Denne uka
diskuteres digitalisering i helsetjenestene på Stortinget. Et av målene er å
frigjøre tid og løse mangelen på folk:
– Digitale
løsninger og innføring av ny teknologi skal fortrinnsvis være
personellbesparende og bidra til redusert vekst i personellbehov, skriver
regjeringen i stortingsmeldingen
som behandles nå.
Men ifølge
forskere ved Universitetet i Oslo (UiO) er det ingen automatikk i at de digitale
hjelpemidlene frigjør hoder og hender som kan løse bemanningskrisa i helsetjenestene. I alle fall ikke i første omgang.
– Må ta
seg god tid om man skal lykkes
For selv en
tilsynelatende enkel teknologi krever mennesker som kan gjøre fortløpende
vurderinger og tilpasninger av den.
– Det
oppstår alltid uforutsette ting når teknologien skal tas i bruk ute hos
konkrete brukere, sier Isabel Brandenberger.
Hun forsker på digitalisering
i helsetjenestene ved Institutt for pedagogikk på UiO. Forskningen viser hvordan helsearbeidere integrerer digital
teknologi i tjenestene gjennom sitt daglige arbeid.
Kollega
Christopher Sadorge legger til:
– Utvikling
og innføring av helseteknologi handler vel så mye om organisasjonsutvikling.
Dette er et krevende og utforskende arbeid som man må ta seg tid til om man vil
lykkes.
Ingen
«quick fix» for å ta vare på bestemor
Brandenberger har intervjuet og fulgt nøkkelpersoner som jobber med
velferdsteknologi i hjemmetjenesten. Sadorge har fulgt en prosjektgruppe som
utvikler et nytt, digitalt journalsystem i Oslo kommune.
Begge typene
teknologi endrer arbeidet i sektoren.
Velferdsteknologien skal for eksempel
varsle personalet når Kjell (84) faller på soverommet sitt på Romsås. Journalsystemet skal gjøre at hjertespesialisten på Ullevål sykehus kan finne
fram blodtrykket som måles hos Petrine (92) på Nordstrand i en app.
Det høres
smart og effektivt ut for kommunen. Det kan på sitt beste gi god hjelp,
forebygging, behandling og medvirkning for innbyggerne. Det kan også gi kommunen
bedre kontroll på helsedata.
Men det er
ifølge forskeren ingen «quick fix» som frigir folk til å ta vare
på et økende antall eldre.
Ikke
først og fremst digital kompetanse som trengs
For det er
ikke bare teknologien som endrer seg når helsetjenestene digitaliseres.
Menneskene som arbeider med apparatene og systemene, må også endre seg.
– Nye
teknologier kommer stadig inn i tjenestene. Rollen som helsearbeider endrer
seg i takt med dette, sier Isabel Brandenberger.
Annonse
Og det
handler ikke bare om å utvikle såkalt digital kompetanse – en kompetanse som det stadig spørres etter i stillingsutlysninger.
Helsearbeiderne
må nemlig kjøre bilen mens de bygger den om.
– Så
først og fremst må vi anerkjenne at arbeidet med endringene er krevende.
Helsearbeiderne må stadig lære nye ting og endre på hvordan de jobber, sier
Brandenberger.
– Det
betyr også at vi trenger ledere som tilrettelegger for læring, legger hun til.
Digitaliseringen
endrer på hvem, hva, hvor
Når
tjenestene digitaliseres, blir også evnen til systemtenkning en viktig kompetanse
hos helsearbeidere, ifølge forskerne.
For utvikling av teknologi handler vel så mye om å forstå tjenestene. Man må skjønne hvordan arbeidet bør organiseres og hvilke yrkesgrupper som bør ha
ansvar for hvilke oppgaver.
– Flere
helsearbeidere vil bli involvert i slike vurderinger framover. Det er nemlig
mer og mer enighet om at digitaliseringen av tjenestene også bør skje nedenfra
og lokalt, sier Sadorge.
Har tro
på trend om digitalisering nedenfra
Nedenfra-trenden
kommer for eksempel til uttrykk i den nye helseteknologiordningen. Den lanserte regjeringen i stortingsmeldingen som diskuteres nå.
Ordningen skal
redusere risikoen for kommuner som går foran i digitaliseringen. Den skal også gjøre
det enklere for kommunene å investere i for eksempel journalløsninger og
velferdsteknologi, ifølge stortingsmeldingen.
– Systemutviklingen
jeg har undersøkt i Oslo kommune, er et eksempel på slik digitalisering
nedenfra, sier Sadorge.
Annonse
Det har vist
seg at journalløsninger som importeres utenfra, gir en rekke problemer. Det er slike som den omstridte Helseplattformen i Midt-Norge.
I motsetning til dette driver Oslo kommune utvikling lokalt.
– Det er nok et slikt utprøvende og
tålmodig arbeid som skal til for å lykkes, sier Sadorge.
Kan gi
nye karriereveier for helsearbeiderne
Når
digitaliseringen i større grad skal drives lokalt og nedenfra, vil også
kompetansen hos de nåværende helsearbeiderne endre seg. Det gjelder både ute på sykehjemmet og i hjemmetjenesten.
Nye
yrkesgrupper får ansvar for organisasjon og omstilling.
Allerede nå
ser forskerne at digitaliseringen i noen tilfeller gir nye karriereveier og
utviklingsmuligheter for helsearbeidere. Enkeltansatte kan gjennom
nøkkelroller i digitaliseringsarbeidet få stor innvirkning på mange kollegers
arbeidshverdag.
– Det
kan gjøre yrkene mer attraktive, gitt at lederne anerkjenner den opparbeidede
kompetansen og legger til rette for at de ansatte får brukt den, sier Sadorge.
– Lederne
bør lytte enda mer til helsearbeiderne
I
Brandenbergers forskning kom det imidlertid fram at lederne ikke alltid forsto
hvor sentrale helsearbeiderne i nøkkelroller var.
De ga dem ikke tilstrekkelig
myndighet eller en tydelig nok rolle. Det bidro til at det ble vanskeligere for
dem å gjøre jobben sin.
Nøkkelpersonene
kunne for eksempel ta ansvar for å koordinere opplæringen av ansatte. Videre kunne de vurdere
hvilke brukere som kunne ha nytte av hvilken teknologi:
Annonse
Er Petrine i stand til
å håndtere blodtrykksmålingen selv? Trenger Kjell fallsensor flere steder enn
på soverommet? Og hvordan vurderer vi om det er nødvendig å rykke ut?
– Det
er et politisk press på helsetjenestene om å ta i bruk velferdsteknologi så mye
som mulig. Hvis de skal få det til på en god måte, og høste gevinstene de
ønsker, bør lederne lytte enda mer til helsearbeiderne – både dem med og uten
nøkkelroller, sier Brandenberger.
Fakta
Tirsdag 16. april var det høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget om stortingsmeldingen Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027.
Stortingsmeldingen har et eget kapittel om digitalisering i helse- og omsorgstjenesten.
Forskerne Isabel Brandenberger og Christopher Sadorge har studert temaet og gjort feltarbeid i Oslo kommune.
Deres forskning er del av et større forskningsprosjekt om digitalisering i helsetjenestene som ledes av Institutt for pedagogikk på Universitetet i Oslo.
Referanser:
Isabel Alexandra Brandenberger, Mervi Hasu og Monika Nerland: Integrating
technology with work practices in primary care: Challenges to sustainable
organizing «from within». Learning Organization, 2023. Sammendrag.