Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskolen i Innlandet - les mer.
I musikkbransjen er det allerede mange fargerike, kjønnskreative og kjønnsutfordrende mennesker. Her artist Lars Vaular i kjole på Øyafestivalen i 2017.(Foto: Monica Strømdahl/Shutterstock/NTB)
Kjønn og seksualitet i musikktimen: – Lærerne sier det er kjempeutfordrende
Norske musikklærere synes det er risikabelt å undervise om kjønn og seksualitet i klasserommet.
Forsker Eirik Skjelstad har sett nærmere på hvordan musikkundervisning i den offentlige
skolen i Norge tilnærmer seg perspektivene kjønn og seksualitet.
– Lærerne står hele tiden i noen motstridende dilemmaer
som er vanskelige for dem, når de skal utfordre stereotypier og undervise
elevene sine i dette, sier Skjelstad.
Sammen med
professor Live Weider Ellefsen har han funnet noen «unoter» når det gjelder
disse temaene.
Interessant
og kult, men …
Skjelstad har tatt utgangspunkt i kompetansemålet i den nye
læreplanen for musikk for 7. trinn i Norge.
Den sier at elevene i 7. trinn skal kunne «undersøke
hvordan kjønn, kjønnsroller og seksualitet fremstilles i musikk og dans i det
offentlige rom, og skape uttrykk som utfordrer stereotypier».
Til sammen har Skjelstad hatt gruppeintervjuer med 14 lærere
over hele landet. Lærerne jobber på skoler med 400 elever eller flere.
Han var interessert i lærernes opplevelser rundt det
å oppfylle disse kompetansekravene. Han ville ha en diskusjon i disse gruppene
om hva som egentlig skjer i klasserommene.
– Hva er grunnen til at du ville jobbe med dette?
– Det handler om at det første jeg tenkte da den nye
læreplanen kom, var at det var kult at de tok med kjønn og seksualitet inn i
flere fag. Det andre jeg tenkte var at det var interessant at de tok det inn i
musikkfaget. Men så tenkte jeg – opplever musikklærere at de er kompetente til
dette?
Kjønn- og seksualitet er ikke en integrert eller systematisk
del av opplæringen av musikklærere her til lands. Skjelstad har selv bakgrunn
som musikklærer. Han ville finne ut om lærerne føler seg rustet til denne oppgaven.
Står i et
dilemma
Hvordan musikklærere forholder seg til og tolker dette
kompetansemålet, viste seg å være todelt.
– Lærerne sier det er kjempeutfordrende. De er litt
sånn – shit – skal jeg liksom ha kjønn og seksualitet i undervisningen min. Mange av lærerne påpeker at elevene knapt kan noe grunnleggende musikkteori og
så skal jeg de gå inn i disse temaene, forteller Eirik Skjelstad.
Mange av lærerne han har intervjuet, opplever at det er en
stor risiko forbundet med å møte disse kompetansemålene.
– De forteller meg at de er redde for flere ting. For
eksempel at elevene kan være for umodne til å ta inn over seg disse temaene. Videre er de redde for at foreldrene skal reagere på hvordan de gjennomfører
denne undervisningen og ringe dem.
Men – samtidig er det en veldig sterk forståelse for at dette er viktig.
– Så det er ikke vond vilje det står på hos lærerne?
Annonse
– Nei, nei – overhodet ikke.
Han forteller at på den ene
siden ser lærerne tolvåringer som er supermodne. De blir hele tiden eksponert for kjønn og seksualitet overalt, gjennom musikk, sosiale medier, YouTube
og TikTok.
– På den
annen side ser de et tolv år gammelt barn, umodent og en person som ikke kan
forstå dette. Der ligger
dilemmaet for lærerne – hvor skal jeg plassere meg imellom dette? spør lærerne
seg, ifølge Skjelstad.
Han forteller at for å løse denne undervisningen har lærerne ulike tilnærmelser.
Noen viser fram kjente artister som David
Bowie, Sigrid og Harry Styles. Andre bruker russemusikk og hiphop-musikk
som utgangspunkt for å diskutere kompetansemålet og hvordan gutter og jenter
blir fremstilt.
I noen tilfeller velger de å ikke ta tak i temaet i det hele
tatt og heller fokusere på andre ting.
Lærere opprettholder kjønnsrollene ubevisst
Men her oppstår det ifølge forskeren et nytt dilemma. Selv
om lærerne har de beste intensjoner og ønsker om å gjøre det riktige ut fra læreplanen, er de selv med på å opprettholde en stereotypi.
– De kan for eksempel si at artisten Sigrid bryter med
kjønnsrollene fordi hun har på seg en stor t-skjorte og bruker olabukse. Men da
har vi jo implisitt en forståelse av at det å ha på seg bukse betyr at du er
maskulin, men det er jo bare et klesplagg, ikke sant? spør Skjelstad.
Et annet eksempel er lærernes møte med elever som har byttet
kjønn. Nesten alle lærerne Skjelstad har snakket med, har gjort det.
– De kan for eksempel fortelle at de har møtt en jente
som ville bli gutt. Så kan de si at hun alltid hadde lekt med andre gutter, hadde
kort hår og at dette da var naturlig. Selvfølgelig var hun gutt.
Lærerne er positive til det de møter, men bygger samtidig
opp om det de skal bryte ned i undervisningen.
Annonse
– Hvis vi skal utfordre en stereotypi eller snakke om
kjønnsroller, så kan vi jo ikke forvente at noen skal ta i bruk repertoarer de
ikke har. Lærerne er i likhet med deg og meg i den samme kulturen omringet av
de samme kulturelle uttrykkene. Målet med vår studie var absolutt ikke å
irettesette lærere for deres syn på slike ting. Vi håpet heller å understreke
viktigheten av å skape økt fokus på kjønnsmangfold og kjønnsutvidende
identiteter i lærerutdanningen, sier Skjelstad.
Forskerne mener lærere bør gis verktøy og ressurser for å
forberede dem til å håndtere et stadig mer komplekst landskap av
kjønnsutvidende elever og skeive identiteter, som er svært til stede i et
moderne klasserom.
Musikkundervisning
et bra sted
Det har vært en endring i fokus på disse temaene i Norge de
siste årene.
Ifølge Statistisk sentralbyrås livskvalitetsundersøkelse fra
2021 identifiserer 4,4 prosent av alle de spurte seg som skeiv i Norge. Blant
18- til 24-åringer er prosentandelen 10,8.
– Dette kan tyde på et generasjonsskifte i
egenidentifisering, ifølge Skjelstad.
– Studien vår er forhåpentligvis en av mange kommende
studier som kan bidra til å etablere et kunnskapsgrunnlag for alle lærere som
tilnærmer seg kjønns- og seksualitetstematikk i sin undervisning, sier han.
– Hvorfor er musikkundervisning et egnet sted for
denne type undervisning?
– Godt spørsmål. Jeg tror det handler om risiko. Jeg
tror det er mindre risiko å ha kjønns- og seksualitetsperspektivet i et fag som
musikk. Der er det allerede så mange fargerike, kjønnskreative og
kjønnsutfordrende mennesker i det offentlige rom. De er lett å bruke som
utgangspunkt for undervisning om disse temaene.
– Hvorfor er denne forskningen viktig?
– Vi har
faktisk en plikt og et ansvar til å lage trygg undervisning og trygg skole for
alle. Alle barn har rett til å bli tatt vare på. Forskningen min er viktig
fordi den løfter fram at kjønnsmangfold også er en del av mangfoldsbegrepet som
vi er veldig glade i å snakke om i skolen i dag. Og det bør ha et større fokus,
sier han.