Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høyskolen Kristiania - les mer.
– Mange tror at improvisasjon betyr at man bare finner på noe. Det stemmer ikke, sier professor Knut Værnes.
(Foto: Pexels)
Improvisasjon er ikke så tilfeldig som mange tror
Det ligger solid faglig kunnskap og erfaring bak godt samspill med andre.
Stinn
brakke. Musikere på scenen og godt i glasset. Er du heldig, har du minst én
gang i livet vært vitne til en improvisasjon der det bare tar helt av. Kanskje
en jam-session der tonene iler over hjertestrengene hos både musikere og
publikum, og stemningen og applausen går i taket.
Det er fascinerende når musikere, dansere eller sangere legger ut på en solo der de går inn i seg selv og henter ut noe som fremstår som sjela deres i fri kunstnerisk utfoldelse. Der talent og lidenskap eksploderer i en forrykende oppvisning.
Men det vi ser, er ikke så tilfeldig som vi tror. For hva vil det egentlig si å improvisere?
– Mange tror at improvisasjon betyr at man bare finner på noe. Det stemmer ikke, sier jazzrockeren Knut Værnes. Han er professor ved Institutt for musikk på Høyskolen Kristiania.
– For å kunne improvisere må du ha basiskunnskap. Tenk bare på alle situasjoner som oppstår når du kjører bil. Du ville ikke kunnet håndtert dem hvis du ikke først hadde lært å kjøre bil og deretter hadde øvd. Faktisk improviserer alle mennesker hver dag. Vi finner løsninger og har samtaler som ikke er planlagt. Men du trenger verktøy og kunnskap som utgangspunkt.
Du har sikkert merket hvor forskjellig en samtale på morsmålet ditt er fra en på et språk du holder på å lære. Du har kanskje øvd på noen ord og fraser, men samtalen flyter ikke like godt på italiensk som på norsk.
Setningene kommer ikke like lett, og det kan være vanskelig å formidle det du vil si.
Du har rett og slett ikke god nok kjennskap til språket for å kunne sette sammen ordene og frasene på improvisert vis. Slik er det også innen musikk.
– Man må ha etablert en felles forståelse for at det skal fungere. Visse elementer må være på plass. I musikk handler det om kjennskap til for eksempel rytme, skala og stilart, forklarer professoren.
Musikerne blir enige om et musikalsk grunnlag
Han
forklarer at musikerne i et band gjerne bestemmer seg for en grunnrytme eller en bass- eller trommefigur. Det vil si en tonerekke som gjentas og eventuelt varieres.
Deretter spiller
for eksempel gitaristen en improvisert solo som på et eller annet vis er
tilpasset denne figuren. Kanskje keyboardisten slenger seg på og tilpasser seg soloen ved å legge inn noen akkorder man har snakket om
på forhånd.
Noen ganger prøver man seg frem og ser hva som skjer. Men grunnrytmen
ligger som regel under og viser vei.
– Innen
ulike stilarter øver man på bestemte fraser, altså setninger i musikken. Dem kan man trekke frem og leke med i en improvisasjon, forklarer Værnes.
Som
lytter vil du kunne kjenne igjen ulike musikksjangre – jazz, flamenco, norsk
folkemusikk – og kanskje greier du å plassere dem geografisk.
– Vi
kan si at det handler om ulike dialekter i musikk. Hvis jeg skal skape en asiatisk stemning, så tar jeg kanskje utgangspunkt
i en tonalitet som jeg vet, er vanlig i indisk musikk.
Tonalitet handler ifølge Store norske leksikon om at toner og akkorder i musikken er ordnet slik at vi kan oppleve stabilitet, spenning, retning og hvile i musikken.
Et godt
resultat forutsetter at alle bandmedlemmene vet hvordan den tonaliteten er.
– Hvis
jeg plutselig spiller en bluessolo midt i der, kan det bli helt feil. Vi
trenger noen felles referanser for å kunne improvisere sammen. Det bør være en
struktur.
Og her
er det underlige: Det er ikke nødvendigvis enklere å improvisere alene.
Improvisert solo over en låt-spesifikk groove med Knut Værnes på gitar, Omar Hakim på tromme, Frode Berg på bass og Jørn Øien på keyboard.
Den erfarne
musikeren, som har håndtert gitaren siden 1960-tallet, kan selvsagt spille i
vei når han er alene. Han kan lage egne bassganger og slippe å forholde seg til takt og
en trommis. Men han foretrekker samspillet med andre.
Hva med «jam-sessions» – er
ikke det improvisasjon?
I mange
år spilte Værnes faste jam-sessions med blant annet musiker Nissa Nyberget på Josefine
Vertshus i Oslo. Da kunne det plutselig komme en sanger eller bassist opp på
scenen, synkronisere seg med bandet og overraske alle.
– Jam-sessions er veldig gøy! Når musikere har en solid teknisk base som gjør at de kan følge
med på det de andre gjør og så kaste seg på, da er det morsomt for både
musikerne og publikum, sier Værnes.
Underveis
gir musikerne hverandre såkalte cues. Det er små hint om hvor de er på vei og så møtes
alle på et visst «sted» til et visst tidspunkt. Hele samspillet er en
kommunikasjon mellom dem.
Og her
er litt av kjernen i kunstnerisk improvisasjon: Alt
du gjør, må være delvis automatisert. Solid erfaring og grundig faglig
kunnskap gjør deg i stand til å improvisere. Det gjør at musikerne intuitivt
kan kommunisere på en måte som verken de selv eller publikum har forutsett. Det
er da magien oppstår.
Hva er kunstforskning?
Innen
kunstnerisk utviklingsarbeid er metoden og kunnskapsutviklingen som en type grunnforskning.
På en måte som ligner det som foregår i et laboratorium, preges kunstfaglig
utvikling av utprøving, feiling, testing og spekulasjon. Metodene som er valgt
har vært eklektiske i betydningen at de metoder som fungerer, anvendes. Man
kan ikke krangle med resultatet, og det er ikke kritisk refleksjon som preger
kunnskapsproduksjonen innen kunstfagene. Det er snarere utviklingen, innviklingen
og avviklingen av kunstens teknikker, materialer, stofflighet og repertoar.
Kilde:
Jørn Mortensen, dekan, Avdeling for kunst, design og medier ved Kristiania i kronikken «Hva er kunstforskning?»
Hva skjer hvis man krysser improvisasjon
med notebasert samspill?
For
noen år siden gjennomførte Værnes et utviklingsprosjekt: Hvordan ville
uttrykket bli om han improviserte med akustisk gitar over musikk spilt av en
strykekvartett?
Han
hadde allerede spilt med Kringkastingsorkesteret (KORK), som jo er et
symfoniorkester hvor musikerne følger noter og en
dirigent. Der er det lite rom for improvisasjon.
–
Da jeg satte i gang prosjektet,
tenkte jeg at strykekvartett er rytmisk stringent og lett å forholde seg til;
det kan bli et kult uttrykk.
Strykere spiller vanligvis det som står i notene. De
improviserer ikke. De er gjerne del av et orkester der man må følge dirigenten. Det er hen som skal sikre at helheten i stykket og alle instrumentene henger sammen.
To arrangører fikk i oppgave å velge ut låter fra Værnes’
plater. Prosjektet tok rundt et år å ferdigstille, med tykke partiturer der
karakter, tempi og toneart ble bevart, men bass, trommer og keyboard var byttet
ut med fiolin, bratsj og cello.
Kunne dette låte bra?
– Låtene kjente jeg jo godt, og strykerne spilte sine
underlag. Responsen fra dem på min improvisasjon var en helt annen enn den man
får når jazzmusikere improviserer sammen. Jeg opplevde det som utfordrende både
rytmisk og tonalt.
Resultatet ble ganske
store karakterforskjeller. Som for eksempel i låten Venezia fra albumet
Jacques Tati (Spotify) og den samme låten
i samarbeid med
strykekvartetten (Spotify).
Øvelse gjør mester – i
improvisasjon
Både personlighet
og hvilken musikktradisjon man har bakgrunn fra, vil påvirke hvorvidt du trives
med å improvisere. Siden
1985 har Knut Værnes vært involvert i Sommerkurset i Jazzimprovisasjon, som han har ledet siden 1989.
Værnes mener alle kan improvisere. Så ønsker du å oppnå
slike magiske øyeblikk i samspill med andre, er det bare å kaste seg ut i
paradokset og øve, øve, øve.
Fra tiltredelseskonserten til Knut Værnes da han fikk opprykk til professor.
Om Knut Værnes
Knut Værnes er
gitarist, komponist og produsent. Han regnes som en legende i det norske jazzrockmiljøet
og har spilt med andre store navn som blant annet Omar Hakim, Danny Gottlieb,
Jan Garbarek, Sidsel Endresen, Jon Eberson, Jan Eggum og i bandet Cutting Edge,
som bestod av Knut Værnes’ kvartett + Rune Klakegg
på tangenter.
Han ga ut sin første plate i 1979, har drevet plateselskapet
Curling Legs og har i en mannsalder vært svært aktiv med konserter, egne plateinnspillinger og
samarbeid innen film- og teaterproduksjoner, i tillegg til utallige
lederoppdrag og verv.
Han var også formann i Spellemannskomiteen.