Denne artikkelen er produsert og finansiert av UiT Norges arktiske universitet - les mer.
Når barnevernet får en bekymringsmelding, skal det ta maks syv dager før det avgjøres om saken skal undersøkes eller henlegges.(Illustrasjonsfoto: Elena Nichizhenova/ Mostphotos)
1300 barnevernssaker er undersøkt: Dette ble avdekket
Ny forskning har identifisert hva som kjennetegner sakene som går videre i systemet og de sakene som henlegges.
I 2022 mottok barnevernet
nesten 50.000 bekymringsmeldinger. Av disse ble cirka 76 prosent undersøkt videre.
Kirsten Buck Rustad har sett nærmere på hva som
påvirker forløpet i barnevernssaker. Hun forsker ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Nord) på UiT Norges arktiske universitet.
– De fleste bekymringsmeldinger går videre til undersøkelse, men sannsynligheten øker enda mer hvis det er alvorlige bekymringer som vold og seksuelle overgrep i meldingen. Alvorlige bekymringer øker også omfanget av undersøkelsen, sier Buck Rustad.
Hennes forskning har tatt utgangspunkt i 1.365 barnevernssaker fra 16 barnevernskontorer i Norge.
Utydelige retningslinjer
– Vi har avdekket at halvparten av meldingene som kommer inn, handler om barn som allerede er kjent for barnevernet. I slike saker minsker sannsynligheten for at det åpnes en undersøkelse.
Når barnevernet får en bekymringsmelding, skal det ta maks syv dager før det avgjøres om saken skal undersøkes eller henlegges. Barnevernstjenesten har ytterligere tre måneder på å undersøke saken og komme med en konklusjon på de sakene som åpnes.
Buck Rustad har sett på hva som blir gjort i sakene og hva som påvirker det som skjer i undersøkelsen.
– Retningslinjene er ikke tydelige. Det er opp til barnevernskontoret å vurdere hva som skal gjøres i hver enkelt undersøkelse. Spekteret av barnevernssaker er veldig bredt. Derfor finnes det ikke en standard, sier forskeren.
Hvilke bekymringer blir undersøkt?
Barnevernssakene som er forsket på, baserte seg på bekymringsmeldinger som kom inn i perioden 2015–2017 fra 16 ulike
barnevernskontorer rundt om i landet.
Resultatene viste at for 82,3 prosent av
bekymringsmeldingene ble det åpnet en undersøkelse. Noen saker endte opp med
tiltak fra barnevernet. Tiltak kan være alt fra hjelp og støtte til en familie,
til mer inngripende tiltak som omsorgsovertakelse.
– Selv om de fleste bekymringsmeldingene
går videre til undersøkelse, er det noen typer bekymringer som øker
sannsynligheten ytterligere for at en undersøkelse åpnes, sier Buck Rustad.
Dette er særlig tilfelle hvis det er bekymring om vold eller seksuelle overgrep. Det gjelder også om meldingen
inneholder bekymring for foreldrenes helse, familiens økonomi eller deres
boforhold.
Barnet er kjent fra før
Buck Rustad forklarer at dette kan være
fordi bekymringene er spesifikke og ofte innebærer en alvorlig risiko. Da blir
det enda tydeligere for barnevernstjenesten at barnet kan ha behov for bistand
fra dem.
Forskerne fant også at nesten 50 prosent av
alle bekymringsmeldingene handlet om barn som allerede var kjent for
barnevernstjenesten. Tidligere kjennskap til barnet minsket sannsynligheten for
at undersøkelsen ble åpnet.
– Dette kan kanskje høres rart ut. En skulle kanskje
tro at flere meldinger betyr at flere er bekymret. Imidlertid er det jo sånn at
de fleste sakene blir undersøkt. Det vil jo dermed være stor sannsynlighet for
at dette barnets situasjon allerede er undersøkt eller at det allerede er et tiltak
i gang i familien, sier Buck Rustad.
Annonse
Ikke alle vil ha hjelp
Buck Rustad har også sett på saker som avsluttes fordi familier ikke ønsker hjelp fra
barnevernet. Dette gjelder en fjerdedel av de henlagte undersøkelsene.
– Vi ser at barnevernets
beslutninger om tiltak påvirkes av familienes ønsker. Noe av forklaringen kan ligge i relasjonen familien får til barnevernet gjennom
saksbehandlingen.
Hun forteller at de ble nysgjerrige på dette. Kunne man forstå avslag fra familien ved å identifisere noen kjennetegn ved disse sakene?
– Vi fant ut at familier med en forelder oftere takket ja sammenlignet med
familier hvor det var to foreldre. Om det var avdekket at foreldrene hadde
problemer med grensesetting, veiledning og/eller stimulering av barnet, takket
familien oftere ja til tiltaket, sier Buck Rustad.
Forskerne så også at hvis meldingen kom fra politiet
eller var en bekymring om manglende oppmøte hos offentlige tjenester som helsestasjon eller tannhelsetjeneste, takket familiene oftere nei til hjelp.
Familiene har en stemme i saken
Det er altså ikke bare vurderingen i
barnevernstjenesten som bestemmer saksgangen. Familiene har også en stemme i
disse sakene.
– Det at det er større sjanse for at én
forelder takker ja, kan handle om at én forelder har mindre kapasitet enn to. Dermed er de mer mottakelig for støtte. Samtidig vet vi også at selv når det er to
foreldre i en familie, er ofte kun en av dem involvert i
undersøkelsesarbeidet.
Buck Rustad sier at det kan bety at barnevernstjenesten ikke klarer å bygge
relasjon og tillit til begge foreldrene. Dermed blir det mer sannsynlig
at de avviser barnevernstjenestens tilbud om hjelp.
– Når meldingen kommer fra politiet eller
handler om manglende oppmøte, vil nok familien også være mindre forberedt på at
det har blitt sendt en melding til barnevernet. Dermed kan muligheten for å
få til et godt samarbeid være mindre, sier hun.
Den viktige relasjonen
Annonse
Tiltak fra barnevernstjenestene er som
oftest basert på frivillig mottak og samarbeid. Den store jobben er å skape en
relasjon med familien.
– Målet må jo være å involvere begge
foreldrene så mye som mulig. Vi ser at relasjonsbygging antageligvis påvirker
barnevernstjenestens avgjørelser mer enn hva vi har trodd tidligere, sier Buck
Rustad.
Hun legger til at man jo kan tenke seg at en del saker
blir henlagt på et tidligere stadium fordi foreldrene nekter. Det kan også være at en har
tidligere kjennskap til at samarbeid har vært veldig vanskelig å oppnå.
Buck Rustad mener dette er ett av flere
områder innenfor barnevernsfeltet vi trenger mer kunnskap om.
– Jeg tenker at når noen familier ikke
ønsker hjelp, må vi spørre oss om det er nødvendig med et sterkere fokus på relasjonene
som skapes gjennom saksbehandlingen. Hvem når vi, hvem når vi ikke og hvorfor
gjør vi ikke det?
Hun sier de også i større grad trenger å avdekke barnevernstjenestens
vurdering av risiko i familier som takker nei.
Det må trenes på hvordan man møter familiene
– Det er mulig at
barneverntjenesten er veldig bekymret, men har ikke nok informasjon eller bevis
til å foreslå omsorgsovertakelse. Men det kan også være at det er saker som
ikke vurderes som så veldig risikofulle, eller at familien får tiltak gjennom
andre instanser.
Buck Rustad sier vi trenger mer forskning på det området. Et
annet område hvor vi trenger mer kunnskap, er alle sakene som meldes flere
ganger. Blir de meldt på nytt fordi barnevernstjenesten ikke har klart å bistå?
Eller fordi nye problemer har oppstått i familien?
Hun mener at relasjonsbyggingen
bør inngå i planleggingen av undersøkelsene.
– Det å jobbe med relasjonsbygging bør
inngå i den interne veiledningen av barnevernsansatte. Det må trenes på hvordan
man møter familiene, men saksbehandler må også få tid og ressurser til å kunne
jobbe med relasjonene, sier Buck Rustad.