Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Bergen - les mer.
Søvnmangel kan gi dårligere karakterer
En ny studie viser en sammenheng mellom å sove dårlig og karakterene til elever i videregående skole.
Forskere har spurt elever på videregående skoler i Vestland og Rogaland om søvnvaner.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
At man presterer dårligere i hverdagen etter en natt med
dårlig søvn, er de fleste kjent med. Sånn er det selvsagt for elever på
videregående også:
– Hvis du møter opp på skolen og er veldig
uopplagt, kan det være vanskelig å få med deg det du trenger i skolehverdagen. Det
kan også være vanskelig å gjøre lekser på ettermiddagen. Kanskje man
kompenserer for dette med å drikke mye koffein i form av kaffe eller
energidrikker.
Det sier forsker og søvnforsker Linn Nyjordet Evanger ved
Institutt for global helse og samfunnsmedisin på Universitetet i Bergen (UiB).
Hun har sett på hvordan søvn og
mangel på dette påvirker unges psykiske helse og skoleprestasjoner, målt i
karakterer.
Hun er også i ferd med å fullføre en studie hvor
hun har sett på effekten senere skolestart har på ungdommer i denne
aldersgruppen. Funnene fra denne studien er ennå ikke publisert vitenskapelig.
I studien som nettopp er publisert, er det
skoleprestasjonene til elevene som er i fokus. Hvordan påvirker dårlig søvn
karakterene til elevene på lang sikt?
Lavere karaktersnitt fra første til tredje gym
I undersøkelsen har hun brukt data fra det som heter WALOSS-studien
(Western-Norway Longitudinal Sleep Study). Den ble gjennomført i perioden 2019–2021.
Her ble elever på videregående skoler i Vestland og Rogaland spurt om sine søvnvaner. De ble også spurt om hvordan de vurderer sin egen psykiske helse, i 1. klasse (VG1) og i 3. klasse (VG3).
Elevene fikk blant annet spørsmål om hvor lang tid de bruker
på å sovne, om de våkner mye om natta eller tidligere enn de ønsker og endelig tidspunkt for oppvåkning.
De ble også spurt om de opplevde symptomer på depresjon eller
angst.
I studien ble de dessuten spurt om samtykke til at forskerne kunne hente ut karakterene deres. Omtrent 1.100 av elevene
som besvarte spørreskjemaet i VG1 og VG3, samtykket til dette.
Evanger ønsket å finne ut av om man kunne se
en sammenheng mellom ungdommenes søvnmønstre i første klasse av videregående og en negativ utvikling i karakterene deres fra første til tredje klasse.
– Vi fant at de som sov dårligst i første klasse, hadde litt lavere karaktersnitt i tredje klasse når vi justerte for
karakterer i første klasse. Dette
uavhengig av om de opplevde symptomer på angst og depresjon, sier Evanger.
Ungdommer har en biologisk forsinket døgnrytme
– Ungdommene i utvalget vårt sov i snitt 6 timer
og 53 minutter hver natt, men anbefalingen er at ungdom i denne aldersgruppen
sover rundt 8 til 10 timer hver natt, sier Evanger.
Hun sier det likevel er verdt å
nevne at søvnbehov har individuelle variasjoner. De viktigste er
hvordan man føler seg på dagtid.
Forskeren mener at studien tyder på at søvnmangel eller
søvnproblemer påvirker ungdommenes skoleprestasjoner negativt over tid.
De kan imidlertid ikke
med sikkerhet fastslå noen årsakssammenheng.
Det er mange grunner til at ungdommer sover dårlig, tror
hun:
– Det vi vet, er at ungdom ofte har en slags biologisk
forsinket» døgnrytme. De blir trøtte senere på kvelden og er ofte trøttere om
morgenen, forteller Evanger.
Det er her den tidligere nevnte studien med senere skolestart kommer inn:
– Det har vært mye internasjonal forskning som
viser at senere skolestart har positiv påvirkning både på elevenes søvnlengde
og deres skoleprestasjoner, sier hun.
Hun forteller at bare litt senere skolestart har vist seg å være nyttig i flere studier. For eksempel en halvtime senere. Ungdommene legger seg ikke
nødvendigvis senere selv om de starter på skolen senere.
Gode råd om søvn
Hva kan man selv gjøre for å forbedre søvnvanene sine?
Søvneksperten Evanger har noen råd:
– Vi vet at mange ungdom drikker mye koffeinholdig
drikke. Kanskje for å kompensere for å ha sovet dårlig. Det bør man være litt
forsiktig med. Koffein har lang halveringstid. Det kan derfor påvirke
søvnen påfølgende natt, sier forskeren.
Hun anbefaler heller ikke å «ta igjen» tapt søvn i helgene:
– Det har en tendens til å forverre døgnrytmen,
sier hun.
Hun mener også at det kan være lurt å skille sovested fra
arbeidssted. Videre kan det være lurt å finne seg et annet sted å gjøre leksene enn ved pulten på
soverommet eller i senga.
Det er dessuten lurt å ikke gjøre lekser rett før man
legger seg:
– Utover det så er det viktig å holde seg aktiv,
men samtidig sørge for at man ikke overstimulerer seg hele dagen. Det kan være
lurt å ta seg noen pauser for refleksjon i løpet av dagen slik at man ikke
blir liggende å gruble på sengekanten, foreslår søvnforskeren.
Referanse:
Linn Nyjordet Evanger mfl.: Associations between sleep duration, insomnia, depression, anxiety and registry-based school grades: A longitudinal study among high-school students. Journal of sleep research, 2024. Sammendrag. DOI: 10.1111/jsr.14430
Les også disse sakene fra UiB:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER