Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norges Handelshøyskole - les mer.

Studenter sitter på rekke med PC
Kvinner som tar i bruk kunstig intelligens, kan styrke jobbutsiktene ganske kraftig hvis de har denne kompetansen.

Forskere er bekymret for mindre KI-bruk blant kvinnelige studenter

Kvinnelige studenter velger i større grad bort bruk av kunstig intelligens, sammenliknet med sine mannlige medstudenter. – Bekymringsfullt, mener forskerne bak studien.

Publisert

Kvinnelige studenter er mindre tilbøyelige til å bruke KI-verktøy sammenliknet med de mannlige studentene. Spesielt de som utmerker seg med gode karakterer. Det viser en ny studie. 

Dette er et gap som kan forsterke ulikheter som allerede finnes, mellom kjønn på arbeidsmarkedet, ifølge forskerne.

– Det kan ha vidtrekkende konsekvenser for den enkelte når de skal ut i jobb, sier Catalina Franco. Hun er forsker ved Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) og forskningssenteret FAIR på Norges Handelshøyskole (NHH).

Ferdigheter i bruk av generativ KI

– Vi fant at de beste kvinnelige studentene velger bort bruk av KI-verktøy, sier NHH-forsker Daniel Carvajal og legger til:

– Det er bekymringsfullt fordi ferdigheter i generativ KI i økende grad blir en fordel på arbeidsmarkedet. Vår forskning viser at kvinner som tar i bruk disse verktøyene, kan styrke jobbutsiktene ganske kraftig hvis de har denne kompetansen.

I studien undersøkte forskerne 595 studenter ved NHH og 1.134 ledere i bransjer som vanligvis ansetter kandidater fra høyskolen.

Forskerne gjennomførte studien med bruk av eksperimenter. I ett av dem fikk studentene tydelig informasjon om at KI-bruk var eksplisitt tillatt. Da var det små forskjeller mellom kvinner og menn. 

Over 80 prosent av begge kjønn ville da bruke generative KI-verktøy.

Den store kjønnsforskjellen viste seg i de eksperimentene der alle deltakerne fikk tydelig informasjon om at KI-bruk var forbudt. 

Mannlige studenter ville da uansett bruke KI, selv om dette ikke var tillatt. Kvinnene derimot, fulgte forbudet. Særlig var det motvilje hos de topp-presterende kvinnelige studenter å trosse forbudet.

Hva med lederne?

Forskningen viser at KI-bruk i studiehverdagen kan få stor betydning når studenter senere skal konkurrere om jobber:

Lederne i undersøkelsen verdsetter KI-ferdigheter høyt når de ansetter nye medarbeidere, spesielt for kvinnelige kandidater. 

Topp kvinnelige studenter med KI-ekspertise ble rangert 7,6 prosent høyere enn de uten. Mannlige kandidater ikke ble «premiert» på samme måte for sine KI-ferdigheter.

Studien understreker behovet for en policy som skal sikre at kvinner ikke blir hengende etter i den digitale æraen. Grunnen er at arbeidsmarkedet i økende grad krever slik kompetanse og erfaring.

Tydelig holdning

Fornuftig politikk rundt bruk av KI i utdanningen er svært viktig, ifølge forskerne. En tydelig, positiv holdning til KI-bruk kan bidra til å fjerne kjønnsforskjellene. 

Det motsatte er ikke hensiktsmessig:

– Et forbud mot KI kan utilsiktet skyve kvinner ytterligere bak i karriereløpet. De vil da gå glipp av svært viktig kompetanse og kunnskap, sier Siri Isaksson. 

Forskerne håper at deres funn vil oppmuntre utdanningsinstitusjoner og arbeidsgivere til å utforme tydelige retningslinjer. Det kan gi alle mulighet til å bruke og mestre disse verktøyene.

Referanse:

Daniel Carvajal, Catalina Franco og Siri Isaksson: Will Artificial Intelligence Get in the Way of Achieving Gender Equality? Paper ved NHH, 2024. Sammendrag.

Powered by Labrador CMS