Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Norges største steinfluenser:
GeoGuro får stein til å trende på sosiale medier
Forsker Guro Lilledal Andersen fôrer sine 10.000 følgere med videoer om norsk geologi.
Skjermdump fra Guro Lilledal Andersens Instagram-profil.
Stein, mineraler og bergarter. Det høres ikke ut som noe man kan gjøre suksess med i sosiale medier. Likevel har forsker Guro Lilledal Andersen ved Institutt for geofag klart å bygge opp en følgeskare på over 10.000 på Tiktok og Instagram.
– Jeg bidrar til å fylle sosiale medier med vitenskap og fakta, og forhåpentligvis bidrar jeg til å skape nysgjerrighet rundt geologi og realfag, sier Andersen.
Hun kan skryte av å være Norges største steinfluenser. I det legger hun mer enn å få likerklikk og kommentarer på Instagram og Tiktok.
– Det viktigste er å være et synlig forbilde for ungdom og vise at det er kult å drive med realfag.
Selv har hun vært bestemt på å bli geolog siden hun var barn og hadde Jørn Hurum som sitt store forbilde.
– Jeg har vokst opp på et 430 millioner år gammelt korallrev øst i Skien kommune, og da jeg var liten gikk jeg rundt og samlet fossiler i den lokale kalksteinen, sier Andersen.
Eksplosive vulkaner
Høsten 2024 begynte Andersen på en doktorgrad ved Universitetet i Oslo. Der skal hun de neste årene jobbe med vulkanisme i Oslofeltet.
– Jeg skal blant annet prøve å bidra til en bedre forståelse av de eksplosive vulkanutbruddene som var i Oslofeltet. Jeg skal særlig jobbe med en bergart som heter ignimbritt, forteller hun.
Ignimbrittene skal hun blant annet studere nærmere i Finnemarka, nordvest for Drammen, hvor det er ignimbritter som er mange hundre meter tykke.
Før hun gjøv løs på doktorgraden, i et lite pusterom etter fullført mastergrad, la Andersen ut på en geologisk norgesturne.
Norge rundt
Med stipend fra Solofondet på baklomma la hun ut på en 25 dagers reise rundt i Norges geologi.
– På 25 dager klarte jeg å snakke om geologi foran mobilkamera i 26 kommuner fordelt på 13 fylker, sier Andersen.
Videoene hennes tar for seg gruvebyen Røros, Nidarosdomen i Trondheim, marmor fra Fauske, Norges eldste fossiler i Alta, rullesteinstrender på Jæren og mye mer.
Ikke alle motivene fremstår like spektakulære i utgangspunktet. Et av dem hun er mest fornøyd med, starter i en beskjeden veiskjæring i Bergen.
Andersen prøver å snakke i et enkelt, hverdagslig språk og sørger for færrest mulig vanskelig fagbegreper. Men noen får være med slik som når hun snakker om metamorfe bergarter i Bergen.
– Hvis jeg bruker uttrykket metamorf, sørger jeg for at det er det eneste faguttrykket i den videoen, sier hun.
– Alle har en steinhistorie
I løpet av 2024 hadde Andersen mer enn én million videovisninger, og statistikken forteller at folk til sammen tilbrakte 235 døgn foran hennes geologivideoer.
Hun har fortsatt noen videoer på lur fra norgesturneen, men hun har ikke tenkt å legge opp som steinfluenser selv om seriøs forskning er hovedfokuset fremover.
– Jeg håper jeg kan fortsette å lage videoer, særlig når jeg skal ut å gjøre feltarbeid.
Suksessen hennes i sosiale medier viser tydelig at veldig mange har et forhold til stein. Når de bare får tenkt seg om. Det fikk Andersen erfare under den 25 dager lange reisen på kryss og tvers i Norge.
– Jeg møtte folk på busser, sovesaler, matbutikker og langs veien som alle kunne fortelle en historie om den steinen de har på peishylla eller den fjellknausen de gikk forbi på vei til skolen hver dag da de var små.
– Dette gjør jo at vi geologer har en fantastisk mulighet til å nå ut til folk. Fordi folk er engasjert i geologi, og de har et forhold til det. Vi må bare klare å treffe dem på riktig måte, sier Andersen.
Les også disse sakene fra Universitetet i Oslo:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER