DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV Transportøkonomisk institutt - LES MER.
I tillegg til fysisk utforming og tekniske løsninger ser forskerne at det sosiale miljøet, organisering og drift er vel så viktig for universell utforming.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Universell utforming: Nytt verktøy kan gjøre transportsystemet tilgjengelig for alle
Sju typer tiltak må være på plass for at kollektivtransporten skal kunne sies å være universelt utformet.
Forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjennom flere prosjekter studert universell
utforming i transportsektoren.
Nå har de utviklet et kartleggingsverktøy. Det kan brukes i transportsektoren for å nå målene om et universelt
utformet transportsystem for alle. Transportsektoren inkluderer kollektivselskaper, kommuner og fylkeskommuner.
– Vi har sett på en rekke studier om ulike
brukergruppers behov. Vi beskriver sju typer tiltak som må være på plass for at
kollektivtransporten som tjeneste skal kunne sies å være universelt utformet.
Det forklarer seniorrådgiver på TØI Anja Fleten Nielsen.
Universell utforming
Universell utforming er det å planlegge produkter, omgivelser, programmer og tjenester slik at de kan brukes av så mange mennesker som mulig på en likeverdig måte.
Hensikten er å oppnå like muligheter til samfunnsdeltakelse og motvirke diskriminering på grunnlag av alder, kjønnsidentitet, legning, kulturell bakgrunn og funksjonsevne.
Kilde: Store norske leksikon
De sju tiltakene er:
- Fysiske design: Fysisk
utforming av blant annet sitteplass, overflater, størrelse på og plassering av
rullestolplass. Det tar også for seg betjeningspaneler, perronger, overganger mellom transportmiddel
og perrong/ holdeplass, gangvei og orienteringspunkter.
- Drift- og vedlikehold: Drift av
det fysiske miljøet for å opprettholde de positive effektene av godt fysisk
design. Det kan for eksempel være å fjerne grus, snø eller is fra ledelinjer og gangbane.
- Informasjon:
Utforming av informasjon tilpasset brukerne. Det kan være visuelt, symboler, skrift,
auditiv og så videre. Informasjon inkluderer også tilgjengelig informasjon om de andre
tiltakene. Det kan for eksempel være om merking av matvarer eller hvor det finnes toaletter. Videre kan det handle om stasjonen er utformet for rullestolbrukere og så videre.
- Essensielle tiltak skal
dekke våre grunnleggende behov. Det kan for eksempel være å kunne gå på toalettet
når man behøver. Det kan også være tilgang til mat og drikke.
- Sensoriske tiltak
tar for seg belysning, luft, temperatur og støy.
- Organisatoriske tiltak handler om organisering av transportsystemet. Eksempler her kan være rutetilbud og hvordan
dette er lagt opp.
- Interaksjon: Dette handler
både om sosial interaksjon mellom mennesker, som personell og andre reisende, men
også mellom menneske og maskin.
– For å oppnå
universell utforming må man utvide perspektivet fra kun fysisk utforming og
tekniske løsninger. Vi ser at det
sosiale miljøet og hvordan transportsystemene organiseres og driftes, er vel så
viktig, understreker Nielsen.
Opplæringskurs
for aktørene
Verktøyet skal brukes til å kartlegge status på universell
utforming i ulike deler av sektoren.
– Vi ser at behovet for kunnskap er stort. Derfor har
vi utviklet et opplæringskurs. Vi tilbyr det til fylkeskommuner, kommuner, kollektivselskap og andre i transportsektoren,
forteller Nielsen.
Verktøyet kan også brukes separat fra kurset, da det
presenterer de viktigste tiltakene som kreves for at transportsystemet skal
være tilgjengelig for alle.
Verktøyet er laget på liknende format som KS-kartleggerne for
publikumsbygg og opparbeidet uteareal. Slik skal det være gjenkjennbart for
dem som bruker disse regelmessig.
– Tanken er ikke at
kartleggeren skal erstatte standarder og tekniske forskrifter. Den gir imidlertid et
godt bilde på hvilke problemer som flagges av brukerne i ulike studier, sier
Nielsen.
Veilederen er kvalitetssikret i organisasjoner for ulike typer
funksjonsnedsettelser.
Prosjektet er finansiert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
(BUFDIR).
Referanse:
Anja Fleten Nielsen: Kartleggingsverktøy
for transport - universell utforming. TØI-rapport 2005/2023. Sammendrag.
Les også disse sakene fra Transportøkonomisk institutt
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER