En notis fra Veterinærinstituttet - les mer.

Forskerne brukt tilsvarende metoder for å anslå hvor stor dose miltbrann-bakterier en sebra må få i seg for å bli syk. Disse metodene kan brukes for å finne smittsom dose for koronaviruset som forårsaker covid-19 hos oss mennesker.

Hvor mye virus må til for å bli syk av covid-19?

Er det nok å puste inn en eneste viruspartikkel eller må det millioner av partikler til før korona-viruset gir sykdom? Ved å sekvensere koronavirus fra pasienter og modellere hvordan viruset oppformerer seg, kan forskerne anslå mengden virus som gjorde pasienten syk.

I prosjektet COVIDOSE skal forskere sekvensere virusprøver fra pasienters nese og munn for å fastsette hvor stor dose av koronavirus som skal til for å starte et sykdomsforløp med covid-19. Prosjekt er ledet av Ryan Easterday ved Universitetet i Sørøst-Norge og vil foregå i samarbeid med Vestre Viken helseforetak og Veterinærinstituttet.

–Som kjent oppformerer virus seg i verten, det vil si i mennesket eller dyret det klarer å trenge gjennom immunforsvaret til. Vi epidemiloger kan fastsette smittedosen som gjorde pasienten syk ved å telle generasjonene av oppformerte virus i pasienten, forteller forsker Kyrre Kausrud ved Veterinærinstituttet.

Forskerne skal utarbeide modeller av genetisk variasjon av viruset og over hvor hyppig viruset muterer. Med resultater fra modellene kan de deretter anslå hvor mye virus som trengte inn i pasienten etter å ha slått ut immunforsvaret.

Les mer om forskningen på nettsiden til Veterinærinstituttet