Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norsk Utenrikspolitisk Institutt - les mer.
Myndighetene i Nigeria stenger flyktningleirer med en million mennesker
Hva skal de som bor der gjøre nå, og hva kan konsekvensene bli?
– Folk har jo ikke lyst til å bo i en leir. Men de vil overleve, så hvis valget står mellom høy sannsynlighet for død eller leir, vil de jo bli i leiren, sier Andreas Lind Kroknes i NUPI.
(Foto: Morten Bøås)
I kjølvannet av en rekke jihadistiske
opprør nord i Nigeria de siste 15 årene har over to millioner mennesker blitt
tvunget bort fra hjemmene sine nordøst i landet.
De lever som såkalt internt
fordrevne (IDP-er).
Stenger leirene
I delstaten Borno bor nesten én million
mennesker i 228 flyktningleirer. Nå har prosessen med å stenge leirene begynt.
– De beste leirene har telt fra humanitære
organisasjoner. I andre er det hus eller hytter de som bor der har bygget selv.
De er på størrelse med et lite telt. Og der bor det ofte seks til sju mennesker,
forteller Andreas Lind Kroknes, rådgiver i Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI).
I en ny rapport har han, NUPI-forsker Morten Bøås og forskningskonsulent ved Center for Democracy and Development (CDD) i Nigeria, Mala Mustapha gjort en fremtidsstudie for å forutse hva som kan skje når leirene stenger.
De gir også anbefalinger om hva som må til for å lykkes med dette.
– Begrunnelsen fra myndighetene er at leirene
må stenges en gang. Og at nå er sikkerhetssituasjonen i Borno er såpass bra at
de internt fordrevne kan reise tilbake dit de opprinnelig bodde, sier Kroknes.
Ambisiøs plan
Det er flere jihadistiske opprørsgrupper i
regionen, deriblant IS og Jama’tu Ahlis Sunna Lidda’awati
wal-Jihad, også kjent som Boko Haram.
Regjeringen hevder at de er veldig nære å
vinne kampen mot Boko Haram, som har utført en rekke voldelige angrep i mange
år. Men ifølge Kroknes er dette en overdrivelse.
– Myndighetene og en rekke
utviklingsaktører er enige om at en bør stenge leirer så raskt som mulig fordi
de ikke er bærekraftige. Folk har ikke et liv der og argumentet er at de blir
avhengige av nødhjelp, så de trenger et «push» for å bli selvhjulpne.
I Borno har de en plan for å lykkes med dette.
– Delstatsregjeringen skal stille midler
og ressurser til rådighet så folk kan returnere eller bosette seg andre steder.
Men selv med penger fra delstaten, fra føderalstaten Nigeria og fra private
aktører, ser dette ganske krevende ut, påpeker Kroknes.
Mange unge mangler utdannelse
Et stort problem er at de som bor i
leirene, ofte ikke har noe å vende hjem til.
– Mange har antakelig levd hele livet i
leirene. Relasjonene deres har gjerne blitt formet der. Det er få – om noen –
utdanningstilbud. Og verdien av dem er egentlig mest å få barna til å få en mental
pause fra tilværelsen som internt fordreven. Mange foreldre ser ikke verdien av å sende barna
på skolen hvis de heller kan bistå med å få ting til å gå rundt i leiren.
Men det er ikke bare teorikunnskaper som
er mangelvare.
– Det er en antakelse om at de nærmest er født med kunnskapene og
ferdighetene som trengs for å drive jordbruk. Men det er jo ikke tilfelle. Du
skal ha en del kunnskap og erfaring som du gjerne skulle lært gjennom hele
oppveksten din, for å få til det. Så de skal altså tilbake til gårder og jord de
ikke har ferdigheter til å drive, forklarer Kroknes.
Kombinert med mangel på helse- og
utdanningstilbud i rurale Borno gjør dette at mange menneskers hjem ligger i
svært utrygge områder.
Mange vil heller ikke tilbake enten på grunn av sikkerhetssituasjonen i dag eller traumer.
– Ganske mange har vært en av få eller
eneste overlevende fra et angrep. For disse er det myndighetene omtaler som
«hjem» et gigantisk traume.
Trenger mer systematisk oversikt
– Dette er ikke første gang delstaten har forsøkt det vi kan kalle en tvungen frivillig tilbakeflytting, sier Kroknes.
Tidligere har det ført til nye at folk har
måttet flykte flere ganger.
– Kanskje de reiser tilbake til der de opprinnelig bodde, ser at
sikkerhetssituasjonen ikke er god nok, og så reiser videre. Faren for
gjentakende fordrivelse er høy.
Flere ting bør på plass for å øke sjansen
med å lykkes med stengingen av leirene.
– Det mangler store, systematiske data.
Det er ikke gjort grundige arbeidsmarkedsanalyser, og man vet ikke hvem de som
bor i leirene er og hva de kan. Det burde vært laget et trafikklyssystem hvor
man kan se hvilke områder det er «no-go» å sende folk tilbake til, hvilke
områder en kan begynne å vurdere og hvilke som er klare.
Kroknes forteller til at slik planlegging krever mye, men er nødvendig for ikke å ende med en løsning som forverrer eller
viderefører situasjonen.
Særlig myndighetene og de humanitære
hjelpeorganisasjonene i leirene står mot hverandre. Sistnevnte mener mye mer må
på plass før stengning.
Utviklingsaktørenes mening befinner seg et sted midt
imellom.
– Det kan ikke være mange aktører som
konkurrerer med hverandre om hvem som har rett. De må prøve å møtes på midten.
Konflikten mellom aktørene skader egentlig bare arbeidet med å løse situasjonen,
sier Kroknes.
«Hjem» til utrygghet
Forskerne har snakket med fordrevne,
myndigheter og folk fra humanitære organisasjoner, som Røde Kors, og
utviklingsorganisasjoner som FNs utviklingsprogram.
– Jeg tror veldig mange av internt fordrevne er
positivt innstilt til å flytte fra leiren, men de har et realistisk syn på hva
som er mulig. Folk har jo ikke lyst til å bo i en leir. Av og til når du
snakker med myndigheter, og dessverre noen utviklingsaktører, får du inntrykk
av at dette er late folk som nyter en bekvem tilværelse. Og sånn er det jo
ikke. Men de vil overleve, så hvis valget står mellom høy sannsynlighet for død
eller leir, vil de jo bli i leiren.
Et venteliv
De fordrevne etterspør også startkapital og
verktøy for å starte bedrifter.
– Mange i det nigerianske samfunnet er
opptatt av entreprenørskap, og mange ender opp i byene. Da må du ha noe å leve
av. Enten du skal lage møbler eller være snekker trenger du startkapital.
Men det er selvsagt store individuelle forskjeller blant de som bor i leirene. Kroknes forteller at man også møter mennesker som er så psykisk nedbrutt at de i Norge hadde vært
fanget opp av helsevesenet for lenge siden.
Men hadde det vært et alternativ å la
leirene bestå?
– Ikke for alltid. Det er jo ikke et liv
der. Det er et venteliv, et sted du venter på at livet ditt skal starte igjen.
Men samtidig går det ikke an å stoppe den ventingen før situasjonen er
tilstrekkelig avklart. Man må vite at man starter på noe som er liv laga og kan
reise tilbake til gården man kom fra eller starte et liv et annet sted, sier
Kroknes.
Referanse:
Morten
Bøås, Andreas Lind Kroknes og Mala Mustapha: IDP situation in Borno State,
Nigeria – returning to uncertainty?. NUPI-rapport nr. 2, 2025.
Fem anbefalinger for fremtiden
Ut fra de tre scenarioene forskerne
skisserer i rapporten, kommer de med fem anbefalinger for å lykkes med stenging
av leirene og alle konsekvensene dette vil føre til:
1. Begrav stridsøksen. Debatten om
stenging av leirene har blitt svært polarisert og satt myndighetene i staten
Borno og humanitære aktører opp mot hverandre. Ifølge forskerne fører det til bortkastet tid og ressurser.
2. Etabler en metode for
sikkerhetsklarering og finansier systematisk profilering av IDP-ene. Metoden for sikkerhetsklarering kan være basert på trafikklysmodellen (rødt, gult
og grønt) for å klassifisere farlige og trygge områder. I tillegg bør IPD-enes
demografiske bakgrunn, kompetanse og nettverk, samt ønsker og behov,
kartlegges. Uten slik solid kunnskap vil det bli ekstremt vanskelig å få til
varige løsninger, ifølge forskerne.
3. Overvåk og sekvenser prosessen med returnering etter den er satt i gang. For å unngå tilraning av
landområder i stor skala, som kan føre til mer vold og rekruttering til
opprørsgrupper, må myndighetene ha god oversikt.
4. Støtt vertsamfunnene. Mange
IDP-er vil velge å flytte andre steder enn der de bodde før leirene. Flyttingen må overvåkes nøye, for å unngå konflikt i disse
vertssamfunnene.
5. Sørg for god byplanlegging og
arbeidsmarkedsstudier. Fordriving fører i stor grad til urbanisering. Mange
IDP-er vil havne i byene, noe som krever gjennomtenkt byplanlegging og
tilrettelegging av arbeidsmarkedet. Å feile her vil øke risikoen for
kriminalitet og forslumming.
Les også disse sakene fra NUPI:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER