DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV Transportøkonomisk institutt - LES MER.
38 prosent av dødsulykkene på norske veier involverer yrkessjåfører og andre. 11 prosent involverer personer som kjører til/fra jobb.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Ny rapport: Halvparten av dødsulykkene i trafikken involverer sjåfører på jobb
49 prosent av dødsulykkene i trafikken involverer sjåfører som kjører i eller til/fra jobb.
Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Forskerne har studert arbeidet med trafikksikkerhet ved arbeidsrelatert
kjøring.
38 prosent av
dødsulykkene på norske veier involverer sjåfører som kjører i jobb. Det er både
yrkessjåfører og andre.
Elleve prosent involverer personer som kjører til/fra
jobb, men som ikke er yrkessjåfører. Det er for eksempel håndverkere, ansatte i
hjemmetjenesten og selgere.
Skiller mellom yrkessjåfører og arbeidssjåfører
– Tidligere studier av
trafikksikkerhet i bedrifter med sjåfører i arbeid har vist at det å jobbe med
tiltak og kultur kan ha god effekt. Noen studier viser så mye som inntil 60
prosent reduksjon i risiko.
Det sier forskningsleder på TØI, Tor-Olav Nævestad.
Han forteller at å fokusere på arbeidsrelatert trafikksikkerhet
kan redusere dødsulykkene i trafikken.
Forskerne skiller mellom profesjonelle sjåfører, yrkessjåfører og ansatte som kjører i arbeidet, men som ikke er profesjonelle sjåfører. Disse kaller de arbeidssjåfører.
Forskerne har så sett på prioritering av trafikksikkerhet og tiltak for å øke dette i ulike organisasjoner. De har sammenliknet organisasjoner med henholdsvis yrkessjåfører og arbeidssjåfører.
Forskerne finner mindre vekt på trafikksikkerhet og langt færre tiltak rettet mot arbeidssjåførene. Da har de sammenlignet med profesjonelle transportaktører.
Transport er ikke hoveddelen av jobben
Nævestad forteller at for noen
sikkerhetstiltak er utbredelsen ni ganger høyere for yrkessjåfører sammenliknet
med arbeidssjåfører.
Lite oppmerksomhet på trafikksikkerhet
i organisasjoner med arbeidssjåfører antakelig skyldes at transport er en
sekundær del av virksomheten. Det viser analysene.
– Vi er heller ikke helt
i mål hos de profesjonelle aktørene ennå. Det er fortsatt et potensial for
flere tiltak blant de profesjonelle sjåførene, mener Nævestad.
Han sier likevel at det viktigste de ikke-profesjonelle kan lære av de profesjonelle, er at engasjement for sikkerhet og tiltak virker.
Tiltak har effekt
Forskerne har også sett på hva slags ledelse organisasjonene selv bør fokusere på
for å redusere arbeidsrelaterte trafikkulykker. De har også sett på hva som kan gjøres på
samfunnsnivå for å redusere arbeidsrelaterte trafikkulykker.
Nævestad sier potensialet for å
redusere trafikkulykker blant sjåfører som kjører i eller til/fra jobb er
stort. Grunnen er at halvparten av dødsulykkene er arbeidsrelaterte.
– Det er større muligheter til inngripende tiltak mot sjåfører i arbeid på grunn av
ansettelsesforholdet. Forskning viser dessuten at mange tiltak mot denne
gruppen kan ha god effekt, sier han.
Rapporten er laget på
oppdrag for Norges Trafikkskoleforbund.
Referanse:
Tor-Olav Nævestad, Jenny Blom og Ingeborg Storesund Hesjevoll: Trafikksikkerhet for ansatte som kjører i arbeidet : Hva kan de ikke-profesjonelle lære av de profesjonelle? (PDF). TØI-rapport, 2024.
Les også disse sakene fra Transportøkonomisk institutt
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER