoner og følelser.
Flere av deltagerne rapporterte at de fikk
nye vennskap med andre kursdeltakere. Noen deltok også sammen med søsken. Kurset
var med på å styrke familierelasjonen.
Annonse
Behov for informasjon
Før deltakerne var med på kurset, hadde flere lite kunnskap om demens og var usikre på hvordan sykdommen ville utvikle
seg. På kurset fikk de viktig informasjon om sykdomsforløpet, rettigheter og
mestringsstrategier.
Noen av de som deltok, syntes det var mye
informasjon på én gang. Men det var samtidig nyttig for å håndtere situasjonen
bedre på hjemmebane.
Behov for å leve sitt eget liv
I studien beskriver deltakerne
omsorgsrollen som belastende, både når det gjelder følelser og det praktiske. De
lærte at det er viktig å prioritere seg selv og eget liv for å kunne
mestre omsorgsrollen.
Etter å ha deltatt på kurset, var det mange
som fikk mindre skyldfølelse og stress. Kurslederne støttet deltakerne i at
det var riktig å sette grenser.
Unge omsorgspersoner trenger mer støtte
Studien understreker at unge
omsorgspersoner ofte faller utenfor helsevesenets tilbud. Kurs som Tid til å
være ung? gir dem ikke bare praktiske verktøy, men også styrken til å ta
tilbake kontrollen over eget liv.