– Øl fra noen land kan det være verd å betale
ekstra for. Men det er mer et unntak enn en regel, forteller professor på
Høgskolen i Innlandet, Christer Thrane.
Sammen med kollegaene sine, Ståle Størdal, Gudbrand Lien og Mehmet Mehmetoglu, har han nylig studert hvordan alkoholprosent, produksjonsland og smakskvalitet henger sammen med prisen på sterkøl tilgjengelig på Vinmonopolet.
– Forskning er både risikosport og utholdenhetsidrett, men vi må legge til at vi ikke har smakt på alle disse 9.000 ølene. Vi har hentet dataene vi trengte, via nettstedet aperitif.no, beroliger professor Thrane.
Vårt forhold til kvalitet versus pris
Vi har alle en ryggmargsrefleks for sammenhengen mellom kvalitet og pris: Jo bedre kvalitet, desto
høyere pris.
Eller sagt annerledes: Når vi betaler mer
enn vi strengt tatt må for et produkt eller en tjeneste, forventer vi bedre
kvalitet, jevnt over.
Denne forventningen har også rot i
forskning.
– Hundrevis av økonomiske studier har
gjennom de siste 50 årene belyst hvordan prisen på et produkt kan modelleres
som summen av dets iboende attributter, herunder kvalitet. Boliger, biler og
elektroniske produkter har sånn sett blitt modellert ved det vi kaller prishedonistiske regresjonsmodeller til det nesten kjedsommelige, sier
Christer Thrane.
Vin har inntatt en sentral rolle som et signalprodukt
i disse modellene de siste årene. Øl ikke i samme omfang - inntil nå.
– Det er litt rart at ølet ikke på
noen måte har fått tilsvarende oppmerksomhet som vin – ikke minst med tanke på
ølets større utbredelse som nytelsesmiddel på verdensbasis, mener Thrane.
Det ville altså forskerne på Høgskolen i
Innlandet gjøre noe med.
Jo sterkere, jo dyrere
Forskningen er
presentert i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Journal of Agricultural
& Food Industrial Organization.
I den kommer det fram tre hovedfunn.
For det første har ølets alkoholprosent, ikke
uventet, en positiv påvirkning på prisen. Altså den går oppover.
– Tar vi utgangspunkt i at en gjennomsnittsøl
i våre data har et alkoholinnhold på 7,7 prosent og koster 76 kroner for 0,33
liter, kan vi litt røft si at en økning i alkoholprosenten på ett prosentpoeng
gir en prisøkning på ti prosent, eller knapt åtte kroner, kan Christer Thrane
fortelle.
Siden
alkoholprosenten blant de over 9.000 ølsortene forskerne har sett nærmere på, varierer
mellom 4,7 og 20 prosent, blir det penger av slikt.
For
det andre – hvor ølen er produsert, har innvirkning på prisen. Ifølge forskerne varierer gjennomsnittsprisen på en øl med størrelse
0,33 liter nokså mye etter produksjonsland.
Annonse
Ytterpunktene
er Tyskland der en flaske øl har en snittpris på knapt 50 kroner. I andre enden
av skalaen har vi USA der ølen koster i snitt nesten 102 kroner.
Norsk
øl ligger litt under snittet totalt for alle ølsortene, på 71 kroner.
Kommer an på hvor ølet kommer fra
Og da kommer vi til hovedfunn nummer tre. Når
du velger å betale litt ekstra for en sterkøl på Vinmonopolet, får du da en øl
som også smaker litt ekstra godt?
– Med hensyn til kvalitet er det litt mer
komplisert enn som så. Og smakskvalitet har nødvendigvis noe subjektivt ved seg,
forteller Thrane.
Men
for alkoholholdige drikker finnes det faktisk en slags «objektiv» måleskala,
den såkalte Parker-skalaen. Den går fra 50 poeng (udrikkelig) til 100 poeng
(perfekt smak) etter blindtest.
– Tar vi ikke hensyn til
alkoholprosent, produksjonsland og andre forhold som påvirker ølprisene, finner
vi sammenhengen i tråd med ryggmargsrefleksen: Jo bedre «objektiv»
Parker-kvalitet, desto dyrere øl, sier professoren.
Helt konkret: Ett poeng opp på skalaen for
smakskvalitet gir en prisøkning på cirka 2,5 prosent. Tar man hensyn til
alkoholprosenten og så videre, minker dette tallet til 0,7 prosent – som ifølge
forskerne er en veldig svak sammenheng generelt sett.
– Så da betaler vi kanskje mer for
noe som kanskje ikke holder samme kvalitet som vi forventer ut fra prisen?
Det er noen velskummende lyspunkter,
kan Thrane fortelle, og kommer med følgende gladmelding:
– For ølsortene fra spesielt
Tyskland, men også fra Norge og USA, er det en nokså klar sammenheng mellom
kvalitet og pris. For ølet fra disse landene kan det altså være ekstra
smakskvalitet å hente ved å bruke litt mer penger til kjøp av øl.
Øl fra andre land kommer litt mer «uheldig»
ut.
Annonse
Ølsortene fra Belgia, Danmark, Sverige og
England har en svakere sammenheng, og Christer Thrane kommer med følgende brannfakkel helt på tampen når det gjelder øl fra disse landene.
– Her er det trolig nokså bortkastet
å betale ekstra med tanke på å få igjen mer smakskvalitet for pengene, sier han.