Denne artikkelen er produsert og finansiert av UiT Norges arktiske universitet - les mer.
Det tradisjonelle norske sankthansbålet er stort. Men bål trenger ikke være store.(Foto: Ellen Kathrine Bludd)
– Et bål trenger ikke være stort
Selv små bål kan gi oss lys og varme, og holde myggen unna. Men visste du at i samisk tradisjon bodde det en gudinne under bålet som man måtte ofre en dråpe kaffe til?
Bålet er en viktig del av samisk
hverdagsliv. Man fyrer opp et bål for å koke kaffe, lage mat og varme seg. Og
når man setter opp en lavvo eller bygger en samisk gamme, er árran, bålplassen,
senteret.
Men hvorfor er bålet så viktig for samene? Og kan friluftsfolk og
andre lære noe av samenes bålkultur?
– Den samiske kulturen er en arktisk
kultur. I de samiske kommunene er det kaldt hele året. Derfor er bålet veldig
viktig. Det bringer lys og varme, sier Harald Gaski.
Han er professor i samisk
kulturhistorie og litteratur ved UiT Norges arktiske universitet og i samisk litteratur ved Sámi
allaskuvla.
– Sola er en gammel mytisk figur for
samene, sier han.
Professoren forklarer at bålet og sola
er relatert til hverandre. Begge gir lys og varme.
Bålforbud
Mellom 15. april og 15. september er det generelt bålforbud i Norge. Da er det normalt ikke tillatt å tenne bål, engangsgriller, bålpanner og annen åpen ild, i skog og utmark uten tillatelse fra kommunen.
Sjekk derfor din egen kommunes nettsider for mer informasjon.
Det finnes mange ulike typer bål i den
samiske kulturen.
Røykfritt
bål
Noen tresorter brenner bedre enn andre,
og noen gir mer røyk.
– Jeg husker at jeg leste cowboy-bøker
da jeg var barn. Der stod det at det nordamerikanske urfolket lagde bål uten
røyk fordi de ikke skulle sees. Et sånt bål ville jeg lære å lage, sier Gaski.
Han forklarer at hvis man vil lage et
røykfritt bål, da kan man bruke tørrvier kratt. Særlig gunstig er det å bruke
vier der barken er borte. Da er det nesten ingen røyk.
Tørrvier er også fantastisk til
opptenning og til å bare lage et lite bål.
Små bål
Gaski forklarer at de som ikke er
samiske, ofte har store bål.
– Med store bål så må man stå så langt
unna, sier han.
Det er ikke alltid så gunstig.
– Du trenger ikke å lage et stort bål.
Du skal bare få varmet opp føttene. Da strømmer varmen opp gjennom kroppen. Du
klarer også å få kokt kaffe og stekt kjøttet på et mindre bål.
Han understreker at det også er lettere
å slukke et lite bål.
Annonse
Mygg-bål
I mange av de samiske områdene er det
også mye mygg. Dette kan være litt plagsomt når du er på tur.
– Hvis du skal lage et bål som holder
borte mygg, trenger du mye røyk. Da kan du ha det roligere når du spiser. Da må
du bruke rå ved, bjørk med never for eksempel, sier Gaski.
Han forteller at når du skal røyke fisk
og kjøtt, er det viktig å velge riktig tresort. Det er som krydder som gir
variasjon i smak.
All denne kunnskapen om bål fikk Harald
Gaski av sin familie da han var yngre. Det var virkelig læring gjennom å gjøre
det.
– Jeg tenkte ikke på at nå lærte jeg
urfolkskunnskap. Jeg bare lærte det mens jeg gjorde det, sier professoren.
Men har bålet også hatt en annen betydning for samene enn at det blir brukt til matlaging, varme og praktiske formål?
Guddommelig
bål
I lavvoen eller gammen så var ildstedet
veldig viktig. På samisk kalles det for árran. Når man bygger en lavvo eller en
gamme, så starter man alltid med árran.
– Sáráhkká, en kvinnelig guddom, bodde
under árran. Hun var skytsånden for jenter og kvinner og tok vare på familiens
ve og vel, forteller Gaski.
Hun hjalp både kvinner og reinsdyr med
å føde.
Gaski forklarer at i samisk religion
var det flere ulike guder som hadde ansvaret for ulike aspekter i livet.
Annonse
Også etter at samene var blitt
kristnet og begynte å døpe barna sine, ble barnet badet og døpt på nytt til
ære for Sáráhkká da familien kom hjem fra kirken.
– Når man koker kaffe, er det derfor
vanlig at man gir første dråpe til Sáráhkká eller man tømmer ut resten av
kaffen på bunnen av kjelen som en liten offergave. Man kan helle det ut på
bålet eller ved siden av, sier Gaski.
– Det gir varme og hygge og gjør at
man trives.
Professoren forklarer at ifølge samisk
tro var alle barn opprinnelig skapt som jentebarn, men en annen gudinne kalt
Juoksáhkká kunne gripe inn i morens liv og forandre kjønnet på fosteret. Hun er
derfor ansett som guttenes gud.
Gudinnen Uksáhkká, «den som vokter
døra», passer på hele husholdet og hadde sitt tilholdssted ved inngangen
til lavvoen eller gammen. Hun tok også over omsorgen for moren og barnet etter
fødselen.
Men hvordan er det med bålet i dag, i
et moderne samisk liv? Er det fortsatt viktig?
Bålet
gjør deg glad til sinns
– Mange har nok minner fra trivelige
fisketurer og slitsomme multeturer. Bålet er et medium for å fremkalle slike
minner. Uansett hvor kort multetur du var på, så skulle det være bål.
– Å gå på tur kjapt med matpakke og
termos: Det er jo en del av fornorskningen. Vi har lært å være så
liksom-effektive at vi ikke lenger har tid til å «káfestallat», å koke kaffe på
bål.
Gaski er også opptatt av at det er
veldig koselig å sitte rundt et bål.
– Johan Turi skriver flere ganger om hvor glad man blir til sinns
rundt et bål, sier han. Turi er kjent som den første samiske forfatter.
Turi forteller om det sosiale ved et
bål. Inni lavvoen, inni gammen og ute når det er varmt nok.
Annonse
Bålet er praktisk til å koke kaffe og
mat, å få varme og lys. Men det sosiale er jo også viktig.
Den kjente samiske
kunstneren Nils-Aslak Valkeapää skriver i sin poesi om bålet som en livgivende
kraft som binder folk sammen.
– Bålet er også en feiring av at man
har lyktes med det man har gjort. Da kan man sitte ned og slappe av og nyte,
sier Gaski.