Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
ID-juristen bidrar til en balanse i maktforholdet mellom enkeltpersoner og banker, ifølge professor Marte Eidsand Kjørven.(Foto: Maskot / NTB)
Forskere mener at svindelofre må få hjelp av staten
Sjansen er stor for at banken avviser deg hvis du ber om pengene tilbake etter å ha blitt svindlet. – Mange kommer ingen vei uten rettshjelp, sier forsker.
Svindel tar stadig nye former. Det kan være en tekstmelding om en
postpakke, en nettannonse for en kryptovalutainvestering eller en KI-generert
stemme som etterligner datteren din.
De siste tre årene har prosjektet ID-juristen gitt rundt 20.000 timer rettshjelp til personer utsatt for ID-tyveri og svindel, eller som har problemer med tilgang til digitale betalingssystemer.
Når prosjektet nå avsluttes, må tilbudet til svindelofre igjen dekkes av studentdrevne rettshjelptiltak.
– Det er viktig at svindelofre har tilgang til offentlig rettshjelp. Svindlerne bruker alle redskaper tilgjengelig, og de er flinke til å tilpasse seg. En liten endring i svindelmetodene kan gjøre at den som svindles, står uten rettslig vern, sier Lars Petter H. Omland, forsker ved Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo (UiO).
Bankene overholdt ikke pliktene sine
ID-juristen er en del av et større forskningsprosjekt. ID-juristen har samlet empiriske
data til forskningen og gitt et unikt innblikk i hvordan jussen på feltet
opererer i praksis.
Forskerne har brukt disse erfaringene i forskning på
gjeldende rett og i vurderingene av om rettsreglene blir riktig praktisert.
Forskningskunnskap har også blitt tilbakeført
til rettshjelptiltakene, som så har brukt den i sitt arbeid.
Noe av det ID-juristen og forskerne
har erfart, er at svindelmetoder endres mye raskere enn lovverket, og at det da
oppstår et vakuum som banker kan utnytte. Banker har også latt være å oppfylle
sine plikter, ifølge Omland.
– Når noen er svindlet, har bankene plikt til raskt å tilbakeføre
penger til den svindledes konto slik at personen ikke står uten penger mens
saken behandles. Her har vi sett mange lovbrudd, sier Omland.
Etter ID-juristens erfaringer sendte Forbrukertilsynet i 2022 brev til alle norske banker med beskjed om at de måtte oppfylle tilbakeføringsplikten. Da bedret
situasjonen seg, men man ser fortsatt lovbrudd, ifølge Omland.
Trykker du på knappen selv, er rettsvernet dårligere
En av de problemstillingene som er aktuelle i dag, er at det er en
betydelig forskjell i rettsvernet hvis du blir lurt til å gi fra deg BankID kontra
at du blir manipulert til selv å overføre pengene.
Årene 2021-2022 var preget av mange såkalte Olga-svindelsaker der folk
ble oppringt og lurt til å gi fra seg innloggingsinformasjon til BankID.
Her
var ID-juristen med på å få igjennom en høyesterettsdom som sa at den svindlede
ikke kan holdes ansvarlig for hele svindelbeløpet hvis han eller hun er blitt
lurt.
I tiden etterpå har det ifølge Omland vært en dreining mot saker der
folk som blir oppringt, får beskjed om at de er i ferd med å bli svindlet. De forledes
til å overføre pengene sine til en såkalt «sikker konto», som i virkeligheten
disponeres av svindlerne.
Hvis personen overfører pengene selv, er rettsvernet et helt annet enn
om vedkommende har blitt lurt til å gi fra seg BankID-opplysninger, forklarer
Omland.
– Fram til 2023 handlet de rettslige spørsmålene gjerne om hvordan BankID-en
kom på avveie: om personen hadde vært så uforsiktig at han eller hun måtte dekke
hele eller deler av tapet. Nå handler det oftere om hvorvidt det var svindlerne
eller svindelofferet selv som trykket på knappen, sier han.
Annonse
Har du samtykket hvis du er manipulert?
Fordeling av tap mellom bank og svindeloffer reguleres av
finansavtaleloven, som blant annet gjennomfører EUs betalingstjenestedirektiv.
Utgangspunktet er at banken bærer ansvar for tap som skyldes overføringer
kunden ikke har samtykket til.
I slike tilfeller er svindelofferets ansvar begrenset til en egenandel
på 12.000 kroner der de har opptrådt svært uforsiktig. Kun der personen med
viten og vilje om pliktbrudd og konsekvenser har gitt fra seg
BankID-informasjon, må han eller hun stå for hele det tapte beløpet selv.
Hva som utgjør et samtykke etter loven og direktivet, er imidlertid uklart.
Den norske Finansklagenemnda har i flere saker tatt svindelofferets parti når
personen er blitt manipulert til å gjøre en transaksjon ved å innfortolke et
krav om vilje bak svindelofferets handling.
– Likevel ser vi at dette stadig problematiseres av banker, som sier at
de ikke har noen tilbakeføringsplikt og at kunden må bære tapet selv. I verste
fall må svindelofferet stå for hele det tapte beløpet selv om de etter
finansavtaleloven ville hatt krav på tilbakeføring fra banken, sier Omland.
Den svindlede må selv bringe forholdet inn for Finansklagenemnda eller
domstolene.
– Folk i en slik situasjon er helt avhengige av rettshjelp for å vinne
fram.
Ønsker gratis rettshjelp i svindelsaker
Omland mener at svindelsaker med BankID bør bli en del av det
offentlige rettshjelptilbudet.
Han mener også at bankene må gjøre mer for å
møte svindelofrene og at tilsynsmyndighetene, altså Finanstilsynet og
Forbrukertilsynet, må sørge for effektivt tilsyn og kontroll av at
forbrukervernreglene blir oppfylt.
Professor i rettsvitenskap Marte Eidsand Kjørven, som leder
SODI-prosjektet, er enig.
– Rettshjelpsbehovet er enormt, og det er stor forskjell på å ha rett
og få rett. Rettslig uklarhet går alltid ut over den svake parten, som i disse
sakene klart er svindelofrene, sier hun.
Annonse
Til deg som har blitt
svindlet eller har problemer med eID: ID-juristen er avsluttet, men du kan ta kontakt med JURK eller Jussbuss (se faktaboks). Muligheten for hjelp er begrenset
av at studenter fører sakene. Gatejuristen gir rettshjelp til de som har eller
har hatt et rusproblem, og Barnas jurist gir rettshjelp til barn og unge opp
til 25 år. Du kan også
undersøke om innboforsikringen din dekker ID-svindel, eventuelt betale for juridiske
tjenester.
ID-juristen
har vært et treårig samarbeid mellom Gatejuristen Oslo, Juridisk
rådgivning for kvinner (JURK), Jussbuss, sju advokatefirmaer og CELL:
Senter for erfaringsbasert juridisk læring ved Universitetet i
Oslo. Jurister, frivillige jusstudenter, advokater og saksbehandlere med
spesialkompetanse har vært med.
er en del av forskningsprosjektet Samfunnssikkerhet
og digitale identiteter, finansiert av
Norges forskningsråd, som skal undersøke hvordan juss og teknologi kan jobbe
sammen for å gi et tryggere digitalt samfunn. Anonyme data fra ID-juristens saker
brukes av UiO-forskere etter samtykke.