Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Dette historiske bildet viser Emmas barnehjem i Oslo i 1920. Den gang var barnehjem ofte i store villaer med store hager.(Foto: Anders Beer Wilse, Oslo Museum)
Ungdom på institusjon vil helst bo på noe som ligner et familiehjem
De vil at det skal se ut som en bolig, ikke en arbeidsplass.
Før i tiden var det et mål om at barnevernsinstitusjoner
skulle være et hjem. I dag er andre målsettinger mer fremtredende.
– I
planene for dagens institusjoner brukes institusjonsbegrepet, ikke barnehjem.
Det står ikke noe sted at det skal være et hjem. Men det betyr ikke at de
ansatte ikke er opptatt av at det skal være det, sier Sommerfeldt.
Marianne Buen Sommerfeldt har intervjuet ungdommer på barnevernsinstitusjoner. Og de har klare meninger om hvordan de ønsker å bo.
I dagens planer for barnevernsinstitusjoner fremkommer det ingen
definisjon for hva et «hjem» er.
– Da blir det opp til fortolkning og kanskje preget av forforståelser
og subjektive forestillinger om hva et hjem er for de ansatte, sier hun.
Vil ikke ta med venner til et «NAV-kontor»
I dag finnes det både barnevernsinstitusjoner som ser ut som moderne
institusjoner, og institusjoner som ser ut som vanlige familieboliger.
– Ungdommene jeg snakket med, foretrakk helt tydelig at institusjonen så
ut som en familiebolig og ikke en arbeidsplass, sier hun.
Ungdommene hadde inntrykk av at mennesker rundt dem forbandt det å bo
på en institusjon med rusproblemer, ungdomskriminalitet og psykiske
helseutfordringer. De ønsket å «fremstå normale i en unormal
situasjon».
– Når institusjonen ser ut som et hjem, føler ungdommene at det er
enklere å ta med venner hjem til seg. De ønsker ikke at det ser ut som et
NAV-kontor, sier Sommerfeldt.
Ønsker nærhet til de ansatte
Ungdommene Sommerfeldt snakket med, hadde også meninger om hvordan
relasjonen til de ansatte burde være.
– Retningslinjene gir et handlingsrom og sier noe om hva som er faglig
og etisk riktig. Samtidig kan alle samtidige krav gjøre at de ansatte opplever
et trangere handlingsrom for å inngå i ekte relasjoner til barna, selv om
det også er mulig å få til, sier hun.
I dag er det mange føringer og retningslinjer for hvordan ansatte på
barnehjem skal arbeide. Sommerfeldt mener dette både er positivt og begrensende
på samme tid. Hun mener det krever en særlig bevissthet og profesjonalitet for
å få til dette arbeidet og denne balansen.
Men betyr det at det var bedre før på 1800-tallet da bestyrerne bodde i
samme hus som barna?
– Det var en annen tid. Og det var for mange barn av gangen og andre
forståelser av nærhet mellom voksne og barn. Men ungdommene i dag ønsker seg
ansatte som i større grad er personlige, sier Sommerfeldt.
Vil ha kontakt med ansatte utover arbeidstiden
Ungdommene fortalte at de satte pris på voksne som
sendte tekstmelding når de egentlig hadde fri, bidro til å gjøre
oppholdsrom hjemmekoselige eller ble igjen utover arbeidstiden deres ved
behov.
Annonse
– Dette ønsket er ikke helt uproblematisk gitt dagens arbeidslivsbestemmelser. Likevel viser det et behov for å reflektere over hvordan ungdommenes uttalelser
kan forstås og imøtekommes, sier hun.
Hun understreker at vi behøver reguleringer av praksisen blant annet
av hensyn til risiko for grenseløshet og overgrep.
– Men profesjonalitet skal ikke være noe hinder for å få til gode
relasjoner. Tvert imot er nettopp relasjonsarbeidet kjernen i det sosialfaglige
arbeidet. Det er også en sentral del i den profesjonelles personlige kompetanse,
sier Sommerfeldt.
Men hvorfor ser ikke alle institusjoner ut som et
hjem?
– Det er praktisk å bygge til formålet med institusjonene. Med møterom
til de ansatte, garderobe til å henge fra seg og så videre. Men de som bor der
kan miste litt av opplevelsen av at det er et hjem. Eller forsterke ungdommenes
stigma når det ikke ser ut som et vanlig hjem, sier Sommerfeldt.
Var det bedre før?
I 1800-tallets
barnehjem bodde ansatte, barn og ungdom i samme hus på fast
basis.
–
Det var ofte store villaer med store hager. Mye var basert på veldedighet. Det
var mennesker med midler som hadde en bolig til formålet eller hadde midler til
å skaffe en, sier Sommerfeldt.
Barnehjemmene
var privat finansiert og drevet uten offentlig støtte. Bildet i toppen av saken
er av Emmas barnehjem i Ullevålsveien 113 på Fagerborg i Oslo.
Selv
om det var relativt store hus, var det felles soverom eller sovesaler.
–
Og slik er det ikke i dag. I dag har man egne soverom, sier hun.
Men
driften var i stor grad uregulert og uten noe lovverk frem til Vergerådsloven i
1896.
Annonse
–
Da kom det også et tydeligere mandat for hvilken rolle velferdsstaten skulle ha
i dette, sier Sommerfeldt.
Et
lovverk av 1953 presiserte at kroppslig refselse ikke var lov. Barnets behov og rettigheter ble vektlagt. I 1992 kom et lovverk som også gjorde det klart at barn skulle høres og medvirke. Barna skal selv kunne si noe om
hvor og hvordan de ønsker å bo.
–
Utdanningene vi i dag forbinder med barnevernsinstitusjoner, oppstod i 1920. Da
tenkte de at vi trengte mer kompetanse utover det å være en mor, sier
Sommerfeldt.
Med
andre ord har det skjedd mye siden barnehjemmene oppstod på 1800-tallet.
Bygget ned institusjonene
På
2000-tallet har det vært en nedbygging av institusjonstilbudet til fordel for
fosterhjem.
–
Det skjedde i tråd med ideen om at et hjem og familieliv er best for barna.
Dette hevdet flere allerede på 1950-tallet. Det har faktisk vært en
tilbakevendende diskusjon siden 1870-årene, sier hun.
Samtidig
vil det alltid være barn og unge man ikke finner fosterhjem til, eller som ikke
ønsker det eller som har behov som ikke kan dekkes i fosterhjem. Da
trengs også et tilbud på barneverninstitusjoner.
–
Barneverninstitusjoner er et godt tilbud til mange barn og unge i dag. Det er et
nødvendig tilbud for å imøtekomme behovene for omsorg og miljøterapi for denne
gruppen, sier Sommerfeldt.
Referanser:
Marianne Buen Sommerfeldt: Relasjoner mellom barn og voksne på barneverninstitusjoner i Norge. Vår tids forståelser sett i et historisk perspektiv. Tidsskriftet Norges Barnevern, 2019. Sammendrag.
Marianne Buen Sommerfeldt: Sometimes I feel at home adolescents’ narratives of everyday life in residential care. Journal of Children's Services, 2022. Sammendrag. Doi.org/10.1108/JCS-12-2020-0086