Annonse

DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV STAMI - LES MER.

Hjemmestjenesten: Hvordan påvirker Arbeidstilsynets virkemidler arbeidsmiljø og helse?

Arbeidstilsynets virkemidler tilsyn og veiledningsseminar oppleves som relevante, nyttige og lærerike blant ledere og ansattes representanter. Men det er behov for å se på hvordan de kan bli enda mer effektive.

Forskere har undersøkt hvordan ansatte i hjemmetjenesten opplever tilsyn og veiledningsseminarer fra Arbeidstilsynet.
Publisert

Forskere ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) har utarbeidet en ny rapport i samarbeid med Arbeidstilsynet.

Der oppsummerer de funnene i et prosjekt der målet var å evaluere to av Arbeidstilsynets virkemidler: tilsyn og veiledningsseminar.

Arbeidstilsynet gjennomfører tilsyn og gir veiledning til alle i arbeidslivet. 

Tilsyn og veiledningsseminar

Ved tilsyn besøker inspektører fra Arbeidstilsynet en virksomhet og kontrollerer at den følger gjeldende arbeidsmiljøreglement. Videre sjekker de at denne kan dokumentere dette. 

Ved avdekte brudd blir dette fulgt opp for å sikre at virksomheten følger regelverket. 

Veiledningsseminar innebærer at virksomheter blir invitert til veiledningsseminar i regi av Arbeidstilsynet. 

Her diskuterer virksomhetene sine utfordringer og får veiledning og informasjon av Arbeidstilsynet. Dette inkluderer blant annet betydningen av et systematisk, forebyggende arbeidsmiljøarbeid, relevante krav i lovverket og hvordan de kan etterleve regelverket i praksis.

Lite forskning i helse- og omsorgssektoren 

Tidligere forskning har vist at tilsyn fører til at virksomheter i større grad følger lover og regler for arbeidslivet. I tillegg får de færre skader.

Det meste av tidligere forskning er imidlertid gjort i bygg og anlegg og industri og lite i helse- og omsorgssektoren. 

Det finnes dessuten lite forskning som har sett på om virkemidlene er effektive for å forebygge risikofaktorer for muskelskjelett- og psykiske lidelser.

– Vi evaluerte gjennomføringen av tilsyn og veiledningsseminar. Vi så på hvordan de ble mottatt av ansatte og ledere i hjemmetjenesten. Vi så også på hvilke effekter de hadde på arbeidsmiljøet i hjemmetjenestene og på de ansattes helse og sykefravær.

Det forklarer STAMI-forsker Bjørnar Finnanger Garshol. Han har jobbet med forskningsprosjektet.

Godt mottatt av målgruppen

I rapporten konkluderer forskerne med at både tilsyn og veiledningsseminar ble godt mottatt.

Deltakerne beskrev virkemidlene som nyttige. De ga dem økt kompetanse i arbeidet med arbeidsmiljøet. De førte også til endringer i det forebyggende arbeidet. Tilsyn førte også til at de ble bedre på å følge lover og regler.

Finnanger Garshol forteller at de derimot ikke så at virkemidlene hadde noen effekt på arbeidsmiljøfaktorene eller på de ansattes helse og sykefravær i perioden prosjekt varte.

Arbeidsmiljøfaktorer er det i arbeidsmiljøet som påvirker ansattes fysiske og psykiske helse, samt sikkerhet. 

– Det er her viktig å poengtere at dette er resultatene fra én studie, gjennomført i én sektor. Vi kan dermed ikke konkludere med at tilsyn eller veiledningsseminar generelt ikke har noen effekt, sier Finnanger Garshol.

En av delstudiene i prosjektet viste at virkemidlene heller ikke hadde effekt på psykososiale og såkalte mekaniske arbeidsmiljøfaktorer.

Sistnevnte er for eksempel tungt fysisk arbeid, repetitive bevegelser eller ugunstige stillinger.

Funnene overrasket

Finnanger Garshol understreker at det er noe overraskende at studien ikke fant noen forebyggende virkning av tiltakene på arbeidsmiljø og helse.

Han trekker frem fem forhold han mener kan forklare dette:

  1. Det gikk for kort tid fra tilsyn til måling av resultat. Det er komplekse arbeidsmiljøfaktorer og helseplager som inngår i studien. Det kan ta tid før endringer i virksomheten etter tilsynet gir seg utslag i en forbedret opplevelse av psykososialt arbeidsmiljø og helsetilstand.
  2. Hjemmetjenesten er en utfordrende bransje for måling av effekt. Arbeidet utføres i stor grad i brukernes hjem. Derfor kan det være vanskeligere for arbeidsgiver å få tilstrekkelig kontroll på arbeidsmiljøet og tiltakene.
  3. Pandemien kan ha ført til at hjemmetjenestene som mottok tilsyn eller veiledningsseminar fra Arbeidstilsynet ikke hadde ressurser nok til å iverksette og gjennomføre alle tiltakene som var nødvendige.
  4. Studien har målt spesifikke faktorer med dokumenterte effekter på arbeidshelsen. Arbeidstilsynet har ikke i dag hjemmel til å gi pålegg direkte knyttet til disse spesifikke faktorene. Arbeidsmiljøloven er generell på det psykososiale området. Tilsynet med loven på området preges av det.
  5. For at Arbeidstilsynets virkemidler skal kunne ha tilsiktet effekt, er det nødvendig med tettere oppfølging av virksomhetene. For eksempel i form av gjentatte tilsyn eller veiledningsseminarer.

Mer kunnskap om hvordan virkemidlene kan bli mer effektive

– Funnene antyder et behov for nærmere undersøkelser. Vi må se på hvordan virkemidlene kan sikre etterlevelse av lovverk mer effektivt. Videre må vi se på hvordan de frembringe endringer i arbeidsmiljøet. Slike endringer kan bidra til å forebygge helseplager hos de ansatte, konkluderer Finnanger Garshol.

Han tenker at fremtidige forskningsveier kan være å undersøke hvordan veiledning via seminarer og inspeksjoner kan påvirke psykososiale og mekaniske arbeidsfaktorer.

Han legger også til at dette også viser hvor viktig det er å jobbe kunnskapsbasert, behovsbasert og kontinuerlig med forebyggende arbeidsmiljøarbeid.

Referanse:

Bjørnar Finnanger Garshol mfl.: Effekter av Arbeidstilsynets virkemiddelbruk på arbeidsmiljø og helse i hjemmetjenestene En klyngerandomisert kontrollert studie. STAMI-rapport nr. 9/2024.

Om prosjektet

Prosjektet benyttet seg av et såkalt klyngerandomisert kontrollert studiedesign med før- og etterundersøkelser for å evaluere tiltakene. Aktuelle kommuner og deres hjemmetjenester (96 totalt) ble tilfeldig fordelt på to tiltaksgrupper, tilsyn og veiledningsseminar, og en kontrollgruppe. Alle ansatte i hjemmetjenestene i kommunene ble invitert til å delta. Prosjektet hadde fire hovedkilder til data:

  1. Sjekklister fra gjennomførte tilsyn i virksomhetene.
  2. Kartlegging av organisatoriske, psykososiale og mekaniske arbeidsmiljøfaktorer og helse gjennomført i tre runder blant de ansatte.
  3. Prosess­evaluerings­skjema sendt ut etter gjennomførte tiltak til aktører med HMS-ansvar, det vil si ledere, tillitsvalgte og verneombud.
  4. Registerdata på legemeldt sykefravær innhentet fra Nav.

Les mer om prosjektet 

Powered by Labrador CMS