Annonse

DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV Transportøkonomisk institutt - LES MER.

Bil krasjet med buss
38 prosent av dødsulykkene på norske veier involverer yrkessjåfører og andre. 11 prosent involverer personer som kjører til/fra jobb.

Ny rapport: Halvparten av dødsulykkene i trafikken involverer sjåfører på jobb

49 prosent av dødsulykkene i trafikken involverer sjåfører som kjører i eller til/fra jobb.

Publisert

Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Forskerne har studert arbeidet med trafikksikkerhet ved arbeidsrelatert kjøring.

38 prosent av dødsulykkene på norske veier involverer sjåfører som kjører i jobb. Det er både yrkessjåfører og andre. 

Elleve prosent involverer personer som kjører til/fra jobb, men som ikke er yrkessjåfører. Det er for eksempel håndverkere, ansatte i hjemmetjenesten og selgere.

Skiller mellom yrkessjåfører og arbeidssjåfører

– Tidligere studier av trafikksikkerhet i bedrifter med sjåfører i arbeid har vist at det å jobbe med tiltak og kultur kan ha god effekt. Noen studier viser så mye som inntil 60 prosent reduksjon i risiko. 

Det sier forskningsleder på TØI, Tor-Olav Nævestad.

Han forteller at å fokusere på arbeidsrelatert trafikksikkerhet kan redusere dødsulykkene i trafik­ken. 

Forskerne skiller mellom profesjonelle sjåfører, yrkessjåfører og ansatte som kjører i arbeidet, men som ikke er profesjonelle sjåfører. Disse kaller de arbeidssjåfører.

Forskerne har så sett på prioritering av trafikksikkerhet og tiltak for å øke dette i ulike organisasjoner. De har sammenliknet organisasjoner med henholdsvis yrkessjåfører og arbeidssjåfører.

Forskerne finner mindre vekt på trafikksikkerhet og langt færre tiltak rettet mot arbeidssjåførene. Da har de sammenlignet med profesjonelle transportaktører. 

Transport er ikke hoveddelen av jobben

Nævestad forteller at for noen sikkerhetstiltak er utbredelsen ni ganger høyere for yrkessjåfører sammenliknet med arbeidssjåfører. 

Lite oppmerksomhet på trafikksikkerhet i organisasjoner med arbeidssjåfører antakelig skyldes at transport er en sekundær del av virksomheten. Det viser analysene.

– Vi er heller ikke helt i mål hos de profesjonelle aktørene ennå. Det er fortsatt et potensial for flere tiltak blant de profesjonelle sjåførene, mener Nævestad.

Han sier likevel at det viktigste de ikke-profesjonelle kan lære av de profesjonelle, er at engasjement for sikkerhet og tiltak virker.

Tiltak har effekt 

Forskerne har også sett på hva slags ledelse organisasjonene selv bør fokusere på for å redusere arbeidsrelaterte trafikkulykker. De har også sett på hva som kan gjøres på samfunnsnivå for å redusere arbeidsrelaterte trafikk­ulykker.

Nævestad sier potensialet for å redusere trafikkulykker blant sjåfører som kjører i eller til/fra jobb er stort. Grunnen er at halvparten av dødsulykkene er arbeidsrelaterte. 

– Det er større muligheter til inngripende tiltak mot sjåfører i arbeid på grunn av ansettelsesforholdet. Forskning viser dessuten at mange tiltak mot denne gruppen kan ha god effekt, sier han.

Rapporten er laget på oppdrag for Norges Trafikkskoleforbund.

Referanse:

Tor-Olav Nævestad, Jenny Blom og Ingeborg Storesund Hesjevoll: Trafikksikkerhet for ansatte som kjører i arbeidet : Hva kan de ikke-profesjonelle lære av de profesjonelle? (PDF). TØI-rapport, 2024. 

Powered by Labrador CMS