Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Alexander Sandtorv ble mobbet på skolen: – Alt ved meg var feil og stygt og galt
For andre år på rad viser Elevundersøkelsen en klar økning blant elever i grunnskolen som opplever mobbing. Hvorfor er det slik?
Alexander Sandtorv (37) ble mobbet gjennom hele ungdomsskolen. Han har alltid lurt på hvorfor det skjedde med akkurat ham.(Foto: Fredrik Solli Wandem / SpedAims)
Du kjenner ham kanskje som forfatter, podkaster eller «rikskjemiker». Men Alexander Sandtorv (37) har også stått frem med sin historie som mobbeoffer på ungdomsskolen.
Han forteller om tre år med fysiske og psykiske overgrep.
Tre år med konstant mobbing
– Jeg ble mobbet av mange på mange ulike måter. Jeg ble slått ned, stukket i ryggen med en passerspiss, de klapset til meg når de gikk forbi meg og en eldre elev stumpet en sigarett i håret mitt. Det var mye forskjellig, forteller han.
Men den psykiske mobbingen er det som virkelig har satt spor i Alexander.
Tone Tveit Rosenlund ved Læringsmiljøteamet i Asker kommune og Erling Roland, professor i pedagogisk psykologi og tidligere leder for Læringsmiljøsenteret.(Foto: Fredrik Solli Wandem / SpedAims)
– Alt ved meg var feil
– De sa fæle ting til meg og om meg, og når jeg sa noe i klasserommet
var det alltid noen som lo eller skrev noe på en lapp. Det var på en måte helt
åpenbart at folk var imot meg. Det handlet også mye om at jeg er skeiv selv om
jeg ikke visste at jeg var det på den tiden. Alt ved meg var feil og stygt og
galt, forteller han.
Elevundersøkelsen foretatt av Udir viser
for andre år på rad at mobbing er et økende problem i Norge.
Erling Roland er professor
i pedagogisk psykologi og tidligere leder for Læringsmiljøsenteret ved
Universitetet i Stavanger. Tone Tveit Rosenlund er tidligere lærer,
avdelingsleder og rektor. I dag jobber hun i Asker kommune der hun støtter skoler i læringsmiljøarbeid.
De peker på flere faktorer som kan bidra til denne
økningen.
– En tidligere formulering i opplæringsloven har gjort lærere og
skoleledere mer defensive fordi de kunne risikere å bli anklaget for å ha
krenket en elev selv om de egentlig forsøkte å gripe inn i en mobbesak. Denne formuleringen er nå endret i den nye opplæringsloven, forteller Roland.
I tillegg har lærerens
autoritet vært under press. Det kan ha gjort det
lettere for elever å plage andre.
– Når lærerens autoritet er god, blir det
mindre mobbing.
Hva er en krenkelse?
Mobbing defineres som en krenkelse eller en
negativ handling som rettes mot en person som ikke er i stand til å forsvare
seg, og som gjentas systematisk.
Rosenlund forteller at diskusjonen
rundt hva som defineres som en krenkelse har skapt usikkerhet.
– Tidligere har den subjektive opplevelsen veid mest. Men heldigvis
er det nå presisert at en krenkelse må vurderes objektivt, sier hun.
Annonse
Vanskeligere å oppdage
Mobbingen foregår på andre måter nå enn
det gjorde tidligere. Det gjør at det kan være vanskeligere for ansatte i
skolen å gripe inn.
– Det foregår ofte mer subtilt enn tidligere, med utestenging,
blikking og stygge kommentarer. Denne subtile mobbingen kan være vanskeligere for
ansatte i skolen å oppdage. I tillegg har internett og sosiale medier gitt en
helt ny arena, der mobbingen kan foregå både anonymt og utenfor skoletiden, forteller
Rosenlund.