Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskolen i Innlandet - les mer.
Artisten Claudia Scott på scenen frå jubileumskonsert på Rockefeller i 2017 med musikarane Olav Torgeir Kopsland og Jørun Bøgeberg.(Foto: Annette Larsen)
Country-musikken har gjort ei klassereise i Noreg
Damene har hatt ei viktig rolle i å gjera countrysjangeren stuerein her til lands. Det viser ny forsking på den norske countryhistoria.
Dei har dykka ned i ein tidvis uglesett sjanger, dei to forskarane
Stian Vestby på Høgskolen i Innlandet og Kristin Solli på OsloMet.
Dei har sett på vesentlege trekk
ved den historiske utviklinga, den skiftande statusen og eigenarten til
countrymusikken i Noreg.
– Medan country lenge har vore populært på grasrota og i det
breie laget av folket, har appellen til sjangeren gradvis vorte utvida til nye
lyttarsegment og andre klassesjikt, fortel Stian Vestby.
Mykje av æra for det skal altså dei kvinnelege artistane som
har prega sjangeren, ha.
Frå Det
ville vesten til den hippe kretsen
Etter krigen handla mykje av det vi i dag kallar
countrymusikk, om eksotiske figurar frå Det ville vesten og syngjande cowboyar.
Artisten Arne Bendiksen regjerte med sin karakteristiske twang-vokal. Han song om Davy Crockett på bergensk. Bendiksen bidrog sterkt til å etablere
cowboy som ei populær musikkform blant det norske publikummet, skriv
forfattarane.
Country fanst ikkje som allment kjent omgrep om ein type
musikk i Noreg før på slutten av 1960-talet. På 1970-talet og utover kom dette for fullt.
Nokre namn som peikar seg ut her, er Teddy Nelson, Johannes
Kleppevik og Bjøro Håland. Tre karar som er med på å setja norsk country på
kartet.
I dei neste tiåra går country frå å vera synonymt med
cowboyar på prærien til å like gjerne handla om livet i norske bygder og til
sjøs. Norske musikarar byrja å fortolka musikkforma som ein eigen sjanger.
Det oppstår eit mangfald av musikalske retningar frå
festcountry, til Bjøro Hålands mjuke tonar og til meir rocke- og folkinspirert
roots, bluegrass og countryrock.
Etter tusenårsskiftet og framover skjer det endå meir med
countryen.
– Legitimiteten og statusen til sjangeren auka i takt med
utviklinga av stadig fleire uttrykksformer og retningar. Det utvida appellen sin
til nye lyttarar, fortel Stian Vestby.
I seinare tid har det vore snakka mykje om nordicana. Det er ei
musikkform som hentar inspirasjon frå mellom anna country. I spissen for denne
hippe musikkscena stod artistar som Malin Pettersen, Darling West, The Northern
Belle og Signe Marie Rustad.
– Dei første på nordicana-scena var i overveldande grad
kvinnelege artistar. Dei leverte musikk på øvste hylle. Dei våga å
eksperimentera og vera innovative, men med ordentleg respekt for country som
sjanger, for handverket og for formidlarane opp gjennom åra, seier Vestby.
Blir
tilpassa og blir forfina
Vestby og Solli har funne to parallelle hovudtendensar som pregar utviklinga
dei siste 70 åra.
Den eine tendensen kallar dei musikalsk gentrifisering.
Annonse
– Gentrifisering handlar om at ei musikkform får større
aksept blant den utdanna middelklassen og kultureliten. Dermed får ho høgare
kulturell status, forklarer Vestby.
Dei utdanna, ressurssterke og hippe byrjar å interessera seg
for lågkulturen til dei mindre privilegerte klassane.
– Country er eigentleg eit ganske godt døme. Han har
eit solid rotfeste i arbeidarklassen, seier forskaren.
Prosessane med gentrifisering har spelt ei sentral rolle i
framveksten og legitimeringa av sjangeren.
Den andre hovudtendensen dei ser, er at sjangeren blir
gjenstand for såkalla glokalisering.
Det betyr rett og slett at det globale møter det lokale. Det vil seia at musikk går frå å vera ei importvare til å tilpassa seg lokale forhold og
tradisjonar. Ho utviklar eigne særprega uttrykk.
– Her får du hardingfele og pedalsteel i skjønn foreining
som viser at også country er ein internasjonal sjanger og ikkje berre eit
fenomen isolert til USA og det erkeamerikanske, seier Stian Vestby.
– Musikalsk gentrifisering og glokalisering er to teoretiske
konsept me bruker som forskarar for å forklara nokre djupe strukturar i
utviklinga av country i Noreg, forklarer Vestby.
Damene lagar
veg i vellinga
Det er mange som kan dela på «skulda» for at vi har fått dei
to utviklingstrekka forskarane dreg opp i oversikta si over countryhistoria.
Mykje av skulda har damene. Og ei som blir trekt fram som
sentral her, er artisten Claudia Scott.
– Ho har vore veldig viktig. Trioen ho spelte i med Casino
Steel og Ottar «Big Hand» Johansen var del av det nye elitelaget av
countrymusikarar. Dei gjorde country framført av norske utøvarar
kjempepopulært, fortel Vestby.
Annonse
Som i mange andre sjangrar har det lenge vore stor
mannsdominans i country. Damene har vorte utsette for fordommar og nedsetjande
kommentarar. Gjerne frå mannlege musikarar eller frå fans som rynkar på nasen
og meiner dei ikkje har noko å fara med.
– Når ei dame heng på seg ein gitar av typen Fender Telecaster, er det med
oddsa mot seg. Men dei har stått i det og vist at dei har mykje å fara med.
Damene er med på å driva sjangeren i nye og meir innovative retningar, seier
ein engasjert countryforskar.
Claudia Scott er ein songar og låtskrivar som står side om
side med to svært erfarne og anerkjende herrar. Ho var eit fullverdig medlem
av den trioen tidleg.
– Innsatsen som nokon av desse pionerane legg ned, banar veg
for dei som pregar bransjen i dag.
Og då treng me ikkje leita lenge. Ida Jenshus er eitt døme.
Ho vart historisk då ho fekk Spellemannpris for dei tre første albuma sine. Ingen har klart det bortsett frå DumDum Boys.
– Ida Jenshus representerte ein ung, kvinneleg utøvar og låtskrivar. Med sofistikert låtskriving og ei blanding av country, folk, pop, rock og
jazz hausta ho anerkjenning frå dedikerte musikkelskarar, den generelle
befolkninga og frå eliten, skriv forskarane i historikken sin.
Så har dei komme som perler på ei snor. Malin Pettersen,
Embla and the Karidotters, Signe Marie Rustad, Silver Lining og så vidare. Artistar
som treffer nye generasjonar, samfunnslag og nisjar.
– Dei kvinnelege artistane tek affære, jobbar på og bevis
igjen og igjen at jentene er vel så dyktige som gutane. Dei har mykje å bidra
med i sjangeren. Det er klart dei har vore kjempeviktige for utviklinga opp
gjennom åra, seier Stian Vestby.