Annonse

DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV Transportøkonomisk institutt - LES MER.

Kvinne, mann og barn med kofferter på en flyplass
Fritidsmarkedet har nesten hentet seg helt inn igjen etter pandemien.

Ny rapport: Én av fem som reiser med fly innenriks, er utenlandske

Utenlandske reisende som flyr innenriks, fortsetter å øke.

Publisert

– Nordmenn flyr mindre både innen- og utenriks. Totalt sett ligger antall reiser rundt 10 prosent bak 2019-nivå. Det var siste normalår før koronapandemien.

Det forteller forsker og prosjektleder Jon Martin Denstadli ved Transportøkonomisk institutt (TØI). 

Forskere der har studert reisevaner blant flypassasjerer i 2023. Tallene er presentert i en egen rapport laget på oppdrag av Avinor. Tall for inneværende år, 2024, kommer eventuelt først i 2025.

Utlendinger står for 18 prosent av innenlandsreisene 

Antallet utlendinger på flygningene innlands fortsetter å øke. 18 prosent av innenlandsreisene foretas nå av bosatte i utlandet. 

Størst antall hadde ruten Oslo–Tromsø med 116.000 utenlandske passasjerer i 2023. Det er ti prosent av det totale antall reisende på denne ruta. 

Høyest andel utlendinger i 2023 hadde Oslo–Svalbard med 25 prosent og Bergen–Tromsø med 17 prosent. 

Via Avinors lufthavner kom det flest ferie- og fritidsreisende fra Storbritannia, Tyskland og USA. 

Færre flyreiser knyttet til olje- og gassvirksomhet

14,6 millioner flyreiser i innenlandstrafikken ble gjennomført i 2023. Det er 93 prosent av trafikkvolumet i 2019. Antall reiser per innbygger var 1,9 reiser i 2023. I 2019 var tallet 2,2 og i 2013 var det 2,4. 

– Fritidsmarkedet har nesten hentet seg helt inn igjen etter pandemien. Det ligger nå på 97 prosent av nivået fra før pandemien, sier Denstadli.

Andelen arbeidsbetingede reiser er fortsatt fallende. I 2023 utgjorde de 41 prosent av trafikken innenlands. 10 år tilbake lå det på 50 prosent. 

– En del av forklaringen er at det har blitt vesentlig færre flyreiser knyttet til olje- og gassvirksomhet, sier han.

Forskeren forteller at dette var en klar trend allerede da pandemien traff. Den fortsetter nå som markedet er normalisert. 

– Om lag hver tredje oljereise er falt bort de siste ti årene. Også den øvrige arbeidsrelaterte trafikken fortsetter å falle. Trenden indikerer nedgang i forretningstrafikken innenlands i tiden fremover. 

Oslo–Trondheim er største rute innenlands med 1,90 millioner passasjerer i 2023. Oslo–Bergen er nest størst, mens Oslo–Stavanger følger på tredjeplass.

Forretningstrafikken svekker seg i forhold til fritidsreisene

På rutene mellom Norge og utlandet reiste det 20,4 millioner passasjerer i 2023. Dette var 89 prosent av nivået i 2019. 

Nordmenns fritidsreiser med fly til utlandet stagnerte i årene inn mot pandemien, mens antall utenlandske turister inn til Norge økte kraftig. 

– Begge trendene skyldes dels svekket kroneverdi. I 2023 var innkommende flyturisme 88 prosent av 2019-nivået, mens nordmenns fritidsreiser til utlandet var 95 prosent av nivået for fire år siden, sier Denstadli.

24 prosent av flyreisene til/fra Norge på Avinors lufthavner var relatert til arbeidsbetingede formål. I 2019 var tallet på 27 prosent og lå på 34 prosent i 2013. 

Alicante er mest populært 

Markedet domineres fortsatt av Norwegian og SAS. De flyr nå drøyt tre av fem utenlandspassasjerer. Det viktigste destinasjonslandet for interkontinentale reiser er fortsatt USA, etterfulgt av Thailand. 

Amsterdam har tatt igjen København som viktigste transferlufthavn i utlandet i 2023.

Alicante har i 2023 passert London som det mest populære reisemålet for nordmenn. Malaga passerte København som tredje største destinasjon. 

Det var reiser med færre enn fire overnattinger som økte mest fra 2013 til 2023. De med flere enn sju overnattinger gikk ned mellom 2013 og 2023. 

Referanse:

Jon Martin Denstadli, Harald Thune-Larsen og Eivind Farstad: Reisevaner på fly 2023 (PDF). Rapport fra TØI 2025/2024.

Powered by Labrador CMS