Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Bergen - les mer.
I motsetning til yngre kvinner manglet de enslige eldre sosial støtte og beskyttelse fra ektemenn, fedre og brødre.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Eldre, enslige kvinner ble anklaget for å være hekser
– Trolldomsprosessene var nabokrangler som eskalerte til et punkt hvor ingen av partene klarte å kontrollere det lenger, sier historiker.
Trolldomsprosessene i Norge varte fra midten av 1500-tallet
til 1700-tallet. I løpet av 150 år ble rundt 1.000 nordmenn beskyldt for bruk av
trolldom. Mer enn 300 ble henrettet.
De fleste som ble rammet, var kvinner.
– Det typiske forløpet før en trolldomsrettsak var at den
gamle, enslige nabokonen ba om hjelp uten å få det og forbannet naboen i sinne.
Så døde kuen, og nabokonen ble beskyldt for trolldom.
Det forteller historieprofessor
ved Universitetet i Bergen (UiB), Gunnar Winsnes Knutsen.
Podcast: Om hekser
Hør historieprofessor ved Universitetet i Bergen (UiB), Gunnar Winsnes Knutsen fortelle om trolldomsprosessene i podcasten UiB Popviten.
Hør hele episoden her.
Samlet bevis i årevis
Når forskerne går gjennom historiske kilder, ser de at
kvinnene som ble stilt for retten, hovedsakelig var eldre, enslige kvinner som behøvde
mye hjelp fra naboene.
– Fordi de trengte hjelp, havnet de lettere i konflikter. I motsetning til yngre kvinner manglet de sosial støtte og beskyttelse fra
ektemenn, fedre og brødre. Vi ser at når yngre kvinner ble anklaget, gikk de
oftere fri, sier Knutsen.
Forskerne tror at eldre kvinner også var mer utsatte fordi
det tok lang tid å samle nok beviser til å anklage noen for trolldom.
– Yngre kvinner ble nok også mistenkt for trolldom, men
sjeldent anklaget og stilt for retten. Det er først når de blir gamle, og
bevisene har bygget seg opp over en årrekke at vi finner historiene i
rettsdokumentene, forteller Knutsen.
Naboen var dommer
Dommerne i rettssakene var naboer og bekjente fra lokalsamfunnet.
– De hadde ingen formell kompetanse. Vervet som dommer gikk
gjerne på omgang blant de mest velstående bøndene. Kravene til bevis var også svært
varierende. Prosessreglene ble jevnlig brutt, forteller Knutsen.
De tiltalte kvinnene fikk skylden for alt fra uforklarlige
ulykker og plutselig sykdom til uforutsett uvær.
Mange av sakene er også
knyttet til fruktbarhet. Det skjer ved at kvinnene beskyldes for å ha gjort naboer
infertile eller for å ha skadet avlingene. Den vanligste straffen var brenning
på bålet.
– De fleste ble brent levende, men vi vet at noen få ble
benådet til å bli kvalt før de ble brent. Ut fra regnskapet kan vi se at noen også
ble skjenket døddrukne først fordi vi finner bøddelens regning for brennevinet
i rettsdokumentene, sier Knutsen.
Djevelen dukket opp i rettssakene
I Norge ble ikke ordet heks brukt i rettssakene. Det var
derimot snakk om trollkvinner og trollmenn. Men fra 1500/1600-tallet begynte referanser
til djevelen å dukke opp i rettsdokumentene.
– Det typiske i Norge var at det kom fra en mann
av eliten som hadde lest seg opp på demonologi. Det er læren om djevelen og
hans demoner. De hevdet at kvinnene måtte ha fått hjelp av djevelen for å klare
ut å utføre forbrytelsene de var anklaget for, forteller Knutsen.
Man mente at hekser hadde solgt sin sjel til djevelen og arbeidet
sammen med andre hekser. Derfor utviklet rettssakene seg til å bli
kjedeprosesser hvor de anklagede ble presset til å angi andre.
– I Norge har vi kjedeprosesser hvor 10–15 mennesker blir
dømt og henrettet. Lenger sør i Europa har vi eksempler hvor flere hundre
blir angitt. Den største kjedeprosessen vi kjenner til, stammer fra Spania. Da
ble nesten 2.000 anklaget, men bare 6 dømt til døden, sier Knutsen.
Kjedeprosessene førte til en drastisk økning i antall
kvinner som ble anklaget for trolldom. Derfor markerer de også slutten på
trolldomsprosessene.
– Den voldsomme økningen gjorde det etter hvert vanskelig å
tro på bevisene og historiene som ble fortalt. Og jo større prosessene ble, jo
nærmere kom de samfunnets topper. Når deres koner og døtre etter hvert også ble
beskyldt, satte det en naturlig stopper for det hele, sier Knutsen.
Lær mer om hekseprosessene i episoden her:
Les også disse sakene fra UiB:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER