DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV Kreftforeningen - LES MER.
Kreftlege Olav Dajani lytter oppmerksomt mens pasient Torleiv Maseng gir utfyllende opplysninger om hvordan han egentlig har det.(Foto: Jorunn Valle Nilsen)
Kreftlege Olav Dajani nøyer seg ikke med å bare behandle svulster. Han tar også hensyn til hvordan pasienter faktisk har det
Det handler om skreddersydd, pasientsentrert behandling. Sannsynligvis vil Torleiv Maseng (76) leve lenger og bedre selv om han har kreft.
Før Torleiv Maseng kommer til kreftavdelingen
på Ullevål sykehus for å få cellegift mot bukspyttkjertelkreft med spredning, fyller
han ut et skjema. På en skala fra 0 til 10 noterer han nivået på smerter,
slapphet, kvalme, matlyst, pust, depresjon, angst og velvære.
– Det viktigste for meg er at du er god til å behandle selve kreften. Men det betyr også mye at du er empatisk, tar deg tid til å lytte og responderer på det jeg forteller, sier 76 år gamle Maseng.
– Her er det ikke noe enten-eller. Det er nyttig for oss begge at vi systematisk kartlegger og behandler symptomene dine. Hvis vi kan bedre allmenntilstanden ved å lindre smertene og øke appetitten, tåler du også mer behandling, svarer Dajani mens han studerer arkene pasienten har fylt ut.
– Dere kunne jo bare skannet dem rett inn i journalen, da, foreslår Maseng. Han er professor i radioteknikk ved universitetene i Lund og Oslo, startet NetCom og er regnet som GSM-nettets far.
– Her er vi nok dessverre fortsatt i papiralderen, svarer Dajani.
Digital storsatsing
Det har professor Stein Kaasa bestemt seg for å gjøre noe med. Han er leder av kreftavdelingen ved Oslo universitetssykehus og står i spissen for å utvikle et digitalt verktøy som involverer pasientene
i både planlegging og gjennomføring av skreddersydde behandlingsforløp.
Prosjektet
kalles MyPath og har mottatt drøyt 65 millioner kroner i EU-finansiering.
– Hvis vi lykkes, blir det en «game
changer» i norsk og europeisk kreftbehandling, sier Kaasa ubeskjedent.
For forskningen er entydig: Pasientsentrert
behandling der personens ønsker, krav og forutsetninger står i sentrum, gir i
snitt lengre liv, med færre plager.
– Men det krever at vi faktisk spør pasientene
om hvordan de har det, og at vi lar svarene styre behandling, pleie og omsorg.
– Dette gjøres ikke systematisk i dag. Immunterapi og andre
medisinske gjennombrudd har ført til at konsultasjonene er blitt mye mer
kompliserte enn for få år siden. Det meste av tiden går med til å planlegge og
gjennomføre behandlingen av selve kreftsykdommen.
– Noen kreftleger hevder at alt
pasientene egentlig ønsker, er at de skal behandle svulsten og gjøre dem
friske?
– Og det er jo helt riktig. Det er min førsteprioritet
også. Men hvis pasientene ikke kan bli friske, noe som dessverre fortsatt
gjelder mange med kreft i bukspyttkjertelen, tror jeg faktisk at både de og
familiene deres forventer noe mer fra oss, sier Kaasa.
Økt livskvalitet
Før han ble syk, tenkte Torleiv Maseng at
kreft bare var en fysisk sykdom.
Det har endret seg.
– For en realist som meg har det sittet
langt inne å erkjenne hvor stor betydning følelser har. Nå handler alt om ikke
å bli sittende og gruble, men heller skape størst mulig livskvalitet for meg
og mine nærmeste.
Annonse
– Ja kreften din jobber vi kontinuerlig
med, men vi mener altså at ved å ta hensyn til mer enn svulsten, får du det
bedre, sier Dajani.
– Og det er jeg helt sikker på at dere
har rett i. Jeg kjenner meg veldig godt ivaretatt her, svarer Maseng.
Referanse:
Marianne J. Hjermstad, Nina Aass, Trine H. Gravli, Sigbjørn Smeland og Stein Kaasa: Pasientsentrert kreftbehandling. Debattinnlegg med referanser til norske og internasjonale studier. Tidsskrift for Den norske legeforening, 2023.
Bukspyttkjertelkreft
Fra 1990 og frem til 2021 har det vært en
stabil forekomst av pankreaskreft i Norge. 1.026 nye tilfeller ble registrert i
fjor.
Bukspyttkjertelen, pancreas, ligger like bak magesekken. Kreft i pankreas har få og diffuse symptomer og
oppdages ofte sent.
I Norge dør rundt 800 pasienter av
pankreaskreft hvert år. Bare én av ti overlever sykdommen.