Risikoen er fortsatt høyest for motorsykkel og lavest for
førere og passasjerer i bil.
Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). I den har forskere oppdatert
risikotall for ulike trafikantgrupper fordelt på kjønn og alder.
Stor nedgang i risiko for moped
Risikoen for å bli skadet eller å omkomme i trafikken har
sunket jevnt de siste tretti årene. Fra 2018 har imidlertid risikotallene vært nokså
stabile for de fleste grupper av trafikanter.
Tradisjonelt har motorsykkel og moped
vært de kjøretøyene med høyest risiko. Bilførere og -passasjerer har hatt
lavest risiko. Det gjelder uansett om man ser på risiko for å bli drept, hardt skadet eller
lettere skadet.
Fotgjengere og syklister har ligget et sted imellom.
– Unntak fra trenden de siste fire årene er moped.
Her finner vi en meget sterk reduksjon i risiko, uansett hva slags risikomål vi
ser på, sier seniorforsker på TØI Torkel Bjørnskau.
Unge og eldre har høyest risiko
Unge og eldre har høyere risiko enn middelaldrende uansett
hva slags trafikantgruppe og risikomål man ser på. Det varierer imidlertid
mellom trafikantgrupper og risikomål om det er de unge eller de eldre som er
mest utsatt.
Blant bilførere og bilpassasjerer er det de eldre som har høyest
risiko for å omkomme. Jo mer alvorlig skade man ser på, desto høyere er
risikoen for de eldste sammenlignet med andre grupper. En viktig grunn til det
er at de eldste er mer skrøpelige og skader seg mer alvorlig gitt en ulykke.
Risikoen for de eldste har imidlertid blitt kraftig redusert
etter 2010. Denne reduksjonen har også fortsatt fra 2018 til 2022.
– Unge bilførere har også hatt en sterk reduksjon av risiko fram til 2018, men i perioden 2018 til 2022 har denne nedgangen
flatet ut, forklarer Bjørnskau.
Det er ungdom i alderen 18–24 år som har høyest risiko for å bli involvert i ulykke. Det er også de som har størst risiko for å bli lett skadet blant bilførere og bilpassasjerer.
Blant fotgjengere har de eldste over 75 år mye høyere risiko
enn andre grupper uansett risikomål. Også blant syklister er det en tendens til høyere
risiko blant de eldste.
Små forskjeller mellom menn og kvinner
Blant bilførere har menn og kvinner omtrent lik risiko for å
bli innblandet i personskadeulykker. Likevel har menn høyere risiko for å bli drept. Kvinner har høyere risiko for å bli skadet.
Hovedforklaringen på disse
forskjellene er trolig at ulykker med mannlige sjåfører skjer i høyere
hastigheter. Mange dødsulykker involverer dessuten en mannlig fører som har kjørt
i ruspåvirket tilstand.
Disse forskjellene mellom menn og kvinner har vært
nokså stabile over mange år.
Annonse
Store mørketall for syklister
Beregningene viser at fotgjengere og syklister, i tillegg til moped, er grupper som har hatt en ganske sterk reduksjon av risiko etter 2010.
– For sykkel er underrapporteringen av ulykker
særlig stor. Svært mange eneulykker registreres ikke av
politiet. De kommer dermed ikke med i den offisielle statistikken. Denne
underrapporteringen har trolig økt over tid. Man må derfor være spesielt varsomme i
tolkningen av risikotallene for syklister, sier Torkel Bjørnskau.
Bjørnskau leder for tiden et stort forskningsprosjekt hvor de studerer nettopp ulykker på sykkel og til fots.
I CyWalk-prosjektet benyttes et
digitalt registreringsverktøy som pasienter svarer på når de kommer til
legevakt, sykehus og/eller fastlege etter en ulykke med sykkel eller som
fotgjenger.
Det digitale spørreskjemaet har også en kartfunksjon for å
stedfeste ulykken. Videre har de en «street view»-funksjon. Den kan identifisere hvilke
elementer som bidro til ulykken (fortauskant, stolpe, hull og så videre).
Reisevanedata er mer usikre enn tidligere
Reisevanedata fra 2021 og 2022 har vist seg å gi et svakere
grunnlag for å beregne nasjonale trafikktall enn tidligere undersøkelser. Det skyldes først
og fremst sammensettningen av utvalgene.
– I de senere års undersøkelser er det nasjonale utvalget
blitt mye mindre. De regionale tilleggsutvalgene utgjør en stadig større del
av utvalget. Vi må dermed benytte langt større vekter for å få fram nasjonale
tall enn tilfellet var tidligere, forteller Bjørnskau.
Han forteller at svarprosenten i tillegg har gått ned over tid. Det bidrar også til at enkelte områder/grupper er dårlig dekket.
Om undersøkelsene
TØI har jevnlig publisert oppdaterte tall for risiko i veitrafikken tilbake til 1980-tallet. Denne rapporten er den niende i rekken. Beregningene bygger på offisiell statistikk over veitrafikkulykker hentet fra Statistisk sentralbyrå og Statens vegvesen og eksponeringstall fra den nasjonale reisevaneundersøkelsen i 2021 og 2022, samt data fra Transportøkonomisk institutts årlige beregninger av transportytelser i Norge.
Rapporten er laget på oppdrag av Statens vegvesen.
Referanse:
Torkel Bjørnskau mfl.: Risiko i veitrafikken 2021/22. Rapport fra Transportøkonomisk institutt, 2024. Sammendrag.