11. september 2001 under terrorangrepene i New York besluttet sjefen for ett av brannslukkingsteamene at han måtte få teamet med seg ut av skyskraperen de var i.
Der og da klarte han ikke å forklare hvorfor han plutselig beordret alle ut.
Psykolog og forsker Daniel Kahneman har i boken Tenke, fort og langsomt brukt episoden som et eksempel på en intuitiv beslutning: beslutninger mennesker tar svært raskt, basert på en enestående blanding av kunnskap, erfaringer og følelser.
Brannsjefen skjønte først senere at det han hadde reagert på, var hvor stille brannen var. I tillegg hadde ørene hans vært uvanlig kalde. Det som viste seg, var at brannens kjerne hadde vært i etasjen under. Like etter at brannteamet var ute, raste gulvet i etasjen de hadde vært i, sammen. Slik reddet brannmannens intuisjon livet til alle i teamet.
– Flesteparten av beslutningene våre er intuitive. Men foreløpig klarer ikke roboter å gjøre noe tilsvarende, sier Marieke van Otterdijk, forsker ved RITMO Senter for tverrfaglig forskning på rytme, tid og bevegelse på Universitetet i Oslo.
Magien ved menneskelig intuisjon
Van Otterdijk vet ikke om en robot noen gang vil kunne gjøre det brannsjefen i New York gjorde. Roboter med kunstig intelligens (KI) kan ta selvstendige beslutninger, men beslutningsprosessen er rigid og basert på algoritmer utviklet for å finne logiske løsninger.
Menneskets intuitive beslutningsprosesser er raskere, mer flytende og basert på emosjoner og assosiativ tenkning. For eksempel kan vi se en person smile og få en gave og tenke at personen har bursdag.
– Dette er ikke nødvendigvis korrekt, noe som gjør intuisjonen vår litt «tricky». Men intuisjon gjør mennesker tilpasningdyktige. Vi kan tilpasse oss en verden i endring, og vi kan tilpasse oss roboter.
Hvis roboter får en form for intuisjon, kan også de bli mer tilpasningsdyktige, mener hun.
– Jeg tror at dette ville gjøre dem til bedre hjelpemidler.
En første start på intuitive roboter
Hun har i sin forskning utviklet et teoretisk rammeverk som kan ligge til grunn for utvikling av en intuisjon hos roboter.
Feltet er uutforsket, og det er vanskelig, blant annet fordi vi foreløpig ikke vet alt om den menneskelige intuisjonen.
En del av forskningen har handlet om å studere menneskers samhandling med roboter og den rollen intuisjonen spiller der. Produksjonen av roboter og algoritmer er nemlig ofte inspirert av psykologisk teori, og da er det viktig å se på hvordan psykologisk teori utspiller seg i virkeligheten, mener hun.
Da hun tok med en robot på et sykehjem, var noe av det første roboten gjorde, å introdusere seg selv og håndhilse.
– Vi ønsket å sjekke hvordan folk responderte. Det virket som om mange forstod hva roboten ville, men en del var usikre og så på forskeren først. Roboten var jo ukjent for dem. Noen var også redde for å bli skadet i hånden, forklarer van Otterdijk.
I studiene har hun sett at mennesker later til å tolke roboter ganske bra og uten store anstrengelser. Intuisjonen hjelper oss, mener van Otterdijk.
Annonse
– Det som ofte blir vanskelig, er når roboten gjør noe som går på tvers av det et menneske ville gjort, for eksempel at den sier «hallo» eller «ha det bra» mens den børster håret ditt. Da blir vi forvirret!
Når skal robotene få bestemme?
Hun har hørt flere eldre si at de ikke vil at robotene skal erstatte pleierne. Men etter at de har møtt roboten hun har med, har de senket skuldrene fordi de ikke synes dette virker særlig sannsynlig.
Selv ønsker hun å se på roboter som et hjelpemiddel heller enn en erstatning for mennesker. Men hun mener at det er flere etiske spørsmål vi må tenke gjennom i tiden framover.
– Hvis roboter skal få en form for intuisjon, må vi blant annet finne ut hvordan de skal ta valgene sine. Hva hvis en robot tar med mat til en eldre person som ikke har lyst på mat? Eller hva hvis en person kollapser, men har uttrykt at han eller hun ikke ønsker å bli hjulpet – skal roboten da følge personens ønsker eller samfunnets?
Vi bør også tenke grundig gjennom når vi ønsker at roboter skal gjøre beslutninger for oss og når vi ønsker at mennesker skal gjøre disse selv, mener hun.
– Selv om vi en gang klarer å gi roboter en form for intuisjon, tror jeg ikke at alle roboter bør ha det. Dette kommer an på hvilken oppgave robotene har, sier Marieke van Otterdijk.
Referanser:
Marieke Van Otterdijk mfl.: To Shake or Not to Shake: Intuitive Reactions of Senior Adults to a Robot Handshake in a Western Culture. 32nd IEEE International Conference on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN). IEEE, 2023. Sammendrag. Doi.org/10.1109/RO-MAN57019.2023.10309608
Marieke Van Otterdijk mfl.: Age-Old Gesture: Analyzing the Intuitive Responses to Robot Handshakes Among Seniors and Young Adults. 33rd IEEE International Conference on Robot and Human Interactive Communication (ROMAN). IEEE, 2024. Sammendrag. Doi.org/10.1109/RO-MAN60168.2024.10731393
Marieke Van Otterdijk mfl.: The Effect of Expressive Robot Behavior on Users’ Mental Effort: A Pupillometry Study. IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, 2024. Sammendrag. Doi.org/10.1109/TCDS.2024.3352893
Marieke van Otterdijk: How to Make Robots Intuitive Decision Makers? – Developing Intuitive Cognition for Robots by Studying Humans. Doktoravhandling ved Universitetet i Oslo, 2024. Sammendrag.