Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høyskolen Kristiania - les mer.

Smarte handlevogner: – Selv frossenpizza kan bli et sunnere kjøp

Ville du valgt annerledes om handlevognen din sa ifra om hvilke matvarer som er sunnest? 

Handlekurv i butikk
Forskerne har målt hvordan ulike typer informasjon fra en skjerm på handlekurven påvirket folks valg av frossenpizza.
Publisert

Mange av oss handler på autopilot. Vi griper det vi er vant til, faller for gode tilbud og lar oss styre av plassering i butikken. 

Men hva skjer hvis en skjerm på handlevognen forteller deg at «Denne pizzaen har 30 prosent mindre salt enn konkurrentene» eller «Basert på det du har i handlekurven din, er dette et sunt valg!»?

Forskerne har nå målt hvordan ulike typer informasjon fra skjermen på handlekurven påvirket folks valg av frossenpizza. 91 deltagere deltok i studien.

Resultatene? 

Smarte handlevogner med sanntids helseinformasjon økte sannsynligheten for at deltakerne valgte sunnere alternativer.

Tre typer påvirkning gir effekt

Forskerne testet tre typer motiverende helserelaterte stimuli på handlevognens skjerm:

  1. Næringsinformasjon i sanntid: Informasjon som viste hvordan pizzaen rangerte i forhold til kalorier og saltinnhold.
  2. Personlig helsescore: En poengsum basert på alle produktene i handlekurven. Den signaliserte hvor sunn den totale handleturen var.
  3. Populære sunne valg: En melding som viste hvilke sunne produkter andre kunder hadde kjøpt mest av den siste uken.

Alle de tre punktene økte sannsynligheten for at deltakerne valgte en sunnere pizza. Likevel hadde den personlige helsescoren og næringsinformasjonen i sanntid spesielt stor motiverende effekt.

Hvorfor fungerer det?

Adferden vår som forbrukere, styres mye av det forskerne kaller regelstyrt atferd. Vi følger råd, instrukser og regler vi tror vil gi oss en fordel. 

Smart teknologi gir oss informasjon i sanntid. Da blir sunnere valg plutselig mer konkrete, enkle og motiverende.

Studien viser også at ingen informasjon er relativt sett dårligere enn annen informasjon. Når deltakerne ikke fikk noen helserelatert informasjon i det hele tatt, var de mindre tilbøyelige til å velge sunne alternativer.

Mathandelens smarte fremtid

Forskningen peker mot en spennende mulighet for dagligvarebutikker. 

Hva om teknologi kan hjelpe oss med å ta bedre valg – uten at vi en gang tenker over det?

Dagligvarebransjen kan bruke denne innsikten til å markedsføre sunnere produkter på en måte som faktisk påvirker valg. Smarte løsninger gir kundene mer informasjon uten å forstyrre opplevelsen ved å handle. 

Butikker som tar helse på alvor, kan bygge sterkere relasjoner til kundene sine.

Og for oss forbrukere? Neste gang du står i butikken, kan det være at handlevognen din vet hva du egentlig trenger – før du selv har tenkt på det.

Referanse:

Asle Fagerstrøm mfl.: The Influence of Smart Shopping Carts on the Healthier Food Choices of Young Consumers. Kapittel i boka Information and Communication Technologies for Ageing Well and e-Health. ICT4AWE 2023. Communications in Computer and Information Science. Springer, 2024. Sammendrag kapittel.

Powered by Labrador CMS