Det viser forskere ved Universitetet i Oslo i en ny studie i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Climate Change.
Sammenhengen mellom globale
skoleresultater og klimakrisen er hittil lite forsket på.
Studier som ser på
utdanning i lys av klima, handler oftest om pensum og klimabevisst medborgerskap.
Klimatilpasning er en nøkkel
Artikkelen viser at klimaendringer har alvorlige konsekvenser for barns
skoleresultater verden over.
– Klimaendringene
forringer barns helse og skoleprestasjoner på hvert eneste kontinent. Det
haster med å iverksette tiltak for å forstå disse virkningene bedre og motvirke dem. Det sier Francis Vergunst, som er psykolog og forsker
ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
Sammen med tre
kolleger har han analysert over hundre forskningsartikler om temaet.
– Uten
klimatilpasning vil problemet bare øke i årene som kommer, sier han.
Fra helsetrussel til læringstrussel
Når klima
påvirker barns mentale og fysiske helse, endres også oppførselen. Det påvirker skoleprestasjonene deres.
Naturkatastrofer, ekstremvær og temperaturøkning
fører til at infrastruktur blir skadet. Det hindrer barn i å delta i
skoleaktiviteter over kortere eller lengre perioder.
I tillegg fører klimaendringer
til økt engstelse og psykososiale belastninger, som igjen påvirker læringsevnen,
viser studien.
Ifølge en studie fra 2022 er de yngste er spesielt
sårbare. Barn og unge er dessuten de som skal leve lengst med klima- og naturkrisen.
– De kommer til å oppleve klimaendringer gjennom
hele livet, og det i en tid der ekstremværhendelser blir stadig hyppigere og
mer alvorlige, sier Vergunst.
Klimaendringer gav dårligere PISA-resultater
Global oppvarming er
den mest omfattende og grundig dokumenterte konsekvensen av klimagassutslipp. Vi
utsettes i økende grad for akutte hetebølger og høyere normale daglige og
nattlige temperaturer.
Barns skoleprestasjoner
påvirkes sterkt av dette. Hvor varmt det er ute, i klasserommet, på eksamensdagen
og generelt gjennom skoleåret, betyr noe.
En av de største studiene om temperatur og
læring, som inkluderte
59 land fra hele verden, viste at klimaendringer gav dårligere PISA-resultater.
Barna som ble mest påvirket, bodde i lavinntektsområder, var blant de yngste
elevene og tilhørte gjerne en etnisk minoritet.
Annonse
Også andre klimabelastninger, som skogbrann,
flom, tørke og vektorbårne sykdommer, har lignende konsekvenser for de unges
læring, ifølge artikkelen til Vergunst og kollegene.
Særlig går malaria hardt
ut over barns skoleprestasjoner. I områder med stor utbredelse, er malaria
hovedårsaken til barns skolefravær.
Klimarisiko fra krybbe til grav
Forskerne ville også
finne ut hvordan klimaendringene påvirker oss over lengre tid, fra vi ligger i
mors mage til vi er godt voksne. Her må det mer kunnskap til, konkluderer de.
– Vi foreslår å utvikle et helhetlig rammeverk
som ser på konsekvensene av klimaendringer i et livsløpsperspektiv, med
spesiell vekt på sårbare grupper som barn og unge. Det sier Caitlin M. Prentice,
forsker ved universitetene i Oslo og Oxford, som har ledet studien.
– Det vil være avgjørende for å kunne iverksette
effektive tiltak for å forstå og motvirke disse konsekvensene. «Education outcomes in the era of global climate change» er den første studien i sitt slag i det tunge tidsskriftet Nature Climate Change, men neppe den siste, sier hun.
Referanser:
Education
outcomes in the era of global climate change. Nature Climate Change, 2024. (Sammendrag)
R. Jisung Park mfl.: Learning is inhibited by heat exposure, both internationally and within the United States. Nature Human Behaviour, 2020. Sammendrag. Doi.org/10.1038/s41562-020-00959-9