Dette er historien om hvordan fremtidens
helsehjelp ikke bare handler om fysisk aktivitet. Det handler også om teknologiens
kraft til å endre liv.
En skreddersydd chatbot kan være nøkkelen mange har ventet på for å ta kontroll over egen helse og velvære.
Motivasjon i lomma
En digital coach som
alltid er der for å motivere og feire dine fremskritt, er ikke lenger
bare science fiction.
Forskere har intervjuet pasienter ved Evjeklinikken. Da har det kommet frem at det voksne som sliter med fedme virkelig
ønsker seg, er en chatbot som forstår behovet for personlig støtte og
oppmuntring.
Tenk deg en venn som hjelper deg med å sette realistiske mål,
minner deg på å bevege deg og feirer hver lille seier med deg.
– Studien viser at
deltakerne setter pris på chatbots som kan tilby sosial støtte, målsetting og
oppfølging av fysisk aktivitet.
Det sier forsker Dillys Larbi ved Nasjonalt
senter for e-helseforskning.
Studien er en del av hennes arbeid med en doktorgrad på UiT
Norges arktiske universitet og Nasjonalt senter for e-helseforskning.
Skreddersy din suksess
Studien viser et viktig ønske: En chatbot som motiverer, som gir sosial støtte, setter mål og viser fysiske illustrasjoner over aktivitet. Pasientene ønsker seg også at den overvåker adferd og gir tilbakemeldinger
og påminnelser.
Den ideelle chatboten må kunne tilpasse seg. Deltakerne i studien
drømmer om en digital assistent som lar dem tilpasse alt fra språk til frekvens på meldinger slik at de får akkurat den støtten de trenger.
– Det handler om å gjøre teknologien
personlig, å gi hver bruker muligheten til å forme sin egen vei til suksess,
sier Larbi.
Teknologi møter tradisjon
Deltakerne i studien ønsker en chatbot som spiller på
lag med deres eksisterende helseenheter.
De har et tydelig behov for
teknologisk tilkobling. Spesielt for funksjoner som tillater synkronisering med
smartklokker og forskjellige helse- og treningsapper. De ønsker seg også integrasjon med sosiale
medier.
Dette ønsket om sømløs integrasjon
understreker et dypt behov for enkelhet og effektivitet i veien mot et sunnere
liv. Det peker mot en fremtid der digital helseintervensjon ikke
bare er personlig og drivende for motivasjon, men også dypt integrert i brukerens
teknologiske økosystem.
Sikkerhet i sentrum
Annonse
I denne digitale revolusjonen er
personvern og datasikkerhet særdeles viktig. Studien avdekker ulike meninger rundt deling av personlig informasjon. Den understreker behovet for en
balansert tilnærming.
Utviklingen av den «perfekte» chatboten må ta hensyn til
disse bekymringene. Den må sikre at brukernes data håndteres med største respekt og
forsiktighet.
Din personlige trener – FysBot
Men kan en chatbot hjelpe deg å gå ned i vekt?
Ja mener forskere.
FysBot skal være en virtuell venn eller personlig trener. Den skal oppmuntre deg til å trene og ta sunne valg.
Den er en chatbot som sender påminnelser
og skriver meldinger til deg - akkurat som en ekte person. FysBot bruker
etablerte psykologiske teknikker til å hjelpe deg.
Framtidens helsehjelper
Utviklingen av en spesialisert chatbot kan virkelig spille en kritisk rolle i å
fremme fysisk aktivitet blant individer som lever med overvekt og kjemper mot
fedme. Dette kan den gjøre ved å kombinere kravene om motivasjon, tilpasning, integrasjon og sikkerhet.
I samarbeid med brukerne har forskerne tro på at det er mulig å utvikle effektive og sikre teknologiske løsninger. De skal også være motiverende for brukerne.
– Fremskrittene i språkteknologi har gjort
det lettere å implementere sofistikerte chatboter som kan bruke eksterne
datakilder for å gi mest mulig nytte til brukeren.
Det forteller masterstudent Sondre Elvebakken Løvås ved UiT. Han har bidratt til studien.
– Dette er ikke bare en chatbot. Den legger grunnlaget for et spennende skritt fremover i krysningen mellom
teknologi og helse, hvor hver enkelt av oss kan finne styrken til å nå våre
mål, støttet av teknologi som forstår og tilpasser seg våre unike behov, sier Larbi.