– Stellet av beboerne på sykehjem inneholder
ulike konkrete handlinger som må gjøres. Samtidig er stellet en arena hvor man
kan gi åndelig omsorg, sier Marianne Morland.
Hun jobber ved VID vitenskapelige høgskole og
har forsket på åndelig omsorg på sykehjem.
I sin studie har hun intervjuet både
helsepersonell og beboere på sykehjem om hva de legger i begrepet åndelig
omsorg.
– Helsepersonell og beboere har ulike
beskrivelser av hva åndelighet kan romme. Men begge forstår åndelig omsorg som
synonymt med god helhetlig omsorg, forteller hun.
Handler om enn mer enn tro
Ifølge sykepleiernes yrkesetiske retningslinjer
skal de ivareta den enkelte pasients behov for helhetlig omsorg. Åndelig omsorg
er en del av dette.
– Åndelig omsorg handler om mer enn religion og
livssyn. Det handler om å se hele mennesket, hvem personen er og hvem den har
vært – å se bak diagnosen, forteller Morland.
Ifølge hennes forskning er åndelig omsorg nær knyttet til begrepet væren.
– Det handler om det skjøre og
mellommenneskelige som skjer i møtet mellom to individer. Når helsepersonell
ivaretar dette og gir rom og kjærlighet til beboerne, kan det bidra til at
beboerne føler seg sett og at de føler seg hjemme på sykehjemmet, sier
hun.
Morlands forskning viser at ansatte på sykehjem
trenger å lære mer om kommunikasjon og hvordan de kan bli en bedre
lytter.
Vil lære opp helsepersonell
Et av målene med forskningen har vært å gi
helsepersonell kunnskap om hvordan de kan gi åndelig omsorg i praksis. Morland
har laget en undervisningsmodell. Den skal lære helsepersonell hvordan de kan
se, forstå og romme beboernes åndelighet.
– For å lære hva åndelig omsorg er, må man
begynne med det enkle, nemlig pleien og stellet. Det er den arenaen
helsepersonell bruker mest tid på, sier hun.
Hun mener berøring som åndelig ivaretakelse er
et underkommunisert tema.
– Stellet er kanskje den eneste arenaen hvor
beboerne kjenner varmen fra et annet menneske. Pleien og stellet er en gyllen
mulighet til å vise med hendene og hjertet at en ivaretar omsorgen med
kjærlighet, sier hun.
Morland mener forskningen er viktig fordi den
setter søkelys på hvordan ansatte i sykehjem kan lære seg å møte beboerne på en
måte som gjør at de ivaretar hele mennesket.
– Dette er relevant for alle deler av
helsevesenet hvor pleier og pasient møtes, påpeker hun.