Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

– Nyutdannede lærere må ofte ta til takke med smuler

Mange nye lærere får ikke veiledning. – Forstemmende, sier forsker. 

Kvinnelig lærer. Elever i klasserom.
Undersøkelser viser at omtrent halvparten av alle nyutdannede lærere får en eller annen form for veiledning.
Publisert

Funn fra internasjonale undersøkelser viser at omtrent halvparten av alle nyutdannede lærere, det vil si lærere som har vært fem år eller mindre i yrket, får en eller annen form for veiledning. 

Portrett av Kvinne.
Hilde Madsø Jacobsen har forsket på veiledning av nye lærere.

Men det er varierende hva veiledningen rommer og hvordan den knyttes til andre aktiviteter i skolen.

– Veiledning kan ofte være en isolert praksis, og det er litt blandet hvor stort engasjementet er for å drive med veiledning, sier Hilde Madsø Jacobsen. Hun har forsket på temaet.

Veiledere samarbeider lite med andre ansatte i skolen om oppfølging av nyutdannede lærere.

Madsø Jacobsen mener en kan være tjent med å koble veiledning og andre oppgaver i skolen. Å ivareta nyutdannede kan bli en integrert del av den daglige driften.

– Nye lærere tar til takke med smuler

Studien hennes viser at det er behov for et godt system for veiledning og mer generell oppfølging av nyutdannede lærere.

– Jeg vil hevde at nyutdannede ofte tar til takke med smuler når det gjelder oppfølging og veiledning, sier forskeren.

Flere av de nyutdannede lærerne Madsø Jacobsen intervjuet, sa at de er tilbakeholdne med å si fra til medarbeidere om vanskelige temaer fordi de er redde for å bry sine travle kolleger.

Kan motvirke frafall av lærere

Hun understreker:

– Ferske lærere trenger at noen andre bidrar til å sette søkelys på mangelfull oppfølging når de er nye i jobben. God veiledning har potensial til å motvirke frafall i læreryrket. 

Derfor er det viktig å fortsette å satse på utdanning av veiledere fordi det kan øke kompetansen til veiledning i skolen, mener hun.

Noe av problemet med mangelfull veiledning kan skyldes at det er få føringer fra politikernes side. Veiledning av nyutdannede preges av en såkalt myk styring. Det betyr at myndighetene kommer med noen forslag til hva en skal gjøre, men ikke ressurser til å følge opp eller gjennomføre dem.

– Det er ikke lovfestet med veiledning for nye lærere. Og de nye lærerne har lite eller ingen avsatt tid til å motta veiledning, påpeker Madsø Jacobsen.

Hett tema der det skjer lite

– Lærerne jeg har snakket med, ga uttrykk for frustrasjon knyttet til hvordan de ble tatt imot. Veiledning ble lagt til kveldstid eller grytidlig morgen før arbeidstid. Det er derfor en risiko for at veiledning blir noe kun ildsjelene setter av tid til å få med seg, fremhever Madsø Jacobsen.

Eksisterende retningslinjer for utdanning av lærere handler blant annet om veiledning av nyutdannede. 

– Men det skjer lite. Temaet har vært politisk aktuelt i 30 år. Derfor er det forstemmende at denne veiledningen fortsatt er så tilfeldig, sier hun.

Det største problemet er likevel at det fortsatt er mange lærere som ikke får noen form for veiledning i det hele tatt.

− Ingen enighet om hva veiledning er

Madsø Jacobsens forskning viser også at det ikke er et enhetlig syn på hva veiledning er. Føringer fra myndighetene er ofte vage. De forstås og settes ulikt ut i livet på forskjellige skoler.

Den offisielle definisjonen av veiledning er at den skal være strukturert. Men den sier ikke noe særlig om hva veiledningen skal inneholde eller bidra til.

– Det er fint at de politiske føringene er åpne for tilpasninger. Faren er at det blir et spill for galleriet i den forstand at ledere kaller alt og ingenting for veiledning og fremstiller det som et område man satser på uten at det er tilfelle, sier forskeren.

Hun fant eksempler på skoler som kuttet ned antallet økter med veiledning og rammet det inn som lokal tilpasning.

Madsø Jacobsen hevder at man på denne måten forsømmer det viktigste: tett oppfølging av de nye lærerne.

– Nyutdannede lærere trenger oppfølging generelt og veiledning spesielt. Et mer helhetlig blikk på organisering av veiledning i skolen og hva det innebærer for alle involverte, er viktig for at veiledningen skal bli en integrert del av skolens virksomhet og et ledd i profesjonell utvikling i læreryrket, sier Madsø Jacobsen.

Referanse:

Hilde Marie Madsø Jacobsen og Eli Lejonberg. Organizing mentoring and induction practices: understood through the eyes of newly qualified teachers. Mentoring & Tutoring, 2024. DOI: 10.1080/13611267.2024.2360603

Powered by Labrador CMS