DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV Transportøkonomisk institutt - LES MER.
– Å forstå hva som driver motstand mot miljøavgifter og hvordan dette kan motvirkes, er sentralt for å kunne utvikle god og effektiv miljøpolitikk, mener Gøril L. Andreassen.
(Foto: Jokiewalker / Shutterstock / NTB)
Ny studie: Folk liker subsidier bedre enn avgifter
Vi blir ikke mer positive til avgifter selv om de kombineres med subsidier – selv om vi ender opp med samme sum i lommeboka.
Forskere har studert holdninger til avgifter som har til hensikt å korrigere eller endre atferd for å oppnå et ønsket mål.
Et eksempel på ønsket mål er bompenger. Blir holdningene mer positive dersom avgifter blir kombinert med subsidier?
Svarene er nå publisert i en vitenskapelig artikkel fra Transportøkonomisk institutt (TØI), Cicero – senter for klimaforskning og NMBU.
– Vi ønsket å se på om støtten til en atferdskorrigerende politikk blir påvirket av om tiltakene som blir innført, er avgifter, subsidier eller en kombinasjon av disse, gitt at man ender opp med samme sum i lommeboka, sier forsker Gøril L. Andreassen ved TØI.
Forståelse av motstand
– Å forstå hva som driver motstand mot miljøavgifter og hvordan dette kan motvirkes, er sentralt for å kunne utvikle god og effektiv miljøpolitikk, mener hun.
I studien gjorde forskerne et eksperiment.
1.600 deltakere ble delt inn i ulike grupper. De fikk ulike sammensetninger av avgifter og subsidier. Gevinsten var lik for alle.
- En gruppe fikk kun avgifter.
- En gruppe fikk 75 prosent avgifter og 25 prosent subsidier.
- En gruppe fikk 50 prosent avgifter og 50 prosent subsidier.
- En gruppe fikk 25 prosent avgifter og 75 prosent subsidier.
- En gruppe fikk kun subsidier.
Resultatene viser at folk foretrekker lave avgifter og høye subsidier, selv om summen i lommeboka er det samme. Å kombinere avgifter og subsidier ser dermed ikke ut til å gjøre avgifter mer populære.
Holdninger til i hvilken grad politikken er effektiv for å oppnå ønsket mål, varierer mellom gruppene. Jo mer av virkemiddelet som var avgift, jo flere anså politikken som effektiv.
Referanse:
Gøril L. Andreassen mfl.: Can policy packaging help overcome Pigouvian tax aversion? A lab experiment on combining taxes and subsidies. Journal of Environmental Economics and Management, 2024. Doi.org/10.1016/j.jeem.2024.103010
Les også disse sakene fra Transportøkonomisk institutt
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER