«Naar lapper fra begge sider av Kjølen idag
rækker hverandre haanden er det med haap om et godt resultat», innledet Elsa
Laula Renberg med. Hun holdt åpningstalen på det første samiske landsmøtet i
Trondheim 6. februar 1917.
Ikke bare holdt hun den første talen. Som
leder for Brurskanken samiske kvinneforening var det hun som hadde tatt
initiativ til møtet. Hun var også møtets formann.
Av de rundt 150 deltakerne på møtet var 40
kvinner.
– Kvinner hadde en sterk stilling i det
samiske samfunnet på den tiden. Mens norske kvinner fikk stemmerett først i
1913, var det forventet at samiske kvinner tok aktivt del i
samfunnsutviklingen, forteller forsker ved VID vitenskapelig høgskole, Lovisa Mienna
Sjöberg.
Tid for rettighetskamp
Sjöberg har forsket på samiske kvinners
politiske engasjement rundt tiden for det første landsmøtet i 1917.
– Dette var en periode med stor mobilisering
i det samiske samfunnet. Det ble opprettet mange samiske foreninger og aviser,
forteller hun.
En av dem som stod fremst i kampen for
samenes rettigheter, var Elsa Laula Renberg.
Allerede i 1904 ga hun ut kampskriftet «Inför
lif eller död? Sanningsord i de lappska förhållanden från 1904».
Her beskriver
hun hvordan samene er blitt fortrengt fra sine tradisjonelle områder, noe som
har skapt fattigdom og nød. Samtidig blir de møtt med fordommer om alkoholisme
og latskap.
Kampskriftet tar også for seg hvordan det
samiske folket kan organisere seg.
– Dette kampskriftet er veldig kjent i dag og
leses fremdeles, sier Sjöberg.
Stiftet første kvinneforening
Renberg kom fra en reindriftsfamilie som
forflyttet seg mellom Norge og Sverige. I 1908 giftet hun seg med en norsk
reindriftssame i Vefsn i Nordland.
To år senere var hun med på å stifte den
aller første samiske kvinneforeningen: Brurskanken samiske kvinneforening.
Brurskanken var navnet på reinbeitedistriktet i området.
Renberg og kvinneforeningen ble pådrivere for
det aller første samiske landsmøtet.
– Bakgrunnen for møtet var at samene var
under hardt press, særlig i den sørlige delen av det samiske området, forteller
Sjöberg.
Det var mange konflikter mellom samer og
bønder, og samene ble fortrengt fra sine reindriftsområder. Samtidig var det en
kamp for å få inn og bevare samisk språk i skolen og kirken.
Annonse
Søkte seg til frikirkene
Møtet ble holdt i Metodistkirken i Trondheim
fra 6.–9. februar 1917.
– Dette var første gang samene samlet seg
både på tvers av grensen mellom Norge og Sverige og fra sør til nord i Sapmi, sier
Sjöberg.
På møtet diskuterte samene problemene de stod
i. Viktige temaer var konflikter om reindriftsland, mangel på samisk
undervisning og politisk organisering.
At møtet ble holdt i Metodistkirken, var ikke
tilfeldig.
– De fleste samiske aktivister på den tiden,
var kristne, forteller hun.
Statskirken var imidlertid styrt av statens
politikk.
– Den ville at samene skulle assimileres,
selv om det naturligvis fantes kirkelige medarbeidere som mente noe annet.
Frikirkene derimot, åpnet i større grad lokalene sine for aktivistene,
forklarer Sjöberg.
Assimilering innebærer at en person eller en minoritet gir avkall på sin kultur og går over til å leve i henhold til majoritetskulturens dominerende verdier, normer og tradisjoner.
Hun har forsket på hvordan de kvinnelige
aktivistene gjerne brukte religiøse argumenter i debatten.
– De fant støtte i Bibelen om at samer var
like mye verdt som alle andre.
Bidrar til å huske historien
Annonse
Først i 1992 ble det vedtatt at 6. februar
skulle være samenes nasjonaldag. Dagen er felles for samer i både Norge,
Finland, Sverige og Russland.
– Jeg lærte aldri om det første samiske
landsmøtet da jeg gikk på skolen. At den dagen ble valgt som nasjonaldag,
bidrar til at vi husker historien og dem som kom før oss, sier Sjöberg.
Hun sier det er fint å feire at samene samlet
seg i en så mørk periode av deres historie.
– Det er viktig å huske at det samiske
samfunnet ikke har vært passive ofre for andres politikk. Kraften de hadde på
den tiden, at de klarte å holde dette møtet, er veldig inspirerende, sier hun.
– Uten hele den generasjonen som kjempet, hadde vi kanskje ikke hatt samisk språk og samiske institusjoner i dag.
Referanse:
Lovisa M. Sjøberg: «Hvad kvinnan vill, det vill Gud» ? Samiska kvinnors politiska engagemang för 100 år sedan. St. Sunniva: Forum for Norsk Kvinnelig Teologforening, 2013. Sammendrag.