Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nasjonalt senter for e-helseforskning - les mer.

En digital hjelper kan bidra til at du holder deg i god form. Bildet er KI-generert.

En digital chatbot kan bidra til at du holder deg sprek

 En chatbot kan bli støttespiller for voksne som kjemper mot fedme ved å tilby personlig tilpasset motivasjon og integrasjon med moderne teknologi.

Publisert

Dette er historien om hvordan fremtidens helsehjelp ikke bare handler om fysisk aktivitet. Det handler også om teknologiens kraft til å endre liv.

En skreddersydd chatbot kan være nøkkelen mange har ventet på for å ta kontroll over egen helse og velvære.

– Brukervennlighet og muligheten til å tilpasse chatbotens språk og interaksjonsnivå er essensielt for brukerne, sier Dillys Larbi.

Motivasjon i lomma

En digital coach som alltid er der for å motivere og feire dine fremskritt, er ikke lenger bare science fiction. 

Forskere har intervjuet pasienter ved Evjeklinikken. Da har det kommet frem at det voksne som sliter med fedme virkelig ønsker seg, er en chatbot som forstår behovet for personlig støtte og oppmuntring. 

Tenk deg en venn som hjelper deg med å sette realistiske mål, minner deg på å bevege deg og feirer hver lille seier med deg.

– Studien viser at deltakerne setter pris på chatbots som kan tilby sosial støtte, målsetting og oppfølging av fysisk aktivitet.

Det sier forsker Dillys Larbi ved Nasjonalt senter for e-helseforskning.

Studien er en del av hennes arbeid med en doktorgrad på UiT Norges arktiske universitet og Nasjonalt senter for e-helseforskning.

Skreddersy din suksess

Studien viser et viktig ønske: En chatbot som motiverer, som gir sosial støtte, setter mål og viser fysiske illustrasjoner over aktivitet. Pasientene ønsker seg også at den overvåker adferd og gir tilbakemeldinger og påminnelser.

Den ideelle chatboten må kunne tilpasse seg. Deltakerne i studien drømmer om en digital assistent som lar dem tilpasse alt fra språk til frekvens på meldinger slik at de får akkurat den støtten de trenger.

– Det handler om å gjøre teknologien personlig, å gi hver bruker muligheten til å forme sin egen vei til suksess, sier Larbi.

Teknologi møter tradisjon

Deltakerne i studien ønsker en chatbot som spiller på lag med deres eksisterende helseenheter. 

De har et tydelig behov for teknologisk tilkobling. Spesielt for funksjoner som tillater synkronisering med smartklokker og forskjellige helse- og treningsapper. De ønsker seg også integrasjon med sosiale medier.

Dette ønsket om sømløs integrasjon understreker et dypt behov for enkelhet og effektivitet i veien mot et sunnere liv. Det peker mot en fremtid der digital helseintervensjon ikke bare er personlig og drivende for motivasjon, men også dypt integrert i brukerens teknologiske økosystem.

Mange ønsker et system som spiller på lag med teknologi de allerede er kjent med.

Sikkerhet i sentrum

I denne digitale revolusjonen er personvern og datasikkerhet særdeles viktig. Studien avdekker ulike meninger rundt deling av personlig informasjon. Den understreker behovet for en balansert tilnærming. 

Utviklingen av den «perfekte» chatboten må ta hensyn til disse bekymringene. Den må sikre at brukernes data håndteres med største respekt og forsiktighet.

Din personlige trener – FysBot 

Men kan en chatbot hjelpe deg å gå ned i vekt? Ja mener forskere. 

FysBot skal være en virtuell venn eller personlig trener. Den skal oppmuntre deg til å trene og ta sunne valg.

Den er en chatbot som sender påminnelser og skriver meldinger til deg - akkurat som en ekte person. FysBot bruker etablerte psykologiske teknikker til å hjelpe deg.

Framtidens helsehjelper

Utviklingen av en spesialisert chatbot kan virkelig spille en kritisk rolle i å fremme fysisk aktivitet blant individer som lever med overvekt og kjemper mot fedme. Dette kan den gjøre ved å kombinere kravene om motivasjon, tilpasning, integrasjon og sikkerhet.

– Det har vært spennende å samarbeide i dette prosjektet for å finne ut hva som er teknisk mulig, sier Sondre Elvebakken Løvås.

I samarbeid med brukerne har forskerne tro på at det er mulig å utvikle effektive og sikre teknologiske løsninger. De skal også være motiverende for brukerne.

– Fremskrittene i språkteknologi har gjort det lettere å implementere sofistikerte chatboter som kan bruke eksterne datakilder for å gi mest mulig nytte til brukeren. 

Det forteller masterstudent Sondre Elvebakken Løvås ved UiT. Han har bidratt til studien.

– Dette er ikke bare en chatbot. Den legger grunnlaget for et spennende skritt fremover i krysningen mellom teknologi og helse, hvor hver enkelt av oss kan finne styrken til å nå våre mål, støttet av teknologi som forstår og tilpasser seg våre unike behov, sier Larbi.

Referanse:

Dillys Larbi mfl.: What do adults living with obesity want from a chatbot for physical activity? – a qualitative studyBMC Digit Health, 2024. Doi.org/10.1186/s44247-024-00070-3

Powered by Labrador CMS