Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høyskolen Kristiania - les mer.
Forsker Vésma Kontere McQuillan mener at rommet kan være like viktig som klærne for å forstå budskapet.
(Foto: Rudy Issa / Unsplash)
Moteshow har et dypere budskap enn å vise frem klær
Hver kolleksjon fra de store motehusene kan tolkes som en kommentar til hvordan samfunnet er i dag. Arkitekturen der moten vises frem, spiller en viktig rolle i historiefortellingen.
Har du tenkt over hvor mote vises
frem? Eller ser du med en gang for deg en catwalk hvis du hører ordet moteshow?
Tenk deg følgende: en dyster parkeringskjeller. Betong, kaldt lys, mørke kroker. Men så fylles rommet med 30.000 liljer. Rommet blir til en duftende oase. Inn kommer modellene som viser frem det hotteste akkurat nå. Når moteshowet er over, blir liljene delt ut til publikum.
Slik ble Pradas høst- og vinterkolleksjon for kvinner vist frem i 2023. Forsker Vésma Kontere McQuillan mener at rommet kan være like viktig som klærne for å forstå budskapet.
– Mange undervurderer hvor mye rommene betyr for oss, sier Mcquillan.
Hun er professor ved Høyskolen Kristiania. Der forsker hun på møtet mellom arkitektur, mote og design.
Moteshow er en kulturell opplevelse
McQuillan utforsker hvordan rommene der
klærne vises, skaper mening og historier. Moteshow
kan være en kulturell opplevelse der arkitekturen tilfører lag av dybde,
mener hun.
– Moteshow
kommuniserer ideer. Rom påvirker vår opplevelse. Og de påvirker vår opplevelse
av mote, sier McQuillan.
Hun mener at vi mister mye av budskapet i showene hvis vi kun ser på klærne. Derfor er hun opptatt av stedene
der klærne vises. Rommet kan la oss forstå hvordan en kolleksjon tar opp tema innen bærekraft, teknologi og kultur.
Lys, materialer og teknologi påvirker følelsen vår i rommet. Forskeren mener at disse bærer viktige historier.
Flytende vegger blir en del av
kolleksjonens fortelling
Da Prada skulle vise sin vår- og
sommerkolleksjon for menn i år, rant det en væske nedover veggene.
– Denne flytende arkitekturen symboliserte teknologiens innflytelse på samfunnet, forklarer McQuillan.
Slik ble digitale referanser blandet med fysisk design. Showet viste hvordan arkitektur og mote kan utforske dagens forhold til teknologi. Den utfordret publikums
oppfatning av hva et fysisk rom kan være.
McQuillan kaller sin metode for Architectural Fashion Analysis (AFA). Den bruker prinsipper fra arkitektur og mote.
I denne metoden er rommet ikke bare en bakgrunn. Det er en del av fortellingen.
For eksempel kan en catwalk formet som en labyrint bety kompleksitet og forvirring. I parkeringskjelleren begynte rommet mørkt og minimalistisk. Det ble så forvandlet til en lysende
blomsteroase. Endringen var en del av kolleksjonens fortelling om fornyelse og
livskraft, forklarer forskeren.
Moteshow viser ideer i samfunnet
– I en tid hvor digitale og fysiske
opplevelser smelter sammen, må vi også ta høyde for rom som kun eksisterer i
fantasien og digitalt, sier McQuillan.
I fremtiden kan opplevelser innen mote ha flytende grenser mellom det fysiske og digitale, mener hun.
Allerede
finnes det mote man kun bruker digitalt. Den fungerer som et slags filter man
«kler på seg» for å ta bilder som brukes på nett, særlig i sosiale medier.
Slik
kan man vise seg frem i klær som kun finnes digitalt.
Vi må se på moteshow som en blanding av kunst, teknologi og rom, mener McQuillan. Ved å se på moteindustrien på tvers av fag vil vi kanskje forstå den på en annen måte. Ideer i samfunnet kommer først til uttrykk her.
– Kanskje kan min analysemetode inspirere designere og kritikere til å tenke utenfor tradisjonelle rammer, sier McQuillan.
Referanse:
Vésma Kontere McQuillan: Rethinking fashion review with
architectural fashion analysis method. (Sammendrag). International Journal of Fashion Studies, April 2024. Doi.org/10.1386/infs_00110_1
Om utstillingen
Vésma Kontere Mcquillan står blant annet bak design av interiøret i International
Library of Fashion Research på
Nasjonalmuseet. I tillegg har hun designet utstillingen Beyond
Bodies. Four Nordic Fashion Experiments som
vises i perioden november 2024 – mars 2025.
– Målet med designet har vært å utforske hvordan de mest utradisjonelle
ideene fra high-end mote kan tilpasses museets rammer. Jeg eksperimenterer med
moteutstillinger som motevisnings-format og driver på den måten innovasjon
videre, sier hun.
I denne utstillingen utforsker
McQuillan hvordan rommet kommuniserer med besøkende. Samtidig er det utformet for universell tilgjengelighet og inkludering.